اشتباهاتی در خانه داری که به سلامتی آسیب می رساند

اشتباهات رایجی در انجام کارهای خانه داریم که شاید هیچ گاه متوجه آن ها نشده ایم!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بعضی چیزها در زندگی روزمره ما وجود دارد که اغلب ما در موردشان اشتباه فکر می‌کنیم. از اشتباهاتی کوچکی که در آشپزخانه می‌کنیم تا اشتباهاتی که ممکن است به سلامتی ما آسیب برساند.

ما چه کارهایی را در زندگی اشتباه انجام می‌دهیم؟ وقتی در حضور دیگران اشتباه می‌کنیم، معمولاً دیگران سریع اشتباهات ما را گوشزد می‌کنند. دیگران کارهای ما را می‌سنجند، همسرانمان ما را تصحیح می‌کنند. اما بعضی چیزها در زندگی روزمره ما وجود دارد که اغلب ما در موردشان اشتباه فکر می‌کنیم. از اشتباهاتی کوچکی که در آشپزخانه می‌کنیم تا اشتباهاتی که ممکن است به سلامتی ما آسیب برساند:

۱. چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی: ما اغلب نمی‌دانیم برخی نقاط در ماشین ظرفشویی تمیزکنندگی بیشتری دارند. مطالعه دانشگاه بیرمنگام نشان داده است ظروف آغشته به پروتئین بهتر است در محیط حاشیه پایین باشند و ظروفی که به کربوهیدرات آغشته شده‌اند بهتر است به مرکز دستگاه نزدیک‌تر باشند.

۲. قرار دادن مواد غذایی در یخچال:  درب یخچال ممکن است نقطه‌ای مخصوص شیر و تخم‌مرغ داشته باشد اما ما اغلب نمی‌دانیم که این محفظه مناسب‌ترین جا برای آن‌ها نیست. باید بدانیم درب یخچال و قفسه‌های فوقانی گرم‌تر از قفسه‌های پایین است و سرعت خراب شدن در قفسه‌های پایین و عقب کم‌تر است.

۳. شستن دست‌ها: جالب است بدانیم که تنها ۵ درصد مردم دستشان را درست می‌شویند! برای از بین بردن میکروب‌های خطرناک هر بار سابیدن دست با کف باید ۲۰ ثانیه طول بکشد.

۴. مسواک زدن: اگر صبح و شب مسواک می‌زنید که هیچ، اما اگر بعد از هر وعده غذایی مسواک می‌زنید، به راحتی می‌توانید عاج و مینای دندان خود را از بین ببرید.

۵. استفاده از دهان‌شو: در حالی که استفاده از دهان‌شویه به سلامت دهان شما کمک می‌کند اما استفاده از آن به دفعات می‌تواند اثر متضادی برای شما داشته باشد. استفاده مکرر از دهان‌شویه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را در فرد افزایش دهد.

۶. دوش آب گرم:  اگر شما با گرفتن دوش آب گرم آرامش می‌گیرید اما بدانید اگر زمان طولانی زیر آب گرم بمانید ممکن است مشکلات پوستی مانند اگزما را تجربه کنید و باکتری‌های خوب بدن شما از بین برود.

۷. حرکات کششی قبل از ورزش: همه ما فکر می‌کنیم کشش قبل از ورزش باعث کاهش احتمال آسیب‌دیدگی می‌شود اما اینطور نیست و این فرضیه اثبات نشده است.

۸. در  یخچال گذاشتن غذای گرم: شما تا ساعت‌ها منتظر خنک شدن غذای گرم می‌مانید تا آن را به فریزر یا یخچال منتقل کنید. در حالی که درست برعکس است. مواد غذایی نباید بیش از دو ساعت خارج از یخچال بمانند و احتمال خطر آن‌ها در این حالت بیشتر می‌شود. دسته‌های بزرگ مواد غذایی را در ظروف کوچک‌تر بگذارید تا زودتر خنک شوند تا آن‌ها را زودتر داخل یخچال بگذارید.

۹. استفاده از ضد آفتاب: اغلب ما در استفاده از ضد آفتاب اشتباه‌هایی داریم. در مورد میزان و زمان آن اغلب اشتباه می‌کنیم. مثلا ما باید یک ربع قبل از خارج شدن از خانه از آن استفاده کنیم و دست‌های خود را هم به کرم آغشته بکنیم.

۱۰. شستشوی لباس: قرار است لباس‌هایمان را تمیز کنیم اما نمی‌دانیم که ماشین لباسشویی پر از باکتری‌های مضر است. بهتر است اول با یک چرخه آب گرم و ضدعفونی کننده محیط ماشین را تمیز کنیم. همچنین مایع لباسشویی به صورت یکسان به همه لباس ها نمی‌رسد و باید با آب رقیق شود. این‌ها کارهایی است که اغلب غلط انجام می‌دهیم.

۱۱. استفاده از شلوار جین: اگر هر بار بعد از پوشیدن شلوار جین آن را می‌شویید هر بار ۴ درصد الیاف آن را از بین می‌برید اما بار باکتری در دو حالت شستن و نشستن تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

۱۲. تمیز کردن مخلوط کن: اگر مخلوط کن خود را با آب می‌شویید سختی زیادی را متحمل می‌شوید. به سادگی مخلوط کن خود را با آب گرم و کمی صابون در درجه آخر چرخش قرار دهید و آن را تمیز کنید!

۱۳. گرفتن سینک:‌ بسیاری از اوقات که سینک ما می‌گیرد احتمالاً ابزار اشتباهی را برای باز کردن آن استفاده می‌کنیم. نمونه‌های جدیدتری از تلمبه‌های قدیمی در بازار هستند که کار باز کردن ولت و سینک را راحت‌تر می‌کنند.

۱۴. موهایتان را شانه بزنید: اگر از بالای سر تا پایین سر موهایتان را شانه بزنید، روغن‌های مفیدی که پوست سر شما تولید کرده است به پایین هدایت می‌شود و موی براق تر و کف سر سالم‌تری خواهید داشت.

۱۵. استفاده از سنجاق سر:  اغلب افراد از سنجاق سر اشتباه استفاده می‌کنند و فکر می‌کنند که چرا به دردشان نمی‌خورد؟ این در حالی‌است که ما اغلب نمی‌دانیم که قسمت موج‌دار سنجاق باید به سمت کف سر ما باشد.

۱۶. بازیافت: درست است که هنوز بازیافت کاملاً در کشور ما جای خود را پیدا نکرده است اما اغلب مردم زباله‌های غیرقابل بازیافت را به اشتباه در زباله‌های قابل بازیافت خود می‌گذارند. بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهیم تا بازیافت درست‌تر انجام شود.

۱۷. کمپوست: گرفتن سطل کمپوست برای تبدیل شدن زمین به مکانی سالم برای زندگی ایده فوق‌العاده‌ای است. در عین حال اما ترکیب درست آن هم اهمیت زیادی دارد. مثلاً نان می‌تواند باعث ایجان جانوران موزی شود، یا گردو می‌تواند به علت ترکیباتش از رشد گیاهان جلوگیری کند و بهتر است در سطل کمپوست شما ریخته نشود.

۱۸. گرم نگه ‌داشتن مواد غذایی: اگر غذایی درست کردید و می‌خواهید دمای آن حفظ شود به جای ماکروفر می‌توانید از کشوی زیر اجاق گاز استفاده کنید که فقط برای پختن کیک نیست.

۱۹. نگهداری از بستنی: ما دوست داریم زمانی که بستنی را از فریزر خارج می‌کنیم طوری باشد که بتوانیم آن را بخوریم و برای همین آن را درون ماکروفر می‌گذاریم. اما بهتر از در کیسه های فریزر که باعث می‌شوند بستنی نرم بماند استفاده کنیم.

۲۰. فویل آلومینیومی: همیشه قبل از اینکه برش را کامل کنیم تیر ما به خطا می‌رود و فویل را بد برش می‌زنیم. بهتر است به سادگی رول را داخل محافظ بگذاریم و اول و آخر آن را تا و برش بزنیم تا کارما به سادگی انجام شود.

۲۱. استفاده از چنگال و قاشق در مکان‌های رسمی: اگر کارما به نحوی است که اصول خوردن در جلسات برای ما اهمیت دارد باید بدانیم حتی اگر گرسنه هستیم با هر چیزی غذای خودمان را نخوریم. چنگال و قاشق‌ها به نحوی در مجالس رسمی چیده می‌شود که باید به ترتیب از آن‌ها استفاده شود.

۲۲. استفاده از دستمال سفره: کارن توماس، مدرس آداب معاشرت،‌ می‌گوید که قرار دادن دستمال سفره روی پای خود بلافاصله بعد از نشستن کار غلطی است که اغلب آن را انجام می‌دهند.

۲۳. گرم نگاه داشتن بدن: اگر فکر می‌کنید برای گرم نگه داشتن خودتان باید کلاه‌های سنگین و گرم بپوشید اشتباه می‌کنید. تنها ۷ درصد از گرمای بدن از طریق سر از دست می‌رود. باید روی راه حلی برای گرم کردن بدنتان تمرکز کنید.

۲۴. توزیع گرما با پنکه‌های سقفی: اغلب ما نمی‌دانیم که پنکه‌های سقفی علاوه بر تابستان، در زمستان با درجه فن و درجهت عقربه‌های ساعت، کمک به هل دادن هوای گرم به پایین می‌کنند.

۲۵. نگهداری از زخم‌ها: زخم‌های عمیق حتی اگر نیازی به دکتر نداشته باشند  در ابتدا نباید با آب تماس نداشته باشند اما بعد از چند روز یا یک هفته، بسته به نوع زخم و گستردگی آن، زخم باید هوا و رطوبت ببیند. اغلب مردم این مراحل را به درستی نمی‌شناسند و به علت تماس با آب به مشکلاتی بر می‌خورند.  

۲۶. سرد کردن نوشیدنی‌ها: بهتر است سطل یخ را با کمی نمک پر کنید و شیشه نوشابه، ماءالشعیر و نوشیدنی‌های متنوع خود را داخل آن قرار دهید تا خنک شود.

۲۷. لیوان‌های نوشیدنی: برعکس گذاشن لیوان‌ها باعث می‌شود گرد و غبار در لیوان نفوذ نکند اما هم احتمال ترک خوردن را بیشتر می‌کند و هم باعث تجمع رطوبت و ایجاد باکتری می‌شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید