گزارش جی پلاس؛

آغاز بسکتبال جام باشگاه های آسیا + تاریخچه و آمار / نفت به دنبال هفتمین قهرمانی ایران

رقابت های بسکتبال جام باشگاه های آسیا از امروز با حضور نفت آبادان و هفت تیم دیگر آسیایی در تایلند آغاز می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بیست و هشتمین دوره رقابت های بسکتبال جام باشگاه های آسیا از صبح امروز در تایلند آغاز می شود. رقابت هایی که با حضور هشت تیم آسیایی و در دو گروه چهار تیمی برگزار می شود تا قهرمان این دوره را مشخص کند. نفت آبادان هم به عنوان قهرمان دوره گذشته لیگ برتر و نماینده ایران راهی این رقابت ها شده تا بتواند یک قهرمانی دیگر برای ایران بدست آورد.

  • ایران؛ مدافع عنوان قهرمانی

در آخرین دوره جام باشگاه های آسیا که سال گذشته برگزار شد، یک تیم ایرانی به عنوان قهرمانی رسید. پتروشیمی که با آن شرایط عجیب و تنها هشت بازیکن راهی مسابقات شده بود، با هدایت مهران حاتمی روی سکوی قهرمانی ایستاد و پس از پنج سال یک بار دیگر قهرمانی را برای ایران به ارمغان آورد.

به این ترتیب نفت آبادان به عنوان نماینده ایران، مدافع عنوان قهرمانی پتروشیمی خواهد بود و امیدوار است بتواند هفتمین قهرمانی را برای ایران به ارمغان بیاورد. 

  • سلطه مطلق در جام باشگاه ها

جام باشگاه های آسیا از سال 1981 آغاز شده و اکنون بیست و هشتمین دوره خود را پشت سر خواهد گذاشت. البته که در این 38 سال، چندین بار مانند سال های 2014 و 2015، مسابقات باشگاهی به دلایل مختلف برگزار نشده. اولین دوره هم در همان آغاز و به مدت 3 سال اتفاق افتاده و دوره دوم در سال 1984 برگزار شده است!

بسکتبال ایران اگرچه در یه دهه گذشته در رده ملی اغلب قدرت برتر بوده و سه بار قهرمان آسیا شده اما در رده باشگاهی شرایط بهتری را هم تجربه کرده است. با این حال آغاز قهرمانی های ایران در رده باشگاهی هم به همان سال 2007 برمی گردد که قهرمانی جام ملت ها و کسب سهمیه المپیک برای اولین بار بدست آمد.

در سال 2007 ، تهران برای اولین بار میزبان این رقابت ها شد و صباباتری، بهترین تیم آن سال های لیگ برتر هم جشن قهرمانی را در سالن آزادی گرفت. قهرمانی که منشا سه قهرمانی پیاپی دیگر هم شد. صبا در سال 2008 هم در کویت قهرمان شد و دو سال پس از آن هم قدرت مطلق آسیا، تیم پرآوازه بسکتبال ایران یعنی مهرام بود.

مهرام به نوعی پرافتخارترین تیم بسکتبال آسیا هم به حساب می آید. این تیم در ادوار مختلف حضور خود، چهار بار در فینال حضور داشته که دو طلا و یک نقره بدست آورده و یک فینالش هم در سال 2012 به دلیل شرایط امنیتی در بیروت برگزار نشده است! 

فولاد ماهان در سال 2013 و پتروشیمی در سال 2018 هم دیگر قهرمانان ایران در جام باشگاه های آسیا هستند.

به این ترتیب ایران در مجموع 27 دوره گذشته، 6 طلا ، یک نقره و یک برنز در کارنامه دارد و یک فینال هم همانطور که گفته شد برگزار نشده است.

 فیلیپین، چین و لبنان هرسه با چهار قهرمانی در این رقابت ها، در رده های بعدی کشورهای پرافتخار قرار دارند.

  • دوره بیست و هشتم

در این دوره از رقابت ها هشت تیم از هشت کشور آسیایی در گروه با یکدیگر رقابت می کنند. تیم پالایش نفت آبادان در گروه A این رقابت‌ها با المحرق بحرین، فوبون بریوز تایوان و های‌تک تایلند همگروه است.  گروهی که به نسبت گروه دوم که نمایندگان چین و لبنان را در خود دارد، آسان تر است و مسیر نفتی ها برای رسیدن به مرحله دوم را هموارتر کرده است. البته آن ها در مرحله حذفی قطعا کار دشواری برای رسیدن به فینال خواهند داشت.

برنامه روز نخست مسابقات به شرح زیر است:

نفت آبادان - المحرق، ساعت: 9:30

الورک توکیو - چانگدونگ، ساعت: 12

های تک بانکوک - فوبون بریوز، ساعت: 14:30

هیوندای موبیس - الریاضی، ساعت: 17

  • تقویت با ستاره های تیم ملی

نفت آبادان اگرچه فصل گذشته قهرمان لیگ برتر شد اما تعداد قابل توجهی از ستاره هایش را از دست داده. به همین دلیل برای سفر به تایلند و شرکت در جام باشگاه ها، صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی را که تازه از جام جهانی برگشته اند را بعلاوه ارسلان کاظمی به خدمت گرفت.

آرن داودی و محمد حسن زاده که فصل گذشته در نفت بازی می کردند هم به ترکیب این تیم اضافه شدند اما هردو فصل آینده در تیم دیگری توپ خواهند زد. 

محمد حسن‌زاده، سعید داورپناه، وحید حاجیان، ​ حامد حدادی، محمد خالقی‌فرد، محمد ترابی، ​ ارسلان کاظمی، ​ صمد نیکخواه‌بهرامی، آرن داودی، ​ نیما عامری پور، محمد شهریان و مهدی مرادی‌نسب بازیکنان نفت هستند که با هدایت حماد سامری وارد این رقابت‌ها شده اند.

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید