حرف های حسین انتظامی درباره ورود پول‌های کثیف به سینما

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی برای گفت‌وگو درباره مسائلی چون رده‌بندی سنی فیلم‌ها، بلاتکلیفی مجوز اکران برخی آثار و منشا ورود پول‌های کثیف به سینما و شبکه نمایش خانگی در برنامه صبحگاهی حاضر شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حسین انتظامی درباره معرفی رسمی هیات رده‌بندی سنی و اینکه چطور بعد از این همه سال این موضوع اجرایی نشده، گفت: همه فعالان صنفی، منتقدان، ذی‌نفعان مشترک درباره این موضوع اتفاق نظر دارند و ما باید درباره محصولات فرهنگی و سینما محدودیت سنی داشته باشیم. کودک و نوجوان جزو گروه‌های آسیب‌پذیر هستند و ما از زاویه تولیدکننده و سیاست‌گذار باید آنها را در مقابل پدیده‌هایی که مناسبشان نیست محافظت کنیم. 

وی افزود: خوشبختانه بحث جدی‌تر شده و امیدوارم با کمک فعالان صنفی به نتیجه برسیم. در این سال‌ها همواره اولویت‌های دیگری مطرح شده و به این به عنوان یک امر فانتزی نگاه می‌شده و از اولویت خارج می‌شده است ولی ما با جنبه‌های تعاملی داریم این موضوع را کامل‌تر می‌کنیم.
رییس سازمان سینمایی یادآور شد: این آیین‌نامه با امضای رییس سازمان سینمایی لازم الاجرا می شود و نسبت به مدل سابق الزام‌آورتر است. اینکه پیش از خرید فیلم و ورود به سینما باید اطلاع‌رسانی کامل انجام شده باشد. بعد از آن ما توصیه‌هایی دریافت کردیم که برایمان مبارک بود. مثلا گفتند وظیفه این کار نباید برعهده شورای پروانه نمایش نباشد و با متخصصان جامعه‌شناسی و روانشناسی باشد یا در فاز اول سینماها را با مردم درگیر نکنیم و بر الزامات فرهنگ‌سازی تاکید و جدی‌تر رفتار شود. محدودیت‌های اکران نیز در نظام‌نامه اکران توجه شود و این سری اصلاحات را که از رسانه‌ها و نخبگان به دست آوردیم همکاران در نسخه جدید اعمال کردند.
انتظامی درباره تغییر آیین‌نامه رسمی که ابلاغ شده بود و پیش‌نویس نبود، تصریح کرد: ما خودمان را عقل کل نمی‌دانیم و از این موضوع استقبال می‌کنیم.
 
وی درباره داستان +۱۸ گفت: +۱۸ در فرهنگ ما با آنچه مرسوم است متفاوت است. همکاران ما دیدند این سوتفاهم ایجاد کرده و این را زده‌اند که بعدها به فیلم‌های خلاف اخلاق مجوز بدهند. روابط زناشویی معنا این نبود که آنچه مرسوم است در فرهنگ غرب. معنا این بود که روابطی حتی در شکل غیرمرسوم که برای کودکان و نوجوانان مناسب نباشد. متاسفانه بعضی از گفتگوها و صحنه‌ها و حرکات برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست.
حسین انتظامی در ادامه در پاسخ به این سوال که سه عدد ۹، ۱۲ و ۱۵ از کجا آمده و در نمونه های جهانی هم چنین ریتی نداریم، گفت: یک سری کار مطالعاتی و تحقیقاتی شده و کشورهای مختلف بررسی شده و از اتفاقات دنیا همکاران ما استخراج کرده اند.
وی در پاسخ به اینکه در آمریکا بیشتر در رده‌بندی فیلم‌ها +۱۷ مدنظر است و بخشی را هم برای مشورت خانواده‌ها قرار داده‌اند اما در آیین‌نامه ما همه پکیج به راهنمایی خانواده موکول شده مگر قبل از این غیر از این بود؟! بیان کرد: پیشتر خیلی تاکید نمی‌شد و لوگوی کوچکی روی پوستر فیلم بود که مردم معنای آن را نمی‌فهمیدند. در مدلی که ان‌شاءالله بعد از این عمل خواهد شد در پوسترها، سامانه‌های فروش برخط بلیت و گیشه قبل از خرید بلیت یک عبارت هشداری می‌آید که تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۹ سال یا افراد زیر۱۲ سال توصیه نمی‌شود. برخی کارشناسان معتقدند دلیل این هم باید ذکر شود. مثلا بگوییم به خاطر صحنه‌های خشن توصیه نمی‌شود. خیلی وقت‌ها خانواده‌ها می‌روند و می‌گویند اگر می‌دانستیم خشن است و عبارات نامناسب دارد بچه‌مان را نمی‌بردیم و شرمنده شدیم. همواره نیز فیلمسازان و مسئولان و متصدیان را مخاطب قرار می‌دادند و حالا یک همت عمومی از طرف فیلمسازان و متصدیان وجود دارد.
 
انتظامی در پاسخ به اینکه چرا فیلمی مثل «متری ۶ و نیم» +۱۵ و «شبی که ماه کامل شد» +۱۲ بوده در حالی که خود نرگس آبیار هم می‌داند برخی صحنه‌های فیلمش برای +۱۵ هم مناسب نیست، توضیح داد: بعد از این باید دقت بیشتری شود. تا به حال توسط معاونت سازمان سینمایی یا شورای پروانه نمایش رده‌بندی مشخص می‌شد اما درباره فیلم‌هایی که از ۲۰ روز تا یک ماه دیگر بعد از این پروانه نمایش بگیرند، توسط جامعه‌شناسان و روانشناسان و متولیان امر تربیت رده‌بندی سنی انجام می‌شود تا دقیق‌تر باشد و ملاک‌ها هم مشخص‌تر باشد.
 
رییس سازمان سینمایی در خصوص انتشار جداول مالی این بخش توضیح داد: شفافیت یکی از رویکردهای آقای صالحی امیری بوده است و همین حالا هم وزارت فرهنگ و ارشاد نسبت به همه دستگاه ها از نظر شاخص‌های شفاف‌سازی از همه جلوتر است اما تا نقطه ایده‌آل فاصله دارد. شفاف‌سازی درآمدها و هزینه‌های مالی یکی از اینها است. شفاف‌سازی یعنی پیش‌بینی‌پذیری و شما قبل از اینکه به یک دستگاه مراجعه کنید خودتان را در آن شابلون بگذارید و حدس بزنید با شما موافقت می‌شود یا مخالفت و برای رقیب خود هم همین شرایط را پیش‌بینی کنید. این دارد به تدریج اتفاق می‌افتد. وقتی وزارت ارشاد درباره سازمان سینمایی همه ضوابط را اعلام کند و بعد پرسش پیش بیاید آغاز پاسخگویی را رقم می‌زند یعنی آن دستگاه آماده شنیدن سوالات و اعلام پاسخ‌ها است.
 
وی تاکید کرد: مهم‌تر از جواب، اصلاح رویه‌ها است. یکی از انتقادات به سازمان سینمایی که ما فهرست‌ها را منتشر کردیم نسبت بالای هزینه‌های پشتیبانی به هزینه‌های تولیدی و حمایتی است. حالا که هر ماه هزینه‌ها منتشر می‌شود آن انتقاد درست خود را در اصلاح روش‌ها نشان داده است. 
 
انتظامی در پاسخ به سوال صابری درباره بلاتکلیفی برخی فیلمسازان که مصادیق عدم شفافیت به حساب می‌آید، یادآور شد: من با کارگردان‌های جوانی که همه متولد بعد از انقلاب بودند جلسه‌ای داشتم و به من انتقاد درستی کردند که باعث شد به سمت انتشار این جداول برویم. آنها می‌گفتند ماهها است فیلم‌مان را دادیم که تعیین تکلیف شود اما برخی آقایان یک هفته‌ای جواب می‌دهند. البته بزرگان سینما را درک می‌کنیم اما باید تکلیف معلوم باشد. اگر ما جدولی داشته باشیم که مطابق آن ادعاهایی که می‌کنیم اثبات‌پذیر باشد کمک می کند. علاوه بر نوبت‌ها کسانی که مجوز دارند هم درباره اکران صحبت می‌کنند. مثلا می‌گویند ۵۰ فیلم در نوبت اکران است. اگر شما از یک مدیر سوالی کنید او برای پاسخ به جایی مراجعه کند که خود سوال‌کننده از قبل می‌توانست مراجعه کند یعنی شفافیت.
 
وی درباره تکلیف فیلم «دیدن این فیلم جرم است؟» توضیح داد: این را باید از همکاران در معاونت ارزشیابی سوال کنم و اطلاعی ندارم ولی آنها باید پاسخگو باشند.
 
رییس سازمان سینمایی درباره پول‌های کثیف و منشا این پول‌ها تصریح کرد: شفافیت یک امر دو طرفه است و غلط است که فقط از دستگاه‌های حکومتی انتظار داشته باشیم همه ضوابط اسناد و قراردادهای خود را اعلام کنند و وقتی این جواب می‌دهد که ترکیب دوطرفه ای وجود داشته باشد. فعالان صنفی و احزاب و رسانه‌ها باید اعلام کنند مخارجشان را از کجا می آورند کاندیدها هزینه کمپین انتخاباتی را اعلام کنند و...
 
انتظامی تاکید کرد: این باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود که یک پروژه فیلمسازی لیست هزینه ها و درآمدهای خود را اعلام کند و کارهای خوبی در خانه سینما انجام می شود و اینها یک بحثهای صنفی است. مثلا قرارداد تیپ داشته باشند و اهالی سینما معتقد بودند نظامات سینما را بهم ریخته است و یک فیلمنامه نویس چرا باید ۵ درصد یک هنرپیشه بگیرد و این در کجا مرسوم است. نظامات سینما بهم ریخته است.
 
وی درباره اینکه پولشویی کجا در سینما و شبکه نمایش خانگی هزینه می‌شود آیا به گفته روزنامه اعتماد پول مواد مخدر یا صندوق فرهنگیان است؟ تاکید کرد: ما متخصص این امر نیستیم و مراقبت می‌کنیم تحت تاثیر شایعات قرار نگیریم. برای شفاف‌سازی که امری دو طرفه است و با خودمان آن را شروع کرده‌ایم، در شبکه نمایش خانگی هم برنامه داریم.
رییس سازمان سینمایی در پایان درباره رده‌بندی سنی نیز گفت: هدف اصلی ما بهداشت روانی جامعه و کودکان است و هرچقدر بتوانیم به خانواده‌ها نسبت به آسیب‌ها هشدار بدهیم موفق‌تر خواهیم بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید