زندان رفتن نجفی از جنبه عمومی جرم، قطعی است/ شهردار پیشین تهران با وثیقه یک میلیاردی آزاد شد

یک حقوقدان با بیان اینکه دادگاه پرونده محمدعلی نجفی، قرار بازداشت را به قرار وثیقه تبدیل کرده است، گفت: تحقیقات درباره پرونده شهردار پیشین تهران از جنبه عمومی جرم همچنان ادامه دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ علی عابدینی در پاسخ به این سوال که آیا تودیع وثیقه محمدعلی نجفی و آزادی وی از زندان اوین با حکم 2 سال حبس وی به‌دلیل حمل سلاح غیرمجاز منافاتی دارد یا خیر؟ اظهار کرد: شهردار پیشین تهران به اتهام قتل عمد و حمل غیرمجاز سلاح در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه و حکم وی صادر شد. متهم به‌دلیل اثبات قتل عمد، به قصاص و به‌دلیل حمل سلاح غیرمجاز به 2 سال حبس محکوم شده بود.

وی ادامه داد: البته 2 سال حبس وی به‌دلیل حمل سلاح غیرمجاز قطعی نبوده است و از طرفی با رضایت خانواده مقتول از محمدعلی نجفی حکم قصاص وی نیز اجرا نخواهد شد و درحال حاضر پرونده وارد مرحله جدیدی شده است.

این حقوقدان اظهار کرد: به‌دلیل ملغی شدن اجرای حکم قصاص، باید برای متهم قرار تعقیب در بحث قتل عمد صادر می‌شد که این کار صورت گرفت و همچنین از لحاظ جنبه عمومی جرم نیز قرا بازداشت موقت صادر شده بود که این مورد نیز با نظر مراجع قضائی به قرار وثیقه تبدیل شد و شهردار پیشین تهران نیز با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.

عابدینی تصریح کرد: البته تحقیقات درباره این پرونده ادامه دارد و اگر دادگاه تشخیص دهد که این حادثه در جامعه التهاب ایجاد کرده باشد، فرد خاطی به 3 تا 7 سال حبس محکوم خواهد شد و معتقدیم که حبس محمدعلی نجفی قطعی است اما تشخیص مدت زمان آن برعهده دادگاه است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره تحول قوه قضائیه توجه ویژه‌ای به کاهش جمعیت کیفری شده است و نه تنها درباره آقای نجفی بلکه اهتمام دستگاه قضا درباره اکثر متهمان تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه است.

دیدگاه تان را بنویسید