پاسخ علامه به شهید بهشتی به هنگام استقبال عظیم دانشگاهیان از وی

امروز در سطح جهان فکر و اندیشه شیعه را با سید محمدباقر صدر می‌شناسند، حال من بگویم ایشان شاگرد محمدتقی جعفری بوده! این طرز فکر و سخن، خیلی پا روی نفس گذاشتن و ازخودگذشتگی می‌خواهد. جامعه علمی ما بداند ادب نفس و ادب بحث، یعنی چه؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حجت الاسلام مهدوی راد چندین خاطره از علامه جعفری رحمت الله علیه نقل می کند: 

ـ هنگام ثبت و ضبط خاطرات و وقایع زندگی علامه جعفری(ره)، هرجا اندکی بوی تکریم از خود بود، اجازه ضبط نمی‌دادند.

ـ علامه از سر بزرگواری اجازه ضبط و چاپ برخی از مطالب را نداد، ولی به‌نظرم ثبت و انتشار این نکات درس‌آموز، خوب و مفید است. در خِلال مصاحبه، هنگامی که صحبت از شاگردان استاد به میان آمد، ایشان گفتند که «آقا سید محمدباقر صدر نزد من منطق خوانده است، ولی این را منعکس نکنید.»

ـ به علامه جعفری(ره) عرض کردم که این یک سنت خوب حوزوی است، اجازه بدهید ضبط و ثبت کنیم که علامه در پاسخ به اصرار من، با به‌کار بردن تکیه کلام «شیخُنا» فرمود که «چه می‌گویی؟!»

ـ امروز در سطح جهان فکر و اندیشه شیعه را با سید محمدباقر صدر می‌شناسند، حال من بگویم ایشان شاگرد محمدتقی جعفری بوده!» این طرز فکر و سخن، خیلی پا روی نفس گذاشتن و ازخودگذشتگی می‌خواهد. جامعه علمی ما بداند ادب نفس و ادب بحث، یعنی چه؟

مهدوی راد به جلوه ای دیگر از شاخصه های اخلاقی علامه اشاره کرده و می گوید:

وقتی پس از چند جلسه مصاحبه، کار به اتمام رسید از استاد خواستم ما را نصیحت کنند.

ایشان فرمود: «به زرق و برق و متعلقات دنیا توجه نکنید و دل نبندید و خودتان را از جاذبه‌های شیطانی دنیا رها کنید. والله اگر در این دنیا یاد خدا نباشد، پشیزی ارزش ندارد».

علامه جعفری(ره) فرمود: «روزی مرحوم دکتر بهشتی از من پرسیدند که در جمع عظیم دانشگاهیان در هنگام سخنرانی چه حالی به شما دست می‌دهد. در پاسخ گفتم که در همان لحظه احساس می‌کنم در این استقبال عظیم، اگر یاد خدا نباشد، پشیزی ارزش ندارد.» از لحاظ معنوی و پاگذاشتن روی نفس دنیوی، ایشان مرد بسیار بزرگی بود.

یکی از دانشجویان می گوید: در آمفی تئاتر جا نبود از بس که بچه ها آمده بودند که استاد جعفری فرمودند: می خواهید عبایم را روی سن پهن کنم که رویش بنشینید.

 

منبع: کانال سیره علما

 

دیدگاه تان را بنویسید