توصیه علامه جعفری به منتقدان شریعتی

استاد جعفرى همواره از قضاوت له یا علیه دکتر شریعتى اجتناب مى‌ورزید و در پاسخ به مراجعانى که براى نفى وى و اعلام کتبى عدم صلاحیت طرح مباحث دینى به ایشان متوسل شده بودند، می فرمود: به آیه مبارکه: «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» عمل کنید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کریم فیضی در کتاب جاودان اندیشه به آشنایی دکتر شریعتی با علامه جعفری اشاره کرده و روش علامه در انتقاد به آثار دکتر را چنین بیان می دارد:

دکتر على شریعتى با علامه محمدتقى جعفرى آشنایى نزدیک داشت و به ایشان ارادت مى‌ورزید. پدر وى، مرحوم محمدتقى شریعتى، قبل از فرزند، به حلقه دوستان علامه جعفرى پیوسته بود و با ایشان مراودت داشت. نقل شده است که وى از استاد جعفرى درخواست مى‌کند که نسبت به فرزندشان دکتر شریعتى التفات بورزند و از حیث علمى در جلسات خصوصى او را تعلیم فرمایند که مورد پذیرش مرحوم جعفرى واقع گردید و ایشان نیز مدتى دکتر شریعتى را در حلقه تدریس و گفتگوى علمى خصوصى خود پذیرا شدند که متأسفانه به دلیل حضور و مداخله برخى عناصر مشکوک و ناسالم در اطراف وى (مرحوم على شریعتى)، این جلسات قطع مى‌شود.

استاد جعفرى همواره از قضاوت له یا علیه دکتر شریعتى اجتناب مى‌ورزید و در پاسخ به مراجعانى که براى نفى وى و اعلام کتبى عدم صلاحیت طرح مباحث دینى به ایشان متوسل شده بودند، با ذکر مثالى از شیوه تحلیل انتقادى خود در قبال مثنوى معنوى چنین تأکید مى‌فرمودند: «به جاى نفى و طرد مطلق، بیایید و آثار دکتر شریعتى را نقادانه تفکیک کنید و با تحلیل منصفانه نکات قوت و ضعف آنها به آیه مبارکه: «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» عمل کنید و با این اقدام عادلانه، جامعه را به خیر و صلاح، راهنمایى و ارشاد کنید.

 

برشی از کتاب جاودان اندیشه؛ فیضى، کریم، چاپ اول، پاییز ۱۳۸۰، انتشارات تهذیب، ص ۴۳۲- ۴۳۳.

 

دیدگاه تان را بنویسید