اعتراض انجمن تالاسمی ایران/ داروهای خارجی ارزان تر از ایرانی

دبیر انجمن تالاسمی ایران از تبعیض بیمه‌ای نسبت به داروی خوراکی تولید داخل برای بیماران تالاسمی انتقاد کرد و گفت: داروی خارجی ارزان تر از داروی ایرانی شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، یونس عرب، ظهر دوشنبه در نشست خبری که در محل انجمن تالاسمی ایران برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه چندین سال است که در دنیا داروی خوراکی جایگزین داروی تزریقی برای بیماران تالاسمی شده است و این سیاست نیز توسط وزارت بهداشت کشورمان دنبال می شود، اما در روزهای اخیر به دلایل مختلف، دسترسی بیماران تالاسمی به داروی خوراکی تولید داخل با مشکلاتی همراه شده است.

او با اعلام اینکه چند ماهی است در حدود ۵ هزار بیمار تالاسمی از یک نوع داروی خوراکی تولید داخل استفاده می کنند، افزود: در این مدت این دارو تحت پوشش بیمه بوده و بیماران بابت تهیه آن مشکل خاصی نداشتند اما در روزهای گذشته به یکباره اعلام شد یک داروی جدید خوراکی تولید داخل با قیمت ارزان‌تر به بازار می آید که بیمه ها آن را پوشش میدهند.

عرب ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر این داروی جدید خوراکی که قرار بود با قیمت ارزان تر و پوشش بیمه ای در دسترس بیماران تالاسمی باشد، در داروخانه‌ها موجود نیست و در عین حال داروی قبلی نیز به لحاظ پرداختی از جیب بیماران تالاسمی با افزایش قیمت مواجه شده است.

دبیر انجمن تالاسمی ایران با انتقاد از اینکه بیمه ها در حال حاضر برای یک قلم داروی برند خارجی که قیمت آن ۳ برابر قیمت داروی ایرانی است، پوشش بیمه ای لحاظ می کنند، گفت: این داروی خارجی با قیمت ۲۲۵۰۰ تومان وارد بازار شده که بیمه ۲۰۵۰۰ تومان آن را تحت پوشش قرار داده و بیمار می بایست به ازای هر قرص ۲ هزار تومان برای این داروی خارجی پرداخت کند.

او افزود: این در حالی است که برای داروی خوراکی تولید داخل بیمار باید ۳۱۰۰ تومان از جیب پرداخت کند. در حالی که سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل است.

در ادامه اصغر بذرافشان فوق تخصص خون با عنوان این مطلب که چند سالی است دنیا به سمت داروی خوراکی برای بیماران تالاسمی می رود، گفت: ۱۰ ماه است که تولید داروی خوراکی در کشور شروع شده و ما تلاش کرده ایم بیماران را به سمت استفاده از داروی خوراکی به جای داروی تزریقی شیفت دهیم. اما متاسفانه به یکباره شاهد این موضوع هستیم که داروی خوراکی با آمدن یک داروی دیگر تولید داخل به لحاظ بیمه ای دچار مشکل شده و همین مسئله بیماران را سردرگم کرده است.

وی با طرح این سوال که چرا وزارت بهداشت به یکباره برای پوشش بیمه ای داروی خوراکی در ۱۰ ماه قبل در دسترس بیماران قرار گرفته تغییر سیاست داده است، افزود: در حالی که بیماران تا چند روز قبل به ازای هر قرص داروی خوراکی ۵۰۰ تومان از جیب پرداخت می کردند، به یکباره می بایست برای همین دارو ۳۱۰۰ تومان پرداخت کنند.

همچنین مجید آراسته عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران با عنوان این مطلب که ۲۰ هزار بیمار تالاسمی ماژور در کشور داریم، گفت: وزارت بهداشت قبول کرده که ۱۰ تا ۱۵ درصد این بیماران به داروی خارجی نیاز دارند و از همین رو برند خارجی وارد بازار دارویی کشور شده است. اما چرا باید مابه التفاوت پرداختی داروی ایرانی بیشتر از داروی خارجی باشد.

وی ادامه داد: به طور میانگین هر بیمار تالاسمی روزانه ۳ عدد قرص خوراکی می بایست مصرف کند که با این تفاسیر هزینه پرداختی بیماران برای داروی ایرانی به یکباره سیر صعودی پیدا کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید