گفت و گوی جی پلاس با کاشف ستاره های والیبال؛

توصیه‌ استاد به شاگردانش در تیم والیبال جوانان/ وکیلی: این تیم سه سال پیش برای چهارمی در آسیا گریه کرد!

محمد وکیلی پس از قهرمانی شاگردان سابقش در جهان، از روزهای نا امیدی آن ها پس از چهارمی در آسیا تا افتخار آفرینی امروز و توصیه هایی برای فردای آن ها می گوید.

لینک کوتاه کپی شد

تیم والیبالی که قهرمان جوانان جهان شد، ساخته و پرداخته دست محمد وکیلی است. مربی که آن‌ها را از میان هفتاد هشتاد بازیکن نونهال انتخاب و تیم نوجوانان را تشکیل داد. تیمی که در سال 2017 قهرمان نوجوانان جهان شد و حالا هم با کمی تغییر بر سکوی قهرمانی جوانان جهان ایستاده است.

وکیلی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی با جی پلاس درباره قهرمانی شاگردانش در جوانان جهان و سیستمی و روندی که این بازیکنان از نوجوانان به جوانان طی کرده اند توضیح داد: «این تیم پس از قهرمانی در نوجوانان جهان، در قالب تیم شمس در لیگ برتر شرکت کرد. حضوری که باعث شد بازیکنان نظر کولاکوویچ را برای حضور در اردو و حتی ترکیب تیم ملی بزرگسالان جلب کند. پس از آن هم بهروز عطایی این بازیکنان را هماهنگ و به بهترین شکل آماده‌شان کرد.»

ایتالیا متحول شده بود

وکیلی درباره حریفان ایران و تفاوت شرایط شان در دو سال گذشته نیز اظهار کرد: « از روسیه که در فینال 2017 با آن‌ها بازی کردیم شروع می کنیم. آن‌ها در جوانان هم یکی از بهترین ها بودند و در مرحله اول هم ایران را شکست دادند و در ادامه به نیمه‌نهایی رسیدند. با این حال تجربه نشان داده که آن‌ها با اولین باخت به هم می‌ریزند و در نهایت هم دیدیم که با باخت سه بر صفر برابر برزیل چهارم شدند. برزیلی‌ها به نسبت رده نوجوانان تیم خیلی بهتری داشتند اما به نظر می‌رسد ارزیابی‌شان از این تورنمنت درست نبود و تیم خیلی قدرتمندی را به رقابت‌ها نیاورده بودند. ایتالیا اما رشد چشمگیری داشت و تیم قهرمان یعنی ایران را هم یک بار برد و در فینال هم به سختی مغلوب شد. ایتالیا هم مانند ایران تعداد قابل توجهی از بازیکنان نوجوانش را در قالب یک تیم در لیگ شرکت داده و به همین خاطر چنین رشدی داشته است. مشخص است که آن ها در رده‌های های پایه به سختی فعالیت می کنند و حضور ولاسکو در این تیم هم گواهی بر این مدعاست.»

گریه این تیم به خاطر چهارمی در آسیا!

سرمربی تیم والیبال نوجوانان درباره این نسل از والیبال ایران و امکان ادامه قهرمانی در رده بزرگسالان نیز به جی پلاس گفت: « چرا که نه! این بازیکنان روزی در رقابت‌های 2016 قهرمانی آسیا چهارم شدند و به شدت گریه می کردند. یادم می‌آید یکی یکی از زمین بلندشان کردم و خیلی طول کشید تا از لحاظ روحی آماده شان کنم. با این حال آنقدر خوب بودند که شش – هفت ماه بعد در نوجوانان جهان قهرمان شوند. پس از آن هم که به تیم بزرگسالان رسیدند و حالا هم قهرمانی جوانان جهان. این تیم قطعا لیاقت و توانایی رسیدن به بهترین‌ها را دارد اما باید رسیدگی شود و بهترین امکانات در اختیارش قرار گیرد تا روند رشدش متوقف نشود.»

او ادامه داد: «این قهرمانی نشان داد که والیبال ایران پویا شده و آینده خوبی دارد. با این حال باید یادمان نرود که اگر به دنبال کار بزرگ هستیم، باید آینده دور را نگاه کنیم. بسیاری از کشورها حالا برای المپیک 2028 برنامه ریزی می‌کنند. هر کار بزرگی پروسه زمانی قبل توجهی نیاز دارد. پشت همین قهرمانی 20 سال کار با برنامه خوابیده که باید ادامه پیدا کند.»

توصیه استاد به شاگردانش در تیم ملی والیبال جوانان: " الگوی درست و زندگی حرفه‌ای"

وکیلی توصیه‌ای هم به شاگردانش کرد تا بتوانند در بزرگسالان هم جزء بهترین‌های دنیا باشند: «این بچه‌ها اول از همه باید زندگی حرفه‌ای را یاد بگیرند و درست زندگی کنند. برای این کار هم لازم است الگوهای مناسبی را برای خودشان انتخاب کنند. این اتفاق برای تداوم داشتن روی اوج بودن و حضور در سطح اول والیبال از هر چیزی مهمتر است و باید هم خودشان هم بزرگترها حواسشان باشد تا از مسیر درست خارج نشوند.»

دیدگاه تان را بنویسید