گزارش جی پلاس

دو قهرمانی جهان و نیم جین بازیکن باتجربه جهانی/ بهترین نسل تاریخ والیبال را بشناسید

بهترین نسلی که والیبال ایران به خود دیده، دوران تکامل را یکی یکی پشت سر می گذارد و حالا به دومین قهرمانی خود در جهان رسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ همان بازیکنان 2017، باز هم بحرین و باز هم قهرمانی. دو سال پیش بود که همین بازیکنان در منامه، با هدایت محمد وکیلی، روسیه قدرتمند را بردند و قهرمان جهان شدند. انگار که منامه برای این بازیکنان از هر جای دیگری خوش یمن‌تر است و پس از قهرمانی نوجوانان جهان در سال 2017، حالا در سال 2019 یک قهرمانی دیگر به آن‌ها داده است.

قهرمانی که البته این بار برای اولین بار در این رده به دست آمده و تاریخ ساز شده است. والیبال ایران در رده جوانان هیچ‌گاه نتوانسته بود به فینال قهرمانی جهان برسد اما حالا با استفاده از نسلی که شاید به جرات بتواند آن را بهترین نسل والیبال ایران خواند، قهرمان جهان شده و خودش را به عنوان برترین تیم دنیا معرفی کرده است.

ولاسکو هم حریف جوانان ایران نشد

شاگردان بهروز عطایی در شرایطی که در هر کدام از مراحل گروهی، یک باخت را تجربه کردند و با دو باخت به نیمه‌نهایی رسیدند، انگار که آماده‌تر شده باشند، با ارائه یک بازی فوق العاده در نیمه‌نهایی، برزیل را سه بر صفر شکست دادند و به فینال رسیدند. فینالی که باید برابر ایتالیا قرار می‌گرفتند. یکی از همان دو تیمی که در مراحل گروهی برابرش شکست خورده بودند.

حساب فینال اما سوای بازی مرحله دوم بود و والیبالیست‌های ایران رفته بودند برای پیروزی و قهرمانی. در نهایت هم ایتالیا که تا فینال طعم باخت را نچشیده بود را شکست دادند و قهرمان شدند. حتی ولاسکوی بزرگ هم در قامت مدیر فنی نتوانست ایتالیا را از شکست فراری دهد.

بهترین نسل تاریخ والیبال

اگر تمامی نسل‌های والیبال ایران را تا همین سن در نظر بگیریم، این نسل با اختلاف فراوان بهترین است. نسلی که در رده نوجوانان قهرمان جهان شده و نیمی از بازیکنانش در فاصله رسیدن به جوانان، یک یا حتی دو سال حضور در تیم ملی بزرگسالان را تجربه کرده‌اند و حتی لژیونر هم شده‌اند. حالا هم پس از دو سال، در رده جوانان هم قهرمان جهان شده‌اند. این یعنی نسل فعلی در میان تمام هم‌رده‌های خود در دنیای والیبال، از همه سرتر و بهترند.

در میان نسل‌های قبلی والیبال ایران هم هیچ‌ نسلی به این سرعت بازیکنانش را به تیم ملی معرفی نکرد و چنین موفقیت‌های بزرگی در سطح دنیا نداشت. هیچ نسلی در رده جوانان، اکثر ترکیب اصلی‌اش تجربه حضور در ترکیب تیم بزرگسالان به عنوان بازیکن اصلی را نداشت اما این نسل آن را دارد. نسلی که ساخته و پرورده دست محمد وکیلی است و حالا هم توسط بهروز عطایی کامل و بهترین جهان شده و می تواند حتی توسط کولاکوویچ کامل‌تر هم شود.

آینده روشن والیبال ایران

به گزارش جی پلاس؛ حالا که چنین نسلی در اختیار داریم، نسلی که در دوره خود بهترین جهان است؛ این یعنی بهترین نیروی انسانی و پتانسیل را در اختیار داریم. پس اگر سه – چهار سال دیگر همین بازیکنان در رده بزرگسالان هم در جمع بهترین‌های دنیا قرار بگیرند، چه بسا مدعی‌تر از تیم کنونی بزرگسالان ما باشند و اگر چنین نشود قطعا یک جای کار خودمان لنگ می‌زند و مقصر خودمانیم!

این نسل حاضر و آمده است و بهترین دنیاست. پس حواسمان باشد با بهانه‌های واهی پشت سر بازیکنان پا به سن گذاشته قرارشان ندهیم و از هر فرصتی برای اضافه کردنشان به تیم بزرگسالان استفاده کنیم تا نهالی که چندین سال به پایش زحمت کشیده شده، از بین نرود و به درختی ریشه‌دار تبدیل شود.

دیدگاه تان را بنویسید