۵۰ درصد مرگ‌ و میر در ایران زودرس است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در ایران سالانه تقریبا ۳۷۵ هزار مرگ رخ می‌دهد که نزدیک به ۵۰ درصد آن‌ها زودرس محسوب می‌شود به این معنی که در افراد کمتر از ۷۰ سال رخ می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر رضا ملک زاده روز شنبه با این توضیح که رقم مرگ و میر زودرس در ایران، مشابه اکثر کشورهای در حال توسعه است، گفت: در کشورهای پیشرفته این عدد به ۱۵ تا ۲۰ درصد مرگ‌ها می‌رسد و ما نیز با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم میزان مرگ و میر زودرس را کاهش دهیم.

وی یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت را پیشگیری از مرگ‌های زودرس اعلام و اظهار داشت: سالانه حدود ۵۵ هزار مرگ در افراد کمتر از ۵۵ سال رخ می‌دهد که این موضوع، خیلی تاسف‌بار است.

ملک زاده با اشاره به اینکه نزدیک به ۸۰ هزار نفر که دچار مرگ زودرس می‌شوند فقط دچار فشار خون هستند، اظهار داشت: فشارخون بیماری قابل معالجه است و نصف ایرانیانی که به فشار خون مبتلا می‌شوند از بیماری خود اطلاعی ندارند.

بیماری‌های غیرواگیر عامل بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر ایرانیان

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد مرگ و میر در ایران بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است که در راس آن سکته‌های قلبی و مغزی قرار دارد.

ملک زاده بیان داشت: ۳۳ درصد ایرانی‌ها به دلیل سکته قلبی می‌میرند و حدود ۱۵ درصد به دلیل سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند، به عبارتی می‌توان گفت که نزدیک به نیمی از مرگ و میر در ایران بر اثر سکته‌های قلبی و مغزی است.

وی تاکید کرد: میزان مرگ و میر ناشی از سکته‌های مغزی و قلبی در کشور تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری است ولی تمرکز اصلی نظام سلامت ما در گذشته بر روی بیماری عفونی بوده و در پنج سال اخیر با راه‌اندازی کمیته ملی مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر، فعالیت را به سمت کنترل این‌گونه بیماری‌ها سوق دادیم.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: ۲۰ درصد مرگ و میر ایرانی‌ها بر اثر ابتلا به سرطان و حدود ۱۰ درصد هم بر اثر حوادث است و بیماری‌های مزمن کلیوی، بیماری‌های مزمن ریه و کبد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته نزدیک به ۷ هزار موتورسوار جان خود را از دست دادند و همین تعداد هم معلول شدند، اظهار داشت: این معلولیت‌ها هم به خانواده‌های آنان و هم به نظام سلامت، بار مالی فراوانی تحمیل می‌کند.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: حوادث و سوانح یکی از دلایل اصلی مرگ جوانان و نوجوانان در کشور است و تقریبا نزدیک ۱۴ هزار مرگ در حوادث و سوانح جاده‌ای رخ می‌دهد.

وی اظهار داشت: در دهه‌های قبل، مهم‌ترین علت مرگ بر اثر بیماری‌های عفونی بود و امید به زندگی هم حدود ۵۳ سال بود اما در این سال‌ها با پیشرفت‌های شگرفی مواجه بودیم و توانستیم بیماری عفونی را تقریبا به طور کامل کنترل کنیم و هپاتیت، تنها بیماری عفونی در حال افزایش است.
 

 

دیدگاه تان را بنویسید