گزارش جی پلاس؛

شکست چندباره فدراسیون در دیپلماسی فوتبالی/ پست های مهم AFC برای سعودی‌ها و سمت‌های مازاد برای ایران!

کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی اعضای جدید کمیته‌های AFC را معرفی کرده که خبری از حضور ایران در کمیته‌های تاثیرگذار از جمله کمیته مسابقات نیست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا کمتر از سه ماه قبل برگزار شد که آسیایی‌ها رای به انتخاب مجدد شیخ سلمان برای ریاست مجدد AFC دادند و طبق روال قانونی، باید درباره کمیته‌های متعدد این نهاد تصمیم گیری می شد.

در همین راستا همه کشورها نمایندگان خود را به AFC معرفی کردند تا شیخ سلمان و به همراه چند نفر دیگر ترکیب کمیته‌ها را بچینند.

در خبری که اخیرا در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده است، فوتبال ایران توانسته شش کرسی را از آن خود کند که بدون شک مهم‌ترین کمیته مربوط به کمیته فوتسال AFC است که تاج احتمالا جایگزین کفاشیان خواهد شد.

با این حال و برخلاف چهار سال گذشته ایران نتوانسته در کمیته مهم دیگری از جمله کمیته مسابقات، کمیته بازاریابی و ... صاحب کرسی شود و شیخ سلیمان تنها به دادن کرسی‌هایی در کمیته رسانه‌ها، پزشکی، بانوان، فنی و داوران به همراه کمیته فوتسال بسنده کرده است.

در عوض شیخ سلمان بحرینی بعد از ناکامی عادل عزت به عنوان نماینده عربستان در انتخابات ریاست AFC ، مجددا به سعودی‌ها فرصت و جایگاه بهتری را داده است.

نمایندگان سعودی توانستند با دستور رئیس AFC کرسی‌های متعددی از جمله کمیته مسابقات، داوران، بانوان، کمیته حقوقی، مسئولیت اجتماعی، کمیته فنی، پزشکی و بازاریابی را تصاحب کنند و همچنین یک سعودی دیگر نیز به عنوان عضو کمیته اجرایی معرفی خواهد شد.

بذل و بخشش شیخ سلمان به عربستانی‌ها در حالی است که این ایران بود که در انتخابات ریاست AFC به رئیس بحرینی رای داد اما او باز هم به سعودی‌ها رو کرده است که در نتیجه دیپلماسی بهتر و وجود اسپانسرهای عربستانی است.

طی چهار سال گذشته فوتبال ایران در تقابل با عربستان در بحث میزبانی بازی در خانه خودی شکست خورده که با توجه به وجود نماینده عربستانی در کمیته اجرایی و کمیته مسابقات و غیبت ایرانی‌ها در این دو کمیته تاثیرگذار کماکان شاهد تکرار این رویه در سال‌های آتی نیز خواهیم بود.

همانطور که اعلام شده امسال هم ایرانی‌ها نمی‌توانند در خانه میزبان نمایندگان عربستان باشند و شاید باید منتظر حل این مشکل از طریق نهادهای سیاسی و عالی رتبه دو کشور باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید