قهوه یزدی ثبت ملی شد

یزد یکی از شهرهای خلاق و خوشمزه در زمینه خوراکی هاست. شیرینی‌هایش حسابی معروف و شیرینی فروشی های قدیمی اش همیشه شلوغ هستند. اما کمتر کسی قهوه خاص این شهر خبر دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، قهوه یزدی نوعی قهوه سنتی و بومی در شهر یزد است که به جهت استفاده از هل، گلاب و نبات در تولید آن و همچنین مدت زمان پخت طولانی دارای طعم بسیار خوشمزه و دلچسبی است و با توجه به اسناد و مدارک شفاهی که از زمان تولید قهوه یزدی موجود، قدمت تولید این نوع از قهوه به دوره قاجار می‌رسد. 

قهوه یزدی به جهت بومی سازی یک نوشیدنی غیر ایرانی و قدیمی شاهدی بر تعاملات فرهنگی مردمان یزد است که هر عنصر جدید را با ذائقه و میل خود سازگار ساخته و نوع جدیدی از این نوشیدنی را ساخته اند.  این نوشیدنی در طی چند قرنی که وارد ایران و یزد شده با تغییراتی که مردمان یزد در مراحل ساخت آن داده اند، جایگاه خود را در فرهنگ، آداب و رسوم یزدی باز کرده و تبدیل به عنصری جدانشدنی وشاخص در مراسم های مذهبی این شهر شده است.

قهوه یزدی به دلیل نوع پخت طولانی و مواد اولیه مصرفی با طبع یزدی بسیار سازگار است و استفاده آن در مراسم سوم درگذشتگان در طول سالیان دراز به شکل یک سنت حسنه در آمده و بخشی از فرهنگ مردم یزد محسوب می شود. قهوه یزدی به تازگی در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید