چند روزی همقدم با شهید شفیع‌زاده-۶

حسن، توپخانه سپاه و ورقی که در کربلای 5 برگشت

روزگاری به هنگام شکست حصر آبادان روزی دو گلوله جیره مهماتشان بود و حالا در عملیات کربلای 5 به مدد الهی توانستند در عرض چند دقیقه 600 موشک کاتیوشا به مواضع دشمن شلیک کنند و پیروز میدان باشند.

لینک کوتاه کپی شد
جی پلاس ـ منصوره جاسبی: عملیات کربلای پنج بود و منطقه ای به نام کانال زوجی که از خطوط دفاعی دشمن به شمار می رفت و حالا رزمندگان اسلام به آن نقطه دسترسی پیدا کرده و سعی داشتند تا دروازه بصره را بازگشایی کنند.
صدام که روند عملیات را اینگونه دیده بود، وزیر دفاعش را فرستاده بود تا با استقراریابی در قرارگاه سپاه سوم، هدایت عملیات را خود به دست گیرد و به هر ترتیبی که شده بتوانند نیروهای سپاه اسلام را وادار به عقب نشینی کنند.
هر چه نیرو بود به این منطقه آورده بودند تا به هر قیمتی شده در صفوف بچه ها خللی وارد کنند و اگر می توانستند پیشروی کنند و به این ترتیب چندین هزار نفر نیروی رزمنده که در آن طرف کانال ماهی بودند به خطر می افتادند. فرمانده سپاه نگران این وضعیت شده بود. حسن با صدا کردن یعقوب به اتاق طرح ریزی آتش رفتند و با تاکید گفت که هر چه زودتر باید برای دفع آتش سنگین دشمن فکری بکنیم و با این کار به بچه ها فرصتی برای ترمیم خط بدهیم.
بعد از مشورتی که در اتاق صورت گرفت قرار بر این شد که آتش انبوهی با سرعت بالا و با استفاده از 20 قبضه کاتیوشا(2) بر خطوط دشمن ریخته شود تا فرصتی برای بچه ها برای ترمیم خطوطشان داده شود.
طرح مورد نظر به فرمانده سپاه ارائه شد و با توجیه یگان های توپخانه در عرض حدود 15 دقیقه قبضه های کاتیوشا پر شده و در مواضع مشخص شده جاگذاری شدند. با یاری خدا و با صدور فرمان فرمانده کل سپاه مبنی بر شروع آتش، همزمان تمامی 20 کاتیوشا شروع به شلیک کردند و آتش سراسر خطوط دشمن را در برگرفت. بچه ها برای بعثی ها جهنمی ساختند که فرار را بر قرار ترجیح دادند و نقشه ای را که دشمن کشیده بود با طراحی به موقع توپخانه بر آب دادند و خود پیروز میدان شدند.
یعقوب یاد روزی افتاد که در حصر آبادان خمپاره 120 داشتند و تنها روزی دو گلوله جیره مهماتشان بود، رو کرد به حسن و گفت: حسن آقا یادته اون موقع با شهید باکری بودیم و ... و حالا با یه دستور 600 موشک کاتیوشا شلیک میشه و هفتصد قبضه تحت فرمانتونه. اگه توی خواب همچین قدرتی رو میدیدین باور می کردین؟
حسن نگاهی بهش انداخت و گفت: یعقوب جان خدا اون روزا رو برای این برامون گذاشت تا ما به لیاقت امروز برسیم و صلاحیت پیدا کنیم و امتحانمون رو پس بدیم. خدا می خواست میزان اخلاص و استقامتمون رو ببینه و حالا خدا رو شکر که به این لیاقت رسیدیم و ما رو قابل دونسته تا برای دینش گوشه ای از قدرتش رو با ما به ظهور برسونه.
 
 
1.شهید حسن شفیع زاده، فرمانده و موسس توپخانه سپاه که در عملیات کربلای 10 در هشتم اردیبهشت ماه سال 66 در منطقه ماووت به شهادت رسید.
2. هر قبضه کاتیوشا 30 موشک حمل می کند.
3. برگرفته از خاطره نقل شده به وسیله یعقوب زهدی از همرزمان شهید شفیع زاده.

 

دیدگاه تان را بنویسید