گزارش جی پلاس؛

دیدار صمیمانه اهالی ورزش با یادگار امام/ قرار هر ساله ورزشی‌ها در جماران

اهالی ورزش کشور به رسم هرساله به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (س) با یادگار ایشان دیدار کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ قرار هر ساله اهالی ورزش امسال هم با یادگار امام برگزار شد. این دیدار که هرساله به مناسبت سالگرد ارتحال امام برگزار می شود، امسال هم مانند سال گذشته مصادف بود با ماه مبارک رمضان. پس آفتاب که آرام آرام راه غروب را در پیش گرفت، اهالی ورزش سربالایی جماران را یکی یکی بالا آمدند و در حسینیه امام راحل (س) با یادگارش دیدار کردند. 

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در این مراسم گفت: در حوزه ورزش قهرمانی، به نظر من باید سه حوزه را مستقل از هم بررسی کنیم و امتیاز دهیم، چرا که میزان موفقیت ورزش را با این سه حوزه می توان ارزیابی کرد. 

یادگار امام در تشریح سه حوزه مهم ورزش قهرمانی ادامه داد: میزان توفیقی که جامعه ورزش ما در ورزش بانوان پیدا می کند یکی از پارامترها و نشانه های خوب برای پیشرفت ما ارزیابی مثبت جامعه ورزش کشور است. الحمدلله یکی از مسائلی که پیش روی این مسأله بود، در بخش های مختلفی حل شد و آن بحث لباس مطابق با فرهنگ و ارزش ها و دین ما بود. بانوان نیز واقعا نشان دادند که در این زمینه چه مقدار از همتایان خود در آسیا و جهان می توانند جلو باشند.

وی تأکید کرد: وزارت ورزش و جوانان نسبت به مسأله ورزش بانوان اهتمام ویژه ای به خرج دهد؛ چرا که هم سلامت خانواده را در جامعه ما تأمین می کند و هم باعث بالا رفتن ورزش در نیمی از جامعه ما می شود. به نظرم کارنامه مجموعه ورزش ما در این زمینه مثبت است. البته جای کار بسیاری وجود دارد و باز هم تلاش های بسیار زیادی باید صورت بگیرد و فکر می کنم این مسأله می تواند اهتمام ویژه ای را در فضای ورزش کشور به خودش جلب کند. 

سید حسن خمینی با بیان اینکه دومین بخش شایان توجه ورزش جانبازان و معلولین است، افزود: ما از دهه ۶۰ به سبب جوانان جانباز در این زمینه گام بسیار بزرگی برداشتیم و امروز هم در رشته هایی بسیار خوب هستیم و هنوز سکوی خودمان را در قهرمانی والیبال از دست نداده ایم و در بسکتبال و بقیه موارد هم بسیار پیشرفت داریم. این هم بخش بسیار خوبی است و جامعه ورزش ما باید اهتمام بیشتری دهد. 

وی ادامه داد: این گروه احتیاج بیشتری به ورزش هم به عنوان سلامت دارند و هم به عنوان اینکه در جامعه دارای منزلت اجتماعی شوند. باید در بخش دیگری این منزلت را جبران کنند، زیرا کسانی که در بدن آسیب دیده اند باید در بخش دیگری این منزلت را جبران کنند و باعث افتخار خانواده و شهرشان شوند.

یادگار امام یادآور شد: دیدیم در مواردی مثل والیبال نشسته افرادی آمده اند و افتخار آفرین شده اند. لذا هرچه جامعه ورزش بیشتر به این امر توجه کند یکی از اهداف مهم خودش را تأمین کرده است.

یادگار امام گفت: در این زمینه، میزان آماری که بتوانیم در رقابت های مختلف جهانی کسب کنیم، نکته مهمی است. آمار ما در بخش هایی خوب بوده و در بخش هایی بیشتر باید کار کنیم. در بعضی از رشته ها مثل والیبال در سابق، ما حتی امید اینکه در آسیا هم جزو چهار تیم اول باشیم را نداشتیم، اما امروز به راحتی تیم دوم ما می تواند قهرمان آسیا شود و تیم اول ما بسیار خوب ظاهر شده است. در بعضی بخش ها قبلا بی رقیب بودیم و امروز رقیب هایی پیدا کرده ایم. در تکواندو خیلی پیشرفت کرده ایم و در بخش کشتی و وزنه برداری رقبایی پیدا کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه هنوز در ورزش های پایه جای کار دارد، ادامه داد: البته ذائقه ایرانی ها با ورزش های پایه خیلی همخوانی ندارد. باید روی این ذائقه سازی در دو میدانی، شنا و ژیمناستیک هم کار شود که بتواند باعث نشاط اجتماعی شود و افراد به آنها گرایش پیدا کنند. در بعضی از ورزش های همگانی، عمومی و جمعی خوب هستیم و بعضی ها هم کار بیشتری می طلبد و در همین جا، جا دارد که از نایب قهرمانی بسکتبال یاد کنم که کار بزرگی بود و بعد از دوره هایی تلاش صورت گرفت و نشان می دهد که سرمایه گذاری در این مسأله قابل برداشت هست.

سید حسن خمینی تاکید کرد: در رابطه با فوتبال که بیشتر از همه هم خبر و حرف و حدیث دارد و باشگاه های فعالی هم دارد و همیشه حاشیه هایی هم دارد، بیشتر توجه کنیم؛ فوتبال صرفا یک رشته ورزشی نیست، بلکه عامل نشاط جامعه است و ذهنیت جامعه را به خودش اختصاص می دهد و قهرمانان خوبی هم در آن داشته ایم. البته وجود حرف و حدیث ها از اقتضائات همیشگی این حوزه است.

وی با تأکید بر اینکه سمن ها دیگر حوزه مهمه در ورزش قهرمانی هستند، افزود: هیچ جامعه ای بدون وجود سمن ها (سازمان های مردم نهاد) نمی تواند همه مشکلات خود را حل کند. چشم، دست و عقل جامعه در همین سازمان های مردم نهاد شکل می گیرد. اگر کارها در اختیار مردم باشد، که آنها هم بتوانند در تجمعاتی با هم نهادهایی را شکل دهند، هم ایرادات را بهتر می بینند و صادقانه تر گزارش می کنند، هم با دل به حل آن اقدام می کنند و هم اینکه توانشان در حل مشکلات بسیار از توان نهادهای دولتی بیشتر است.

یادگار امام با اشاره به کمک سازمان های مردم نهاد در حادثه سیل اخیر، ادامه داد: بنابراین هم باید تعداد سمن ها را بالا برد و هم از آنهایی که هستند حمایت کرد تا بتوانند روی پای خودشان بایستند. چون مجموعه های مردم نهاد هم چشم بینایی هستند و هم هزینه های بسیار کمتری از بخش های دیگر طلب می کنند و هم نقش پر رنگی در نشاط آوری برای جامعه دارند. فکر می کنم این بخش نباید مغفول بماند و باید به آن توجه شود.

در این که دیدار با حضور رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و‌جوانان و جمعی از قهرمانان و‌روسای فدراسیون‌های رشته‌های مختلف ورزشی برگزار شد، ورزشی‌ها یک بار دیگر با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کرده و به ارائه گزارشی از فعالیت‌های یک سال گذشته خود پرداختند.

یکی از ورزشی‌های شاخص حاضر در جمع پرویز مظلومی بود. مربی و‌بازیکن سابق استقلال که از معدود فوتبالی‌های حاضر در جمع به حساب می‌آمد و به نیابت از سایرین پشت تریبون رفت. 

مظلومی گفت: خیلی برای صحبت آماده نیستم اما حالا که اینجا ایستاده‌ام یاد خاطره جالبی افتادم. یک خانه ای این بغل در کنار حسینیه هست که در زمان امام راحل خیلی کوچک و‌ساده بود. گمان می‌کنم هنوز هم باشد. امام ان جمله «من ورزشکار نیستم اما ورزشکاران را دوست دارم» را آنجا گفت. جمله‌ای که ماندگار شد و هنوز در یادها مانده است.

مظلومی ادامه داد:«یادگار امام هم در این سال‌ها همواره دست به سر و‌گوش ما ورزشی‌ها کشیده‌اند و در مشکلات دلداری مان داده‌اند. ما امسال هم آمدیم تا با امام و یادگارش تجدید میثاق کنیم و‌ دوباره با ایشان و‌ آرمان‌های امام بیعت کنیم.

در ادامه این نشست رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک هم پشت میکروفن رفت و در صحبت‌هایی کوتاه گفت: امام باعث اتحاد یک ملت شد. پهلوی باعث جدا شدن ملت از هم شده بود اما امام انسجام ایجاد کرد و به ما هویت داد. معرفت جویی و اخلاق را ما از امام گرفتیم و‌مدیون او هستیم.»

او ادامه داد: «امام گفتمانش سازمان انسان سازی است. گفتمانی بر پایه صداقت و سلامت افراد که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمندیم.»

مسعود سلطانی فر در دیدار با یادگار امام (س) گفت: جنابعالی همیشه حامی جامعه ورزش بوده اند و‌مسوولان را که در عرصه توسعه ورزش کشور حضور دارند،مورد عنایت قرارمی دهند . 

وی اضافه کرد: در آستانه سی امین سالگرد ارتحال امام یاد و خاطره امام را گرامی می داریم و جامعه ورزش برای تحقق آرمانهای و اهداف آن امام بار دیگر پیمان می بندند.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به موفقیتهای جامعه ورزش و جوانان گزارشی از نتایج به دست امده ارائه کرد واظهار داشت : سال قبل سال پررویدادی داشتیم و خوشبختانه در همه رویدادهای بزرگ جوانان ما با تلاش زیاد در میادین بزرگ حاضر شدند و کارنامه خوبی بجا گذاشتند.

سلطانی فر در ادامه به  افتخار آفرینی و موفقیت های تاریخی ورزشکاران مان در بازی های آسیایی و پارآسیایی 2018 جاکارتا اشاره کرد و کسب عنوان سوم بازی های پارآسیایی 2018 جاکارتای اندونزی برای نخستین بار و با کسب 136 مدال، و کسب 62 مدال در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا که بیشترین تعداد مدال کسب شده در بازی های آسیایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را مورد توجه قرارداد.

او ادامه داد: کسب بهترین نتیجه در همه ادوار جام جهانی فوتبال در روسیه 2018 در مقابل مراکش قهرمان آفریقا، پرتغال قهرمان اروپا، و اسپانیا قهرمان جهان که هرگز از یادها نخواهد رفت ، ضمن اینکه کسب عنوان هفتم در سومین دوره بازی های المپیک جوانان و صعود هفده پله‌ای نسبت به دوره قبل از دیگر نتایج کسب شده در سال گذشته است.

وزیر ورزش و‌جوانان همچنین با اشاره به کسب مقام سومی جهان در رشته فوتسال و فوتبال ساحلی برای اولین بار توضیحاتی را در خصوص قهرمانی های تیم وزنه برداری ایران در مسابقات قهرمانی جهان برای اولین بار، قهرمانی تیم ووشو ایران در مسابقات قهرمانی جهان برای اولین بار، قهرمانی تیم ملی تکواندو در مسابقات جام جهانی، و قهرمانی های ارزشمند در مجموعه رشته های شطرنج ،کاراته ، جودو ، والیبال و بسکتبال اشاره کرد و افزود : این نتایج تنها گوشه ای از افتخارآفرینی قهرمانان ایرانی است که باعث شادی مردم ایران  شده است ارائه کرد . 

او در ادامه افزود : در این میان نقش بانوان در کسب افتخارات ورزشی نیز بسیار پررنگ بوده و حضور افتخارآفرین بانوان عزیزمان با پوشش اسلامی، حلاوت این موفقیت ها را صدچندان کرده است که انشالله با فرصت های بیشتری که برای حضور بانوان در عرصه های بین المللی ورزش فراهم شده شاهد افتخارآفرینی های بیشتر و فتح سکوهای المپیکی و جهانی بیشتری از سوی این عزیزان در آینده ای نه چندان دور خواهیم بود.

سلطانی فر به رویدادهای پیش روی ورزش کشور اشاره کرد و گفت: جامعه ورزش کشور مصمم است با تکیه بر تجارب موفق پیشین و استفاده بهینه و تجمیع همه ظرفیتهای خود، گام های محکمی برای موفقیت در بازیهای المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو به عنوان مهمترین رویداد ورزشی جهان در سال آینده بردارد. 

او اضافه کرد : امسال بیشترین تلاش برای رسیدن به المپیک و پارالمپیک توکیو است که بزرگترین اوردگاه ورزشی جهان هر چهار سال یک بار است.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به نتایج خوب تیم ملی فوتبال در جام جهانی گفت: در جام ملتها بعد از ۱۴ سال به مرحله بک چهارم صعود کردیم و دو باشگاه سرخابی هم برای نخستین بار به مراحل بالاتر صعود کردند و پرسپولیس به فینال رسید.

او در بخش دیگری از سخنانش از افزوده شدن رشته کاراته به بازی های المپیک خبردداد و با مورد توجه قرار دادن موفقیتهای ملی پوشان کاراته در رویدادهای مهم بین المللی اظهار امیدواری کرد که کاراته کاهای کشورمان علاوه بر کسب سهمیه المپیک بتوانند بر روی سکو هم بروند.

سلطانی فر در خصوص ستاد عالی بازیهای اسیایی والمپیک نیز گفت این جلسات از یک سال قبل با حضور دکتر صالحی امیری و اقای خسروی وفا اغاز شده و به طور جدی برنامه های رشته های المپیکی مورد بررسی قرار می دهیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم در این المپیک کارنامه ای در شان مردم ایران کسب شود وانچه که شایسته عظمت و بزرگی نام ایران است در توکیو به یادگار گذاشته شود.

در حاشیه این دیدار محمدرضا داورزنی معاون قهرمانی وزارت ورزش و رئیس سابق فدراسیون والیبال، توپ امضا شده توسط والیبالیست‌های ایران را به آیت الله سید حسن خمینی تقدیم کرد.

در این دیدار روسای فدراسیون‌های شنا، تیراندازی، جودو، شطرنج و ... حضور داشتند. از میان قهرمان‌ها هم کاراته‌کاها پیشتاز بودند و حمیده‌عباسعلی و پورشیب کاراته بازان مطرحی بودند که به دیدار یادگار امام آمده بودند.

اعضای تیم ملی والیبال نشسته ایران هم دیگر میهمانان امشب جماران بودند.

دیدگاه تان را بنویسید