آیت الله مجتهدی درباره انواع روزه می گوید

روزه مراتبی دارد که روزه عام همینی است که مردم می گیرند یعنی نمی خورند، نمی آشامند اما به نامحرم نگاه می کنند، گناهم می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

 به گزارش خبرنگار جی پلاس، آیت الله مجتهدی در یکی از سخنرانی های خود به مراتب روزه اشاره کرده و می فرماید: سه جور روزه داریم یک روزه عام داریم، یک روزه خاص و یک روزه خاص الخاص.

روزه عام همینی است که مردم می گیرند یعنی نمی خورند، نمی آشامند اما به نامحرم نگاه می کنند، گناهم می کنند، حجابشان را هم مراعات نمی کنند و این روزه عام است یعنی از چیزهایی که روزه را باطل می کند خودداری می کند و روزه اش هم درست است.

اما خاص، آن است که اعضا و جوارحش هم روزه می گیرد، چشمش را هم می بندد، سحر که نیت می کند می گوید خدایا من همه اعضا و جوارحم روزه است: گوشم غیبت نمی شنود، آواز حرام نمی شنود، زبانم غیبت نمی کند، به نامحرم نگاه نمی کند، خیلی عالی است.

یک حدیث که می گوید: اذا صمت وقتی روزه می گیریم فلیصم سمعک یعنی گوشت هم باید روزه باشد و بصرک و جلدک چشمت هم باید روزه باشد، پوست بدنت هم باید روزه باشد.

روزه خاص الخاص آن است که در دلم غیر خدا چیز دیگری نباشد:

ای یک دله صد دله دل یکدله کن
مهر دگران را ز دل خود یله کن

اگر ماه رمضان غیر خدا نباشد نماز شب خدا، نماز جماعت خدا، پای منبر خدا، روزه می گیرم خدا، درس می خوانم خدا، اصلا به هیچ کسی توجه ندارم این روزه خاص الخاص است. اللهم اجعل فیه صیام الصائمین یعنی روزه من را روزه خاص الخاص قرار بده، خیلی عالی است اگر ماه رمضان آدم غیر خدا را بیرون کند از دلش، مستاجرها را از دلت بیرون کن. اتاق خالی نداریم. آن وقت ملائکه شب احیا می آیند، اما هر چه نگاه می کنند، فرودگاه مهر آباد خالی نیست باید دور فرودگاه بگردد این دل های ما هر گوشه اش چیز است، یکی زن، یکی بچه، یکی باغ رامسر، یکی باغ کلاردشت، ملائکه می آیند دل خالی مگر پیدا می شد، حالا باید ماه رمضان دلمان را خالی کنیم که ملائکه که می آیند جای خالی توی دلمان باشد. اینها موعظه های خوبی است و در شما جوان ها بیشتر از پیرمردها اثر می کند چون شماها پاکید گناه نکردید. در ما سخت اثر می کند.

دیدگاه تان را بنویسید