معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد؛

درمان ناباروری تا ۲ نوبت رایگان است

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تقریباً نیمی از مراکز درمان ناباروری در کشور دولتی هستند و از سال جاری نیز دریافت خدمات درمان ناباروری تا ۲ نوبت رایگان است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، از فعالیت 84 مرکز درمان ناباروری در کشور خبر داد و تصریح کرد: متأسفانه در برخی مناطق کشور گزارشات بسیاری داریم که زایمان سزارین احتمال بارداری بعدی را کاهش داده است و می‌توان گفت برخلاف تصور عامه که در زایمان طبیعی ممکن است آسیب بیشتری به نوزاد وارد شود، طبق آمارها عوارض زایمان سزارین چه برای نوزاد و چه مادر بیشتر است.

وی درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه زایمان طبیعی می‌تواند موجب افزایش نرخ جمعیت در کشور شود، اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود آیا زایمان طبیعی می‌تواند جمعیت در کشور را افزایش دهد، باید بگویم ارتباط مستقیمی بین این دو وجود ندارد و کسی که باردار می‌شود، یا به صورت طبیعی و یا سزارین زایمان می‌کند و این امر عاملی برای رشد جمعیت نیست.

جان‌بابایی ادامه داد: اما اگر ترویج زایمان طبیعی به درستی انجام شود، می‌تواند نرخ باروری و جمعیت را افزایش دهد.

وی عنوان کرد: برخی خانم‌ها عوارضی برایشان با زایمان سزارین ایجاد می‌شود که احتمال باروری بعدی را کم می‌کند اما در زایمان طبیعی خانم‌ها می‌توانند چندین نوبت باردار شوند و از این جهت امکان باروری بعدی در زایمان طبیعی بیشتر است.

جان‌بابایی تأکید کرد: همچنین در راستای عمل به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های جمعیتی، خدمات درمان ناباروری در استان‌ها را افزایش داده‌ایم؛ قبلا اگر مادری یک بار خدمات درمان ناباروری دریافت می‌کرد، این خدمات رایگان محاسبه می‌شد اما امسال ارائه خدمات درمان ناباروری در مراکز تعیین شده استان‌ها به ۲ نوبت افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از اقلام و مصارف مورد نیاز برای درمان ناباروری نیز رایگان شده‌اند که امیدواریم گام موثری برای ترویج باروری در کشور باشد.

دیدگاه تان را بنویسید