برپایی مراسم زادروز استاد اخوین در موزه خوشنویسی

​مراسم زادروز 81 سالگی استاد عباس اخوین، چهره ماندگار و خوشنویس صاحب‌نام معاصر، یکشنبه 26 اسفند در موزه خوشنویسی ایران، برگزار و از تمبر اختصاصی استاد رونمایی شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ در این مراسم که با حضور احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، استادان خوشنویسی و هنرجویان مرکز کتابت و تعلیم ایران برگزار شد، دکتر یوسف دهی، رییس موزه خوشنویسی ضمن خیرمقدم به حاضران، برگزاری مراسم زادروز استاد اخوین را افتخاری برای موزه خوشنویسی دانست.

استاد اخوین، خوشنویسان را با هنر مؤلف آشنا کرد

در ادامه استاد علی مرزی به نمایندگی از استادان مرکز کتابت و تعلیم ایران با تبریک زادروز استاد، عمر وی را 6 دهه آفرینش و مشقِ حُسن کردن توصیف کرد و گفت: در زمانه‌ای که بزرگانی در عرصه هنرهای مختلف، نمایان و شاخص بودند، استاد اخوینِ 21 ساله به میدان حرفه‌ای خوشنویسی وارد و در کتابت‌های 23 سالگی، آثار نبوغ ایشان مشاهده می‌شود. 

او با تاکید بر اینکه شک نکنید صفای خط از صفای دل است، افزود: این نبوغ مدیون روح سالم، قلب سلیم و دل روشن است. 

مرزی با اشاره به کتابتهای استاد اخوین و اسامی کتاب‌های وی گفت: استاد بیش از 25 جلد کتاب را کتابت کرده‌اند. حُسن استاد به این است که حتی سفارش‌های بازار را با دقت خوشنویسی و به سان یک اثر هنری اجرا کرده‌اند.

او، معرفی دوباره و بازشناسی درست و علمی آثار «میرعماد حسنی قزوینی» را یکی از خدمات هنری استاد اخوین دانست و گفت: استاد اخوین به شیوه میرعماد نمی‌نویسند بلکه به شیوه خود می‌نویسند اما یکی از بزرگترین زحماتی که استاد متحمل شدند، معرفی درست میرعماد و شیوه کلاسیک بر اساس هندسه و عدد بود. هنرمندان قدیم ایران در نقاشی، شعر، ادبیات و خوشنویسی، بر تمام مسایل فرهنگی از جمله فلسفه، عرفان، ریاضیات و دین اشراف داشتند و هنرمندان ما فقط هنرمند نبودند بلکه عارف- هنرمند یا حکیم-هنرمند بودند و استاد اخوین ما را با این هنر مؤلف و هنرمند مؤلف آشنا کرد. 

در ادامه دکتر امیرخانی، عضو شورای تخصصی موزه خوشنویسی گفت: هنر خوشنویسی و کتابت این اقبال را داشت که در آیین اسلام تشویق شده و همواره رو به اعتلا بوده است.

او با بیان اینکه هنر خوشنویسی در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته، افزود: موجب خوشحالیست که این هنر در سطح جامعه مورد توجه است و جوانان بسیاری به خوشنویسی علاقه دارند و وارد این عرصه می‌شوند در حالی که برخی از هنرهای سنتی ما در حال نابودیست.

photo_2019-03-18_15-27-03

استاد اخوین در خوشنویسی معاصر یک جریان ایجاد کرد

در ادامه، استاد احدپور به بیان خاطراتی از جلسات درس استاد اخوین پرداخت و گفت: ایجاد جریان در خوشنویسی علاوه بر شیوه و مکتب اهمیتی ویژه دارد و استاد اخوین در خوشنویسی معاصر یک جریان ایجاد کرده است.

او با اشاره به جمله‌ای از نیچه مبنی بر اینکه «شاگردی که استاد نشود، استاد خود را پاداش بسزایی نمی‌دهد» بیان کرد: شاگردان استاد اخوین از استادان برجسته و فنی‌ترین خوشنویسان معاصر هستند و دقیق‌ترین خط را از نظر هندسه نستعلیق اجرا میکنند.

در این مراسم زندگینامه خودنوشت و کوتاه استاد اخوین بین حاضران توزیع و توسط کاوه اخوین قرائت شد.

استاد عباس اخوین در پایان با تشکر از حاضران، گفت که افتخار می‌کند بیش از ده تن از شاگردانش، امروز استادان درجه اول خوشنویسی در ایران و جهان هستند.

در این مراسم تمبر اختصاصی استاد عباس اخوین رونمایی و عکسی به یادگار ثبت شد.

photo_2019-03-18_15-27-05

دیدگاه تان را بنویسید