گزارش جی پلاس؛

چرا پاتوسی نمی توانست برای استقلال بازی کند؟ + سند

استنادهای جالب و عجیب نهایت منجر به صدور مجوز بازی، بازیکن جدید استقلال شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ استقلال- پاتوسی از آن ماجراهای عجیب و غریبی است که فقط در فوتبال ایران رخ می‌دهد. استقلال بدون استعلام از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، بازیکنی خرید که اساسنامه در ابتدا اجازه‌ی فعالیت او را در فوتبال ایران نمی دهد.

استقلال البته بی‌توجه به این قوانین و در آخرین روز نقل و انتقالات، قرارداد آیاندا پاتوسی را ثبت کرد تا بتواند از او مقابل پیکان و تراکتورسازی استفاده کند.

پاتوسی هافبک باشگاه کیپ‌تاون‌سیتی در لیگ آفریقای‌جنوبی بود که با رضایت بنی مک‌کارتی- سرمربی مشهور این تیم- جدا شد و پیراهن استقلال را پوشید. درباره‌‌ی قرارداد پاتوسی با استقلال و اینکه آیا روال قانونی‌اش طی شده یا نه، حرف ها و بحث های فراوانی وجود دارد. مسئله‌های مهمی که البته با ایده‌هایی خاص و تبصره‌هایی عجیب حل شد تا پاتوسی بتواند برای استقلال بازی کند.

در بحث بازیکنانی که از قاره آفریقا به لیگ ایران می‌آیند، قوانین متعددی وجود دارد. از جمله اینکه بازیکن باید در تیم ملی کشورش بازی کند و حداقل ظرف ۲ سال اخیر در یک دیدار حضور داشته باشد. درباره‌ی پاتوسی اما این قانون رعایت نشده است. پاتوسی آخرین بار ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ در ترکیب آفریقای‌جنوبی قرار گرفت و مقابل موزامبیک بازی کرد. یعنی از آخرین حضور پاتوسی در ترکیب تیم ملی آفریقای‌جنوبی بیش از ۲ سال می‌گذرد. این یعنی قانون ملی‌پوش بودن درباره‌ی خرید جدید استقلال صدق نمی‌کند.

فریبرز محمودزاده، از اعضای سازمان لیگ با یک تبصره‌ی جالب سعی می‌کند حضور پاتوسی و بازی او در لیگ برتر را قانونی جلوه بدهد: « فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی در پاسخ به استعلام فدراسیون ایران درباره این بازیکن اعلام کرد که پاتوسی در سال 2018-2017 در تیم ملی فوتبال این کشور بازی نکرده است. نکته مهمی که در پرونده این بازیکن به آن توجه نشده بود این است که هر فصل فوتبالی در کشورمان در 2 سال میلادی تداخل دارد و استعلام مربوط به 2 فصل  گذشته ملاک عمل و تصمیم‌گیری است که مبنای محاسبه از ابتدای فصل لحاظ می شود نه از زمان ارسال درخواست. هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران نیز از سال 2018 میلادی آغاز شده و به همین دلیل نیز سازمان لیگ فوتبال ایران در مکاتبه‌ای با دبیر کل فدراسیون فوتبال درخواست کرد که سوابق ملی پاتوسی در تیم ملی آفریقای جنوبی در سال 2017-2016 نیز از فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی استعلام شود. طبق اعلام فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی پاتوسی در سال 2017-2016 در 4 بازی برای تیم ملی این کشور در لیست بوده و در 2 مسابقه در میدان حضور داشته است. بنابراین روابط بین الملل فدراسیون فوتبال می‌تواند نسبت به درخواست ITC پاتوسی از فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی اقدام کند و در صورت رعایت تمامی موارد مقررات نقل و انتقالات پاتوسی منعی برای همراهی استقلال تهران در لیگ برتر ندارد.»

نکته‌ی جالب اینجاست که پاتوسی در 2 بازی حضور داشته که ابتدا مقابل غنا که در ترکیب اصلی حضور داشته و گل هم زده و دیگری برابر موزامبیک که از دقیقه‌ی 64 به زمین رفته؛ اما از هر 2 بازی هم بیش از 2 سال می‌گذرد و مشخص نیست محمودزاده حضور پاتوسی در 4 دیدار تیم ملی آفریقای‌جنوبی را در کدام سایت رصد کرده است.  

قوانین نقل و انتقالات البته یک شانس دیگر هم برای چنین بازیکنانی قائل شده تا با استناد به آن بتوانند وارد لیگ ایران شوند و با تیم‌های مورد نظر قرارداد امضا کنند. اما تبصره‌ی مورد نظر: «بازیکنان خارجی در صورتی که در ۲ فصل گذشته حداقل ۱۰ بازی در ۲ سطح از بالاترین سطوح لیگ‌های اروپایی و آمریکای‌جنوبی بازی کرده باشند نیز می‌توانند با باشگاه‌های لیگ برتری قرارداد امضا کنند.»

پاتوسی در فصل ۲۰۱۷ - ۲۰۱۶ عضو باشگاه لوکرن در بالاترین سطح لیگ بلژیک- ژوپیلرلیگ- بود اما فقط ۸ بار در ترکیب این تیم قرار گرفت و روی هم ۵۱۵ دقیقه در زمین بود. پاتوسی برای استفاده از این تبصره، ۲ بازی باشگاهی کم دارد و همین می‌تواند دلیل دیگری برای غیرقانونی بودن حضور او در استقلال باشد.

فریبرز محمودزاده، رئیس کمیته‌ی نقل وانتقالات سازمان لیگ برتر مدعی است تعداد بازی‌های پاتوسی در بلژیک بیش از 10 بازی بوده. صحبت‌هایی که با آمار همخوانی ندارد!

محمودزاده می‌گوید: « باشگاه بلژیکی لوکرن در مکاتبه رسمی با باشگاه استقلال تهران و فدراسیون فوتبال اعلام کرده پاتوسی حداقل 10 بازی برای این تیم در سال 2017-2016 انجام داده است.»

پاتوسی

پاتوسی

به گزارش جی پلاس؛ برای آیاندا پاتوسی راه‌حل‌های مختلفی پیدا کرده‌اند تا او بتواند برای استقلال در لیگ برتر بازی کند. درست مانند کی‌روش استنلی که با بندهای مختلف و تبصره‌های فراوان توانست وارد لیگ برتر شود و برای ذوب‌آهن و سپس سپاهان بازی کند. از ابتدا هم می‌شد تصور کرد که اجازه داده نمی شود، تیم پرطرفداری چون استقلال متضرر شود، به خصوص که هزینه‌ی فراوانی برای جذب پاتوسی متحمل شده که همه از جیب بیت المال هم بوده است. این هم نتیجه‌ی تلاش شبانه‌روزی فدراسیون فوتبال در مکاتبه با فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی.

نهایت اینکه شنیده می شود، صدور مجوز بازی برای این بازیکن امتیازی است که فدراسیون به آبی پوشان داده تا در ازایش، آنها از پی گیری شکایت خود درباره سوپرجام، صرفنظر کنند! درباره این شایعه اما هنوز مستنداتی و نقل قول های رسمی وجود ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید