٤ ورزشکار ما برند کمیته بین المللی پارالمپیک هستند

داورزنی : برای المپیک توکیو رتبه هشتم تا دهم هدفگذاری شده

معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: برای ارزیابی ۴ دهه ورزش باید آن را با دوران دیگری قیاس کنیم؛ از نخستین حضور ایران در المپیک و همین طور حضور ایران در المپیک 1948.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمدرضا داورزنی معاون حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش در نشست بازخوانی چهل سال ورزش پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: برای ارزیابی ٤ دهه ورزش باید آن را با دوران دیگری قیاس کنیم؛ از نخستین حضور ایران در المپیک و همین طور حضور ایران در المپیک ١٩٤٨ و مقایسه آن با ورزش پیش از انقلاب و بعد از انقلاب. در ابتدا از آغاز حکومت پهلوی پسر باید شروع کنیم که چه اتفاقاتی افتاد و اینکه در برخی از رشته ها محلی از اعراب نداشتیم.

داورزنی افزود: در سال ٥٦ به دلیل عملکرد ضعیف ورزش دستور انحلال سازمان تربیت بدنی داده شد و مدت ها طول کشید این موضوع از دستور کار خارج شود. ما در کارنامه گذشته نمی توانیم در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک چیزی ببینیم. در سال ٥٦-٥٧ مردم نگاه مثبتی به ورزش نداشتند و خانواده ها تمایلی نداشتند فرزندان شان به ویژه بانوان در ورزش باشند. 

*نگاه به ورزش در سال 58-59 اصلا جدی نبود

معاون حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش با بیان اینکه سال ٥٨-٥٩ نگاه به فارغ التحصیلان ورزش خوب نبود، عنوان کرد: حتی کمیته پاکسازی در دانشگاه تشکیل شد. تعداد تحصیل کرده های ورزش هم در مقطع دکتری به تعداد انگشتان دست نبود. بحث هایی مطرح شده بود که ما ورزش قهرمانی نمی خواهیم و ورزش پهلوانی می خواهیم. در دو سال اول ورزش در بلاتکلیفی به سر می برد اینکه چه جایگاهی دارد. نگاه به ورزش اصلا جدی نبود تا اینکه جامعه ورزش خدمت حضرت امام رسیدند. نگاه جدی به ورزش از آنجا شکل گرفت.

وی با بیان اینکه بعد از دیدار با امام دوستانی که ورزشی و ارزشی بودند مطرح کردند ورزشکار هستند، اظهار داشت: اردوهای وحدت اردیبهشت سال ٦٠ اتفاق افتاد. در مجموعه انقلاب اردوها آغاز شد تا به خودمان بیاییم جنگ تحمیلی هم آغاز شده بود به همین دلیل با شرایط خاص در مسابقات شرکت می کردیم. در المپیک مسکو و لس آنجلس حضور نداشتیم و حتی در چند مسابقه پناهنده هم می دادیم.

*تشکیل ورزش زنان بعد از صحبت های امام

رییس سابق فدراسیون والیبال در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه نگاه به زنان در ١٠ سال انقلاب با شک و تردید بود، یادآور شد: بعد از صحبت های حضرت امام و مقام معظم رهبری زمانی که ایشان رییس جنهور بودند و صحبت های آیات عظام، اقداماتی برای تشکیل ورزش زنان انجام شد. صحبت هایی درباره پرورش نیروی انسانی مطرح شد و رشته هایی در حوزه تربیت بدنی در دانشگاه شکل گرفت.

معاون وزیر ورزش خاطرنشان کرد: نیروی انسانی در این ٤٠ سال تغییرات زیادی داشت. در ساختار وزارت ورزش و آموزش و پرورش نیروهای زیادی داریم که در ورزش کار می کنند. دوره های زیادی برای تربیت مربی برگزار شد. چندین هزار پروژه شروع به ساخت کردند. گل سرسبد ما قبل از انقلاب مجموعه ورزشی آزادی بود و چند ورزشگاه در شهرهای مختلف. در این سالها نیز مجموعه های ورزشی زیادی ساخته و تکمیل شد تا زیر ساخت ها ارتقاء پیدا کند. تعداد فدراسیون ها بیش از دو برابر شد و در بعضی از رشته ها نیز ورود کردیم مثل تکواندو و ووشو.

*شیب ورزش از سال ٧٤ مثبت بود
داورزنی با اشاره به رشد ایران در رشته های مختلف، عنوان کرد: سالن های تخصصی در رشته های مختلف مثل اسکواش، دوومیدانی و ... ساخته شد و در کنار آن توجه به ورزش جانبازان و معلولین نیز صورت گرفت. از سال ٧٤ مسیر ما در ورزش با شیب مثبت بود.

 

*با وجود چالش ها و تهدیدها ورزش کشور رشد داشته است

وی یادآور شد: رشد ورزش چندین برابر شده است. اولین های زیادی در ورزش داشته ایم و جایگاه ما در المپیک با وجود مشکلات مختلف بهتر شده است. همواره تهدیدها وجود داشته و با چالش جدی در اعزام ها و حضورها روبه رو بوده ایم اما ورزش کشور در این ٤ دهه رشد چشمگیری داشته است. امیدوارم با رفع نقایص شرایط بهتری را فراهم کنیم.

*هرگاه برنامه داشته ایم، به موفقیت رسیده ایم
داورزنی در پاسخ به این سوال که چه کار کنیم ورزش قائم به شخص نباشد و قهرمانی های ما پایدار باشد، عنوان کرد: شما از چین شنیدید برای ٣٠ سال آینده برنامه ریزی کرده اند در فوتبال جزو تیم های مطرح دنیا باشند. هر رشته مبتنی بر برنامه ریزی استراتژیک باشد به ثبات می رسد. ما این را در کشور تجربه کرده ایم و با برنامه با ثبات موفق بوده ایم. بی ثباتی باعث روزمرگی و نوسانات می شود. وقتی یک بار در آسیا اول هستیم و زمانی هشتم به خاطر بی برنامگی و بی ثباتی است.

وی افزود: اگر در هر چیزی برنامه داشته ایم به موفقیت رسیده ایم. ما در این چند سال "نقطه سر خط" زیاد داشته ایم و همه چیز از صفر شروع شده است. اینکه برنامه داشته باشیم مبنی بر اینکه مثلا ١٤٠٠ باید کجا باشیم، در این صورت ارزیابی ها هم بر این اساس خواهد بود. هدف آرمانی باید مشخص و مسیر ارزیابی شود. اگر حرکات سینوسی داشته باشیم باعث اتلاف وقت و انرژی خواهد شد. حرکت بر اساس برنامه طولانی مدت اصل پایداری در ورزش است.

* استعدادیابی راهی برای شناسایی نخبه ها

معاون وزیر ورزش در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از ظرفیت ورزش مدارس استفاده کرد، گفت: نوسانات در آموزش و پرورش هم بود. دوستانی که متولی امر شدند قائل به مسابقه نبودند و آن را تعطیل کردند. دوستان دیگری آمدند و مسابقاتی را برگزار کردند و الان هم مسابقات بین مدارس برگزار می شود. ٤-٤.٥ میلیون دانش آموز فعالیت دارند و کاری که ما امسال کردیم برترین ها را شناسایی کرده و نخبه ها را در طرح استعدادیابی شناسایی می کنیم. حدود ١٧-١٨ هزار نخبه شناسایی شده اند که در اختیار فدراسیون قرار می گیرند تا فدراسیون روی آنها برای المپیک سرمایه گذاری کند. بر این اساس هر ساله خون جدیدی به ورزش تزریق می شود.

*در برنامه فدراسیون‌ها دخالت نمی‌کنیم، نظارت می‌کنیم

معاون وزیر ورزش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در فدراسیون ها سلیقه ای عمل می شود و اقدامات صورت گرفته توسط رییس جدید نفی می شود، تصریح کرد: ما به عنوان دستگاه ورزش نقش نظارتی داریم و دخالتی در امور فدراسیون ها نداریم. اخذ برنامه درازمدت فدراسیون ها برای المپیک ٢٠٢٠ و ٢٠٢٤ یکی از برنامه ها بود. بالاترین مرجع تصمیم گیری مجمع فدراسیون ها هستند اینکه رییس جدید برنامه مدیر قبلی را کنار بگذارد، وزارت می تواند برنامه را کنترل کرده و هر جا لازم است اصلاحات صورت بگیرد. اگر می خواهیم به نتیجه برسیم دوستان باید مبتنی بر برنامه باشند نه سلیقه. برنامه فدراسیون ها ارزیابی و رصد می شود و با همکاری فدراسیون ها جایی لازم باشد اصلاحات صورت می گیرد.

*شمشیربازی و کاراته سالن تخصصی می خواهند

داورزنی همچنین درباره اینکه برخی از فدراسیون ها مثل شمشیربازی و کاراته جایی برای تمرین ندارند، تصریح کرد: حرف درستی است. یکی از بحث ها سالن های تخصصی است و دولت هم سرمایه گذاری کرده است. در کشور هم تلاش می کنیم از طریق هیات ها به ورزشکاران سالن بدهیم. شمشیربازی هم مقطعی تعطیل و مجدد احیا شد. یک مجموعه در شیرودی داشتیم و الان به دنبال این هستیم بعد از موفقیت شمشیربازی در ریو، این رشته علاقمند پیدا کرد و حرفی هم برای گفتن دارد. این رشته نیاز به پیست دارد. برای رشته های المپیکی برنامه ای داریم تا هیات ها برای تمرین مشکلی نداشته ایم.

*همه ورزش کشور استادیوم آزادی نیست

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه شما گفته اید چندین هزار پروژه ساخته اید اما تکیه گاه اصلی شما ورزشگاه آزادی بوده، عنوان کرد: همه ورزش کشور آزادی نیست اشتباه نکنید! ما خیلی از مسابقات را در شهرهای مختلف برگزار کردیم و میزبان مسابقات بین المللی بوده ایم مانند ارومیه و اردیبل. استادیوم آزادی مثل مجموعه انقلاب نیست بلکه مجموعه قهرمانی ماست. 

داورزنی ادامه داد: نگاه فدراسیون ها هم این است از ظرفیت دیگر استان ها استفاده کنند. ما از استادیوم فوتبال آزادی که برای فوتبال استفاده می کنیم، بقیه رشته ها از استادیوم خودشان استفاده می کنند مثل پدیده، سایپا، پیکان و ... همه اینها بعد از انقلاب ساخته شده است. در شهرهای مختلف و دورافتاده امکانات ساخته شده برای اینکه مردم ورزش کنند. اینها در گذشته نبود و این از دستاوردهای انقلاب است. ما در استان های مختلف پیست های دوچرخه سواری می سازیم و تلاش شده در مراکز استان استادیوم هایی داشته باشیم تا مردم استفاده کنند. تلاش زیادی شده تا نقش جهان کامل شود یا در اهواز. اینها دستاوردهای انقلاب است. ورزش زنان دستاورد انقلاب است.

*نیروهای جوان باید به بدنه ورزش تزریق شوند

معاون وزیر همچنین درباره عدم استفاده از نیروهای جوان و اینکه قانون منع بکارگیری استفاده از بازنشسته ها باعث شد تعدادی از آنها بروند، گفت: تحصیل کرده های ورزش که نباید فقط در فدراسیون باشند. در پایگاه های قهرمانی، بدنه فدراسیون ها و هیات های استانی ما تحصیل کرده های زیادی داریم. چرخه مدیریتی باید به گونه ای باشد نیروهای جوان به بدنه ورزش تزریق شوند. ما تعداد زیادی پست سازمانی داریم که بلاتصدی هستند. درصد قابل توجهی از تحصیل کرده های ورزش در کمیته های مختلف هیات ها کار می کنند.

*شرط معافیت ورزش، پرکردن اظهارنامه است

داورزنی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر بدهی باشگاه استقلال و پرسپولیس حدود ٢٩٠ میلیارد است و اینکه آیا تا پایان سال مزایده واگذاری صورت می گیرد، گفت: با توجه به اینکه دوستان مالیاتی، علی الراس کرده اند بحث مالیات عملکردی مطرح شده است. وزارت ورزش درخواست کرده و باید به لحاظ عملکردی مسئله حل شود. همان طور که می دانید فدراسیون ها معاف از مالیات هستند اما شرط آن پرکردن اظهارنامه است. تلاش وزارت این است چون بحث مالیاتی شکل گرفته همه فدراسیون ها باید اظهارنامه را پر کنند.

*اشرفی: قبل از انقلاب در پارالمپیک چیزی نداشتیم

مسعود اشرفی دبیرکل کمیته پارالمپیک هم در این نشست گفت: در پارالمپیک نمی توانیم مقایسه ای داشته باشیم چون قبل از انقلاب چیزی نداشتیم و آنچه به دست آمده بعد از انقلاب اسلامی است. اما می توان این مقایسه را در سطح بین الملل داشت.

وی افزود: در سال ٥٨ فدراسیون معلولان تشکیل شد و بعد از جنگ این فدراسیون به فدراسیون جانبازان و معلولان تغییر اسم می دهد. فعالیت این فدراسیون در ٩ رشته بود و بعد از جنگ شاهد فعالیت ١٧ رشته بودیم. فدراسیون ناشنوایان و نابینایان به صورت مستقل شکل گرفت. در حال حاضر ٢١ رشته پارالمپیکی فعال است که در ٦ ماه گذشته ٨ رشته به فدراسیون های ملی منتقل می شوند.

*٤ ورزشکار ما برند کمیته بین المللی پارالمپیک هستند

دبیرکل پارالمپیک همچنین به آماری از موفقیت های ورزشی و مدالهای رنگارنگ اشاره کرد و گفت: تا الان ٢٨٥٨ مدال های مختلف کسب شده و این موفقیت بزرگی است. با انتزاع کمیته المپیک و پارالمپیک نگاه به پارالمپیک قطعا متفاوت خواهد بود. کمیته بین المللی پارالمپیک هم ایران را از سال ٢٠٠٤ به عنوان الگویی برای توسعه در دنیا معرفی کرده است.

اشرفی افزود: ٤ ورزشکار ما برند کمیته بین المللی پارالمپیک هستند که این نشان دهنده رشد در این بخش است. ما بارها شاهد ساخت کلیپ از این ورزشکاران هستیم.

*برای توکیو رتبه هشتم تا دهم هدفگذاری شده است

دبیرکل پارالمپیک یادآور شد: با اختصاص ردیف بودجه مستقل و با نگاه برنامه محوری عملکرد خوبی در بازی های پاراآسیایی داشته باشیم و رتبه ما از چهارم به سوم ارتقاء پیدا کنیم. ما فقط به ارتقاء توجه کردیم. برای توکیو ٢٠٢٠ هم رتبه هشتم تا دهم هدفگذاری شده است که با توجه به رتبه پانزدهم در ریو کار سختی داریم. باید برنامه ها برای کسب مدال آن هم طلا باشد. در ٧ رشته امکان کسب مدال طلا فراهم است و این مدال آوری در بخش زنان و مردان پیش بینی شده است.

*استخدام حق قهرمانان پارالمپیک است

اشرفی درباره استخدام قهرمانان عنوان کرد: این نقد همیشه از سوی آنها بوده است. در دو سال گذشته اقداماتی انجام شده اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. سعی می کنیم به نتیجه برسیم. ما این را یک حق برای قهرمانان پارالمپیک می دانیم.

دیدگاه تان را بنویسید