یادداشت جی پلاس؛

قهرمانی در جام ملت های آسیا؛ کلیدواژه پرتکرار و مهلک این روزهای تیم ملی!

"قهرمانی"، پر کاربردترین کلیدواژه این روزها درباره تیم ملی فوتبال است. عنوانی که مشخص نیست با چه استدلالی شانس اصلی رسیدن به آن را تیم ملی ایران معرفی می کنیم!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ در روزهای که تیم ملی ایران تمرینات پایانی اش را برای حضور در جام ملت های آسیا انجام می دهد و همه منتظر آغاز این رقابت ها هستند، شرایط در رسانه ها به شکلی است که گویا ایران شانس اول قهرمانی به حساب می آید! بازیکنان بازنشسته تیم ملی در ادوار گذشته یکسره مشغول بازخوانی دوره های خودشان و بعضا سه قهرمانی ایران در این رقابت ها هستند و کارشناسان هم مدام از قهرمانی می گویند. قهرمانی که اگرچه آرزو و خواست همه مردم ایران است اما مشخص نیست که از کجا اینقدر پررنگ و تبدیل به کلیدواژه این روزها شده!

  • موضع گیری در مقابل اظهارنظر کی روش؟

یکی از دلایل روند پیش آمده شاید حرف هایی باشد که کارلوس کی روش در قطر مطرح کرد. او گفته بود که رویای ایرانی ها صعود به نیمه نهایی جام ملت هاست! اظهار نظری که با بیانیه برخی مربیان و واکنش های تندی همراه شد. بیانیه ای که رویای کی روش را برای ایرانی ها خاطره خواند و به سه قهرمانی ایران در تاریخ این تورنمنت اشاره کرد.

تکرار مکرر واژه قهرمانی در این روزها و خاطره گویی های مداوم از آن هم شاید در ادامه و اثرات همان صحبت ها باشد و تا حدودی نوعی واکنش که ریشه چندانی در واقعیت ندارد!

  • ایران شانس چندم قهرمانی است؟

اگر قرار بر بررسی آمار و حفر چاه تاریخی هم باشد، تیم ملی ایران شانس اول قهرمانی آسیا نیست! در تاریخ جام ملت ها ژاپن با چهار قهرمانی پرافتخارترین تیم است و عربستان با سه قهرمانی و سه نایب قهرمانی دومین تیم پرافتخار به حساب می آید. ایران در آمار هم سومین تیم پر افتخار قاره با سه قهرمانی است. قهرمانی هایی که بیش از چهل سال از آن ها می گذرد اما حالا تیم ایران را مدعی اصلی قهرمانی می دانند!

در این میان البته عده ای هم می توانند ادعای ساده بودن قرعه را مطرح کنند. ادعایی که بررسی کردن آن خیلی کار دشواری نیست.

  • آیا قرعه ایران ساده است؟

تیم ایران در مرحله گروهی قرعه ای نصیبش شده که نه می توان لقب دشوار به آن داد و نه آسان. حضور عراق در گروه ایران به عنوان تیم دوم بخش دشوار ماجراست. عراقی که آخرین حریف ایران در جام ملت های قبل (2015) بوده و تیم کی روش را از دور رقابت ها کنار راند. با این حال با توجه به بیش از دو و نیم سهمیه صعود از هر گروه، ملی پوشان ایران ترسی برای عدم صعود ندارند. ویتنام و یمن دو تیم دیگر گروه ایران هستند که به نوعی می توانند صعود ملی پوشان ایران را تضمین کنند.

تا پایان مرحله گروهی شرایط خیلی دشوار نیست اما پس از آن قدری پیچیده و قطعا دشوارتر می شود. تیم ایران هم در تمام ادوار تقریبا به راحتی از گروهش صعود کرده اما در مرحله حذفی اسیر تیم های دیگر شده است.

تیم ملی فوتبال ایران

  • حریف ایران در یک هشتم

تیم ایران در صورت کسب عنوان اولی گروه، در مرحله یک هشتم نهایی با تیم سوم یکی از گروه های 2، 5 یا 6 دیدار می کند. دوم شدن در گروه اما ایران را به مصاف تیم اول گروه پنج می فرستد که به احتمال فراوان عربستان خواهد بود.

  • بازهم یک چهارم؛ بازهم کره؟

در حالت اول، حریف ایران در یک چهارم نهایی برنده بازی تیم های دوم گروه اول و سوم خواهد بود. دیداری که بازهم مانند چندین دوره اخیر می تواند مقابل کره جنوبی انجام شود. کره ای ها در صورت دوم شدن در گروه خود و پیروزی در مرحله یک هشتم، یک بار دیگر در یک چهارم نهایی به مصاف ایران خواهند رفت! البته چین شانس بیشتری برای دوم شدن در گروه سوم و رویارویی با ایران دارد.

در حالت دومی در گروه، شانس رویارویی با کره جنوبی بیشتر است! کره ای که شانس اصلی اولی در گروه خود به حساب می آید و کار دشواری در مرحله یک هشتم نخواهد داشت. به این ترتیب تیم ایران در صورت دومی و گذر از عربستان یا کره شمالی، در یک چهارم نهایی به احتمال فراوان به کره جنوبی خواهد رسید!

  • ژاپن یا استرالیا در نیمه نهایی

تیم ایران در صورت اول شدن در گروه خود و گذر از دو مرحله یک هشتم و یک چهارم نهایی، در نیمه نهایی به یکی از تیم های ژاپن و استرالیا خواهد رسید! دو تیمی که هر کدام به نیمه نهایی برسند سد محکم و بسیار دشواری برابر تیم ایران خواهد بود.

به این ترتیب شاید اینطور به نظر برسد که در ظاهر دوم شدن در گروه، به سود ایران است و این امکان را فراهم می کند تا بدون رویارویی با ژاپن یا استرالیا به فینال برسیم. با این حال نکته اینجاست که در صورت دومی، رقبایمان در یک هشتم و یک چهارم نهایی بسیار دشوارتر و سخت تر خواهد بود. در صورت دومی، تیم های عربستان و کره رقبای احتمالی ایران تا قبل از نیمه نهایی خواهند بود و امارات هم حریف احتمالی شاگردان کی روش در نیمه نهایی!

به گزارش جی پلاس؛ به هر ترتیب می بینیم که مسیر ایران تا فینال و پس آن جدال برای قهرمانی، آنقدر مسیر پر پیچ و خمی است و آنقدر رقبای دشوار و قدرتمند در مقابل تیم کی روش حضور دارند که نشود به این سادگی ها خودمان را شانس اول قهرمانی بدانیم.

تیم ایران به طور قطع یکی از چهار شانس اول قهرمانی آسیاست اما واضح است که تیم هایی نظیر ژاپن و حتی استرالیا (که البته یکی شانس رسیدن به فینال را دارد)، از ایران جلوتر اند و شانس بیشتری دارند. باخت تیم ایران در دوره گذشته به عراق نشان داد که حتی تیم هایی نظیر این تیم، کره و عربستان را هم نباید دست کم گرفت. همینطور مردانی که رویای قهرمانی آسیا نه هدف اول بلکه هدف نهایی آنهاست، نمی توانند در این ماراتن سخت از نام هیچ حریفی بترسند و بنا به یک مصلحت اشتباه، راه دوم شدن عامدانه در گروه را انتخاب کنند.

دیدگاه تان را بنویسید