جی پلاس/ یک گزارش متفاوت درباره شمشیربازی ایران؛

دست های باز فخری برای ساختن آینده/ خون جاری در رگ های سابر

حضور چهره های متعدد جوان و جدید در اردوهای نهایی تیم ملی شمشیربازی نشان می دهد که این رشته پویا و جاری است و پشتوانه های بسیار خوبی برای آینده دارد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس - خیلی آرام و بی سر و صدا کارشان را می کنند و پیش می روند. حوالی المپیک لندن و پس از گرفتن اولین سهمیه تاریخ شمشیربازی ایران، کارشان را بدون ادعا و حرف اضافه آغاز کردند و کارهایی کردند که شاید نشان دادن بزرگی شان خیلی دشوار باشد. کارهایی نظیر رسیدن تا یک قدمی مدال المپیک! آن هم در رشته ای که سال ها بود در آسیا هم حرف چندانی برای گفتن نداشتیم.

صحبت از پیمان فخری و شاگردانش است. مربی و ورزشکاران تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران که به طور قطع یکی از موفق ترین رشته های انفرادی ایران در سال های اخیر را ساخته اند. آن هم با کمترین امکانات و کمترین توجه ممکن از سوی رسانه ها و مسئولین. با این حال هنوز کارشان را می کنند و خیلی هم خوب و حساب شده پیش می روند.

شاگرد ارشد فخری که سنگ بنای بازسازی دوباره سابر اتفاق روی دوش های او آغاز شد، مجتبی عابدینی حالا دیگر کوهی از تجربه است. به عنوان تنها شمشیرباز تاریخ ایران دو المپیک را پشت سر گذاشته که در یکی روی سکوی چهارم ایستاد. در کنارش علی پاکدامن جوان و عنوان دار قرار دارد و محمد فتوحی و محمد رهبری و فرزاد باهر ارسباران.

انگیزه اصلی این گزارش اما نام های دیگری است که به تازگی وارد اردوی جدید تیم ملی شده اند. نام هایی نظیر نیما زهدی که در دوره گذشته رقابت های جهانی جایگزین عابدینی شد و خوش هم درخشید. حالا به علاوه او، احمدرضا شهمیری، جواد میرحسینی و امیر احمد امینی هم به اردوی تیم ملی دعوت شده اند! نفرات گمنامی که نخستین گام هایشان برای ملی پوش شدن در بزرگسالان را تجربه می کنند و آمده اند زیر نظر پیمان فخری. خیلی هم امیدوارند به آینده چون همان آینده در اردو کنارشان است و با آن ها تمرین می کند.

  • جریان زنده سابر

روزهای خوب سابر در این سال ها و روند فوق العاده اش به طور قطع با نام پیمان فخری گره خورده. قهرمان سابق سابر ایران و آسیا که داور بین المللی و درجه یک این رشته هم هست اما قبل از المپیک لندن مربی تیم ملی شد و حالا بیش از شش سال است که همین سمت را در اختیار دارد.

او از عابدینی سی ساله که خیلی ها او را تمام شده می دانستند، یکی قهرمان بزرگ ساخت و در کنارش جوان هایی نظیر پاکدامن را پرورش داد تا خیلی زود بتوانند جای او را بگیرند. امثال فرزاد باهر و محمد رهبری و فتوحی هم در زمان خود او آرام آرام از جوانان وارد بزرگسالان شدند و شدند یکی از مهره های اصلی تیم ملی.

حالا اما بازهم نام های جدیدی را می بینیم که یکی یکی وارد اردوی تیم ملی می شوند و فخری هم آنقدر کارش را بلد است که به راحتی آن ها را وارد تیم ملی کند و در تورنمت های مهم به میدان می فرستد.

حضور همین بازیکنان جدید و با استعداد در اردو و تیم ملی هم هست که نشان می دهد سابر ایران زنده است و محدود به چند ستاره نیست. نشان می دهد تنها عابدینی و پاکدامن سابر ایران را تشکیل نمی دهند و دست پیمان فخری در سال های آینده بسته نخواهد بود.

  • افزایش گرایش به شمشیربازی

در این میان البته نباید فراموش کرد که موفقیت های سابر ایران و عملکرد خوب عابدینی و پاکدامن در المپیک و رقابت های جهانی، اقبال بیشتری را نصیب شمشیربازی کرده و در این میان قطعا سهم بیشتری نصیب سابر شده و می شود. به همین خاطر هم هست که دست فخری پر تر از همیشه است و به احتمال فراوان در سال های آینده پر تر هم می شود.

به گزارش جی پلاس؛ آینده شمشیربازی با این مربی موفق و جوان می تواند بسیار روشن تر باشد. با این حال نشنیدن گلایه های همیشگی ورزشکاران و مسئولین این رشته و نداشتن حتی یک سالن کاملا استاندارد و حرفه ای برای اینرشته ای که در سطح یک دنیا فعالیت می کند، در سال های آینده باعث سرخوردگی و بی انگیزگی آن ها شده و خیلی راحت می تواند کاشته های رشته های تمام این سال ها را پنبه کند.

دیدگاه تان را بنویسید