گفت و گوی جی پلاس با دو کارشناس داوری درباره VAR

مسعود مرادی: پول داوران را ندادیم، ویدئوچک از کجا بیاوریم؟!/ بیست سال بعد درباره VAR صحبت کنیم!

بحث استفاده از ویدئو چک در حالی در فوتبال ایران مطرح شده که هنوز حقوق داوران پرداخت نشده و توانی برای افزایش حقوق آن ها وجود ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ اشتباهات متعدد داوری در لیگ هجدهم تبدیل به معضل بزرگی شده و کسی نمی تواند جلوی این اپیدمی را بگیرد. انتقادات از داوران کم تجربه و کم نام و نشان شروع شده و اکنون به علیرضا فغانی، داور برجسته فوتبال ایران هم رسیده است. 

با این وجود کمیته داوران فدراسیون فوتبال راهکاری برای جلوگیری از سرایت اشتباهات داوری به اکثر مسابقات ندارد و فعلا وعده استفاده از ویدئو چک را داده است. 

اشتباهات داوری وجود دارد

مسعود مرادی، داور بازنشسته و مدرس AFC در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره اشتباهات داوری و انتقاد باشگاه ها به این مسئله می گوید: به هر حال اشتباهات داوری وجود دارد اما تکرار این موضوع هر هفته خیلی جالب نیست و می تواند از داورها سلب اعتماد کند. اشتباهاتی وجود دارد که باید بازبینی شود و دلایل ان مورد بررسی قرار بگیرد. عوامل زیادی می تواند در این مسئله وجود داشته باشد. فکر می کنم شاید بحث بازنشسته ها از بعد مدیریتی موجب شده عنان کار از دست در برود و داوران احساس بلاتکلیفی کنند.

او با بیان اینکه کلاس های دانش افزایی برای داوران برگزار نمی شود، گفت: ما بیشترین ناظران داوری را در آسیا داریم که مایه افتخار است و می توان به عنوان یک فرصت بزرگ به آن نگاه کرد اما شاهدیم که در طول فصل کلاس های خیلی کمی برای داوران برگزار می شود و از ناظران و کارشناسان بین المللی خودمان جهت دانش افزایی استفاده نمی کنیم.

سیستم انتخاب داوران مشکل دارد

داور بین المللی سابق فوتبال ایران با بیان اینکه روی سیستم ورود داوران به رده های بالاتر داوری نظارت دقیقی وجود ندارد، تاکید کرد: من داور بودم و می دانم داوران باید چه مراحلی را طی کنند و به مراحل بالاتر برسند. امروز داوران خیلی راحت و با کمترین توانایی و تبحر وارد عرصه داوری می شوند. این موضوع باید کارشناسی شود و جلوی ورود داوران ضعیف گرفته شود.

مرادی با اشاره به انتخاب داوران بین المللی از سوی AFC می گوید: برخی از داوران ما بعد از ورود به جمع داوران الیت، فکر می کنند تا ابد در این لیست می مانند؛ در حالی که باید بیشتر تلاش کنند و جایگاه شان را ارتقاء ببخشند. متاسفانه داوران ما تفکر حرفه ای ندارند.

پول داوران را ندادیم، پول ویدئو چک را از کجا می آوریم؟

او درباره استفاده از کمک داور ویدئویی گفت: ما هنوز حقوق داوران را ندادیم. هنوز مصوبه دو سال قبل فدراسیون فوتبال برای افزایش حقوق داوران اجرایی نشده است. چطور می توانیم بدون پرداخت حقوق داوران به ویدئو چک فکر کنیم. استفاده از ویدئو چک داوران تخصصی خودش را می خواهد. کار آن ها متفاوت از کار داوران است.

این داور بازنشسته و مدرس AFC تاکید کرد: بحث چنین مطالبی نیازمند مطالعه است. من فکر می کنم مسئولان فوتبال ما مطالعه نشده پیرامون این موضوع صحبت کردند و واقعیت ها را در نظر نگرفتند.

ویدئو چک با عقب و جلو کردن تصاویر تلویزیونی فرق دارد

همچنین نوید مظفری، داور بازنشسته فوتبال ایران نیز در این باره در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ اظهار کرد: قطعا استفاده از این سیستم بسیار مفید است و همه آن را تایید می کنند استفاده از آن هزینه و سخت افزار بسیار زیادی را می طلبد. دو سال است که در فوتبال آلمان زمینه های استفاده از این سیستم را فراهم می کنند و از ابتدای فصل آینده کمک داور ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرد.

او در واکنش به اینکه رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال این سیستم را تایید کردند و گفتند در حالی بررسی آن هستند، یادآور شد: من فکر می کنم فقط آن را تایید کردند که در همه جا تایید شده است اما الان سخت افزار لازم برای استفاده از آن نیست. اجرای این سیستم فقط نیازمند 33 دوربین پیشرفته است که در ایران موجود نیست.

برخی از بازی ها دارای پوشش تلویزیونی مناسبی نیستند

داور بین المللی سابق فوتبال افزود: وقتی برخی از بازی های لیگ برتر از نظر تصویری و پوشش تلویزیونی فاقد استادنداردهای اولیه فوتبال است چطور می توان این سیستم را به کار برد. به نظرم باید واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم. الان مسابقات باشگاهی ایران با چند دوربین کم کیفیت تصویر برداری می شود. در ثانی استفاده از این سیستم نیازمند تایید فیفا است.

مظفری در واکنش به اینکه شاید فدراسیون فوتبال به دنبال استفاده از تصاویر موجود تلویزیونی برای اجرای ویدئو چک است، به جی پلاس گفت: مگر اینکه بخواهند این کار را کنند اما فیفا باید آن را قبول کند. من تاکنون چنین چیزی را جایی ندیدم. ویدئو چک این نیست که یک تلویزیون را کنار زمین بگذاریم و با عقب و جلو کردن تصاویر تلویزیونی صحنه های خطرناک داوری را آنالیز کنیم.

بیست سال بعد می توانیم درباره ویدئو چک صحبت کنیم

این کارشناس داوری تاکید کرد: به نظر من ما می توانیم بیست سال بعد درباره استفاده از ویدئو چک صحبت کنیم. الان خیلی از ورزشگاه های ما مناسب برگزاری بازی نیست. آیا اولویت با ساخت ورزشگاه و مجهز کردن آن ها نیست؟ ما فعلا باید ضریب اشتباهات داوران را پایین بیاوریم تا اینکه به استفاده از ویدئو چک فکر کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید