دلیل بالا رفتن آمار ابتلا به سرطان معده در شهرهای شمالی

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تصریح اینکه تریاک از عوامل مهم در بروز برخی سرطان است، تاکید کرد که بعضی تریاک را با هدف دسترسی به سلامتی خصوصا در سنین بالای ۴۰ سال مصرف می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، رضا ملک زاده پنجشنبه در افتتاحیه کنگره جراحی سرطان در شیراز با بیان اینکه حدود 10 درصد افراد بالای 40 سال در ایران تریاک مصرف می کنند، این موضوع را یک هشدار جدی در مورد افزایش موارد ابتلا به سرطان، خصوصا سرطان دستگاه گوارش دانست.

وی با ابراز تاسف از اینکه تصور باطلی در جامعه شکل گرفته و بسیاری تریاک را برای رفع خستگی و برخی برای تفریح و تفنن مصرف می کنند، گفت: تریاک در جامعه ما در حال حاضر همان نقش الکل در جوامع غربی را ایفا می‌کند ضمن آنکه مصرف الکل نیز در ایران رو به افزایش است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به سرطان معده در شهرهای شمال کشور نیز گفت: استفاده بی رویه از کباب و گوشت قرمز در ابتلا به سرطان در این شهرها اثبات شده است و تحقیقات نشان می‌دهد در مناطقی مثل استان اردبیل مصرف کباب و گوشت برشته شده و خامه در ابتلا به سرطان معده تاثیر داشته است.

ملک زاده استفاده از سبزی و گوشت ماهی را در پیشگیری از سرطان معده موثر دانست و گفت: تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه یک قرص آسپرین در پیشگیری از سرطان معده موثر است در این زمینه تحقیقات در استان اردبیل شروع شده و دو گروه تحقیقاتی در این زمینه با مصرف و عدم مصرف آسپرین تحت پایش قرار گرفته اند که نتایج آن در یک دوره 10 ساله مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: تحقیقات اولیه در سایر کشورها نشان می‌دهد که مصرف روزانه یک آسپرین 30 درصد سرطان معده و 35 درصد سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: شایع ترین بیماری دستگاه گوارش در ایران ریفلاکس معده است و حدود 20 درصد ایرانی ها به آن مبتلا هستند؛ هر چند این بیماری ضرری ندارد و به مریضی های خطرناک تبدیل نمی شود اما بر روی کیفیت زندگی اثر می گذارد و در بلند مدت می‌تواند منجر به سرطان معده شود.

ملک زاده با اشاره به اینکه ریفلاکس 30 درصد بیماری های گوراشی را تشکیل می دهد، گفت: افراد مبتلا به این بیماری به دلیل نگرانی از ابتلا به سایر بیماری های گوارشی، زیاد به پزشک مراجعه می کنند.

وی سرطان دستگاه گوارش و کبد را جزو شایع ترین سرطان ها اعلام کرد و گفت: این سرطان ها، 27 درصد کل سرطان ها را تشکیل می دهد.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: شایع ترین سرطان های دستگاه گوارش و کبد، سرطان معده است که حدود 12 درصد سرطان ها را به خود اختصاص می دهد و در مردان بیشتر شایع است.

ملک زاده ادامه داد: سرطان روده بزرگ رتبه بعدی را به حدود 9 درصد به خود اختصاص داده و سرطان مری هم حدود 4 درصد است.

معاون وزیر بهداشت سرطان های سینه، دهانه رحم و روده بزرگ را مهمترین سرطان های قابل پیشگیری دانست و بیان کرد: مطالعات خوبی در مورد این سرطان ها در کشور در حال انجام است.

 

دیدگاه تان را بنویسید