این کارشناس بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: خیلی از افراد بعد از تاتو زدن (خالکوبی های جدید) مبتلا به جوش، قرمزی پوست، التهاب و تورم دچار می‌شوند.
دانیال فرهیخته این را هم گفت که رنگ‌های استفاده ‌شده در جوهر تاتو به ‌طور دائم در بدن باقی می‌ماند و امکان تأثیرگذاری مخرب آن همیشگی است.
وی بیان کرد: نبود نظارت بر موادی که در جوهر تاتو استفاده می‌شود، مسئله را حادتر کرده است و بنا به تحقیقات انجام ‌شده، برخی مواد موجود در جوهر تاتو سرطان‌ زاست و کشورها باید استفاده از چهار هزار ماده‌ شیمیایی را که در تاتو به کار می‌رود، محدود کنند.
فرهیخته گفت: خیلی از افراد که دچار عفونت شدید می‌شوند، تب بالا می کنند که این خیلی خطرناک است و اگر پوست بعد از تاتو کردن جوش زد، این به این معنی است که فرد به جوهر آن تاتو حساسیت دارد.
این کارشناس بهداست با اشاره به گزارشی که مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپایی اتحادیه اروپا در این زمینه ارائه داده است، بیان‌ کرد: در این گزارش آمده که در این جوهرها فلزهای سنگینی همچون آرسنیک، سرب و نیکل و همچنین مواد نگه ‌دارنده، ترکیبات ارگانیک، باکتری و دیگر مواد مضر بالقوه وجود دارد.
فرهیخته گفت: در این گزارش خواسته ‌شده که در مورد استفاده از جوهرهای تاتو در سراسر اتحادیه اروپا بررسی خاصی انجام و قوانین خاصی در مورد استفاده از این جوهرها تدوین شود.
وی ادامه داد: بیشترین نگرانی کارشناسان درباره حساسیت هایی است که از مصرف ترکیب‌های موجود در جوهر ناشی می‌شود و ممکن است فرد را در معرض ابتلا به سرطان قرار دهد، به DNA آسیب بزند یا بر قدرت باروری تأثیر گذارد.
فرهیخته اضافه کرد: به عبارت دیگر بیشترین نگرانی‌ها درباره‌ تأثیر یا تأثیرهای مواد شیمیایی است که در پوست تزریق می‌شود و تاثیرات طولانی ‌مدت تجزیه‌ شدن رنگدانه‌هاست.
وی افزود: با وجود توصیه‌ها و نمونه‌هایی از سرطان‌زا بودن برخی مواد شیمیایی موجود در جوهر تاتو، هنوز شواهدی از تأثیرگذاری مستقیم آن بر خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد، هرچند نمی‌توان درباره بی‌خطر بودن آن به طور قطعی اظهار نظر کرد.
فرهیخته گفت: هرچند نگرانی‌هایی درباره‌ استفاده از جوهر تاتو شدت گرفته است اما شمار افراد تاتوکننده در حال افزایش است.
9910 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.