جدیدترین اظهارات زنگنه درباره قیمت بنزین

از شنبه سوم آذر ثبت نام برای صدور کارت سوخت برای خودروها و موتورسیکلت ها آغاز شده است. اقدامی که موجب بروز شایعه های فراوانی در میان مردم مبنی بر احتمال افزایش قیمت بنزین شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در این مدت مسوولان و نمایندگان مجلس بارها تاکید کردند که بازگشت مجدد کارت سوخت فقط به دلیل ممانعت از قاچاق فراوان سوخت به کشورهای همسایه است. اما این اظهارات نیز نتوانست از میزان نگرانی های مردم نسبت به احتمال افزایش قیمت بنزین بکاهد و دامنه این نگرانی ها نیز تاجایی گسترده شد که برخی از اقتصاددانان و کارشناسان نسبت به تبعات هرگونه افزایش احتمالی نرخ سوخت و فشار مضاعف بر اقشار مختلف جامعه در شرایط کنونی و بحرانی اقتصاد هشدار دهند. 

موضع‌گیری وزیر نفت 

 ماجرا تا آنجا پیش رفت که سرانجام وزیر نفت راجع به این موضوع اعلام موضع کرد و در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه)هیات دولت اظهار کرد:‌ فعلا بحث سهمیه بندی مطرح نیست. بیژن زنگنه گفت: اعداد و ارقامی که در مورد سهمیه بندی بنزین اعلام می‌شود، درست نیست.

وی تاکید کرد: هنوز در مرحله ثبت نام کارت سوخت هستیم و وقتی این مرحله تمام شد، تاریخ اجرای طرح تحویل بنزین با کارت سوخت را اعلام می‌کنیم. فعلا بحث سهمیه بندی مطرح نیست، بلکه بحث استفاده از کارت سوخت در تحویل بنزین مطرح است.

زنگنه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد کاهش قیمت جهانی نفت تا زیر ۴۰ دلار گفت: اینها پیش بینی و حرف است، زیرا قیمت نفت را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، البته دخالت برخی کشورها برای اشباع بازار و ضربه زدن به ایران را نیز نباید نادیده گرفت.

وزیر نفت در پایان در پاسخ به سوالی در مورد روند فروش نفت ایران بیان کرد: در زمینه تحریم‌ها صحبت نمی‌کنم چون آمریکا از این صحبت‌ها استفاده می‌کند.

چرایی بازگشت مجدد کارت های سوخت 

دولت یازدهم در آغاز کارش تصمیم گرفت کارت هوشمند سوخت را کنار بگذارد و این موضوع با توجه به قیمت ارزان بنزین در ایران، نوسانات نرخ ارز و مشکلات اقتصادی سبب شد تا میزان قاچاق سوخت به کشورهای همجوار افزایش یابد و به گفته مسوولان حجم قاچاق بنزین  از ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز افزایش یابد و اوضاع را به حدی بحرانی کرد که دولت برای کنترل و ممانعت از قاچاق سوخت دوباره به استفاده مجدد کارت سوخت و احتمالا سهمیه بندی بنزین اندیشید و این پروژه را در مرحله راه اندازی مجدد قرار دهد. 

به گفته مسوولان برای کنترل و ممانعت از قاچاق بنزین دولت دو راه برای این کار می توانست اتخاذ کند؛ یک راه حل افزایش قیمت سوخت بود که با مخالفت های فراوانی در میان مردم و مسوولان و کارشناسان مواجه شد و راه دیگر احیای کارت هوشمند سوخت بود که به اعتقاد دولتی ها و مجلس نشینان راه اندازی مجدد سامانه کارت هوشمند سوخت می تواند انتخاب بهتری نسبت به افزایش نرخ سوخت برای مقابله با قاچاق باشد. 

با گفته های وزیر نفت به عنوان بالاترین مقام در حوزه سوخت و انرژی می توان به گران نشدن بنزین حداقل تا پایان سال ۹۷ امیدوار بود هرچند احتمال گران شدن بنزین در سال ۹۸ هنوز وجود دارد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید