گزارش جی پلاس/ یافته جدید محققان؛

داروها سرفه را قطع نمی‌کنند!

محققان در مطالعات اخیر دریافتند که مصرف دارو تاثیری در بهبود سرفه‌های مداوم ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس، محققان اعلام کرده‌اند که مدرکی دال بر این وجود ندارد که مصرف داروها، سرفه‌های مداوم را درمان می‌کند و از هر 7 نفر، یک نفر عوارض جانبی مصرف داروهای ضدسرفه را شامل سردرد، حالت تهوع، درد قفسه سینه و در برخی موارد تشدید سرفه‌ها تجربه می‌کند.

پژوهشگران سوییسی در مطالعات و آزمایش‌هایی که روی تاثیر داروهای سرفه و شبه داروها انجام دادند، هیچ تاثیر مثبتی روی بهبود روند درمان نیافتند به طوری که داروهای ضدسرفه نسبت به سایر داروها تاثیر شگرفی روی تسریع بهبودی و قطع شدن سرفه‌ها ندارند.

آمارها حاکی از آن است که سالانه 4 میلیارد دلار در دنیا صرف خرید داروهای ضدسرفه بدون تجویز می‌شود که در نهایت نتیجه موثری در پی ندارد. پزشکان و محققان سوییسی به بیماران اطمینان می‌دهند که لزومی به مصرف داروها و شربت‌های ضدسرفه نیست و این مشکل به خودی خود بهبود می‌یابد. در دنیا بیشترین مراجعه به پزشکان عمومی به دلیل درمان سرفه است که در واقع درمان خاصی برای آن وجود ندارد.

سرفه‌های مداوم در انگلستان، با توجه به کاهش بازدهی کارمندان و شاغلان و دور ماندن آنها از کار، سالیانه 979 میلیون پوند به اقتصاد این کشور لطمه می‌زند. این در حالی است که مراجعه به پزشکان به خاطر درمان این سرفه‌ها هم 104 میلیون پوند هزینه دربر دارد. محققان با مطالعه روی «سالبوتامول» درمان‌ استنشاقی آسم و دیگر درمان‌های حاوی کودئین دریافتند که هیچ‌کدام از درمان‌ها در کاهش سرفه‌ها مؤثر نیستند.

دیدگاه تان را بنویسید