نوزدهمین کنفرانس جهانی جوانان و دانشجویان - روسیه

تندگویان: باید به جوانان اعتماد کنیم/ جوان ایرانی، دولتیار ایرانی

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در نوزدهمین کنفرانس جهانی جوانان و دانشجویان در روسیه گفت: بهره گیری از توانایی ها و زمینه سازی برای شکوفا نمودن پتانسیل های این قشر نوپا و پر انرژی این امکان را فراهم می سازد تا دولت ها همواره با در اختیار داشتن ایده های نوین و پویا در تلاش باشند تا جوامعی آرمانی و بهتر را برای شهروندان خود آماده سازند. قابل تاکید است که دارا بودن جامعه‌ای آرمانی با داشتن جهانی آرام و بدور از تنش امکان پذیر خواهد بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، محمدمهدی تندگویان در این کنفرانس ضمن تشکر از مقامات روسیه بابت برگزاری این اجلاس گفت: خوشحالم به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و وزیر ورزش و جوانان در خدمت شما هستم .

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه گفت :جوانان به عنوان اصلی ترین بخش از بدنه اجتماعی یک جامعه، همواره در تمام ادوار تاریخ نقش مهمی را در مناسبات مختلف ایفا کرده اند. موضوعات مربوط به جوانان سالهاست که دغدغه بسیاری از کشورهای جهان میباشد. جوانان دارای ویژگی-های منحصر به فردی هستند که در عین حال میتواند برای یک کشور بسیار سازنده و یا مخرب باشد.

او ادامه داد:برگزاری چنین همایشهایی با پیشینه بیش از نیم قرن و حضور قریب به صدو پنجاه کشور از سراسر جهان، فرصتی مناسبی برای تبادل تجارب، تقویت دانش بین الملل در حوزه کاری مربوط به جوانان و ایجاد بسترهای مناسب جهت ارتباط با جهان است.

تندگویان افزود: در طول سالیان متمادی جوانان ایرانی توانستند مهر حضور خود را بر وقایع و تاریخ ایرانی حک کنند. جمهوی اسلامی ایران با داشتن سرمایه عظیم از نیروی جوانی، همواره در جستجوی راهی بوده است تا بتواند از این قشر فعال و آینده ساز در مسیر تعالی کشور بهره برده و همزمان آینده ای روشن را برای جوانان ترسیم نماید. امروز نیز با توجه به رویکرد دولت در خصوص جوان و جوانی و بدل شدن آن به یکی از اصلیترین دغدغه های دولت جمهوری اسلامی ایران، موضوعات مربوط به این حوزه اهمیتی دوچندان یافته و در راس بسیاری از امور قرار گرفته است. آنچه ایران در چند سال اخیر توانسته است برای جوانان به ارمغان آورد، دستاوردهای پرباری نظیر استفاده از مشارکت بیش از هزار سازمان های مردم نهاد، ایجاد خانه های جوانان و زمینه سازی بسترهای اولیه برای شکل گیری پارلمان جوانان بوده است.

در واقع پارلمان جوانان راهی کارآمد برای حضور جوانان در دولت و مشارکت آنان می باشد که با هدف کلان استفاده از جوانان در سطوح مدیریتی کشور دنبال می شود.

معاونت ساماندهی امور جوانان در ادامه گفت :مسلماً جوانان بیش از هر قشر دیگری به نیازها و مشکلاتشان آگاه می باشند. لذا باید بتوانند در اداره امور کشور بویژه در موضوعات مربوط به خودشان نقش داشته باشند. با داشتن درکی صحیح از موقعیت جوانان پیرامون این امر، هم گام بزرگی در موضوعات مربوط به اشتغال جوانان برداشته خواهد شد، هم از عقاید، نوآوری و خلاقیت جوانان در این مسیر بهره خواهیم برد. همچنین نظر به رویکرد سازمان ملل در روز بین المللی جوانان سالی که سپری شد، با موضوع جوانان صلح را میسازند، باید این زمینه در کشورها برای جوانان فراهم گردد، تا روابط صلح آمیز و سازنده را در ارتباط با دیگر کشورهای جهان پایه ریزی کنند.

وی افزود: بهره گیری از توانایی ها و زمینه سازی برای شکوفا نمودن پتانسیلهای این قشر نوپا و پر انرژی این امکان را فراهم می سازد تا دولت ها همواره با در اختیار داشتن ایده های نوین و پویا در تلاش باشند تا جوامعی آرمانی و بهتر را برای شهروندان خود آماده سازند. قابل تاکید است که دارا بودن جامعهای آرمانی با داشتن جهانی آرام و بدور از تنش امکان پذیر خواهد بود. در همین راستا دانشجویان و جوانان با ارائه ایده های برقراری صلح و نوع دوستی و پرورش این ایده ها به وسیله دولت ها و به اشتراک گذاشتن آنها با سایر کشورها، جامعه آرمانی خود را خواهند ساخت. پس هر جوان به عنوان یک بازوی نوآور دولت، میتواند یاری گر دولتمردانی باشد که مشتاق بهبود روزافزون کشور خود و جهان حاضر باشد. جوانان ما دولت یاران ایران هستند.

بر این اساس اگر جوانان به عنوان دستیاران و دولتیاران در عرصه های تصمیم سازی حضور داشته باشند، قادر خواهند بود تحولی در موضوعات مختلف ـ چه در حوزه جوانان و چه در سایر حوزه ها ـ ایجاد نمایند. چرا که جوانی بیش از آنکه در محدوده اعداد و سن خلاصه شده باشد، مجموعه ای از خصوصیات نظیر شادابی، شور و حرارت، جستجوگری و خلاقیت است. تندگویان ادامه داد:خصوصیاتی که به جوان امکان ابراز ایده های نو و خلاقانه را می بخشد. وجود چنین نیروی بلندپرواز و پر ایده ای در کنار پختگی دولتمردان به ثمر مینشیند. تنها باید به جوانان اعتماد کنیم و از راه صحیح تعامل با آنها بهره ببریم تا قادر باشیم بستر لازم را برای تحقق این امر فراهم آوریم. از طریق دادن فرصت به جوانان جهت کسب تجربه با حضور در عرصه های اداره کشور، مدیریت کشورها در آینده نیز توسط نیروهای باتجربه که از جوانی در این حوزه ها حضور داشته اند، تضمین میگردد. بعلاوه واقع بینی جوانان در برخورد با امکانات و فرصت ها افزایش یافته و درک متقابلی ایجاد میشود که زمینه های اعتماد هرچه بیشتر آنان به دولت ها را فرا هم میآورد.

او ادامه داد: در روزهایی که یکی از اصلی ترین دغدغه های کشورهای مختلف در برخورد با جوانانشان موضوع آگاه سازی جوانان نسبت به هویتشان می باشد. با حضور جوانان به عنوان دولتیاران در کنار دولت ها، جوانان خواهند توانست در کشمکش های جهانی شدن، با تاریخ، فرهنگ و هویت مردم سرزمینشان بیش از پیش در ارتباط باشند و از این طریق دچار مشکلات ناشی از بحران هویت نگردند.

تندگویان در پایان گفت: موضوع جوان ایرانی، دولتیار ایران، امریست که در پی تحقق بخشی به آن در کشورمان هستیم. امید است با تحقق موضوع جوانان به عنوان دولتیاران در کشور پرافتخارمان ایران، بتوانیم نمونه ای موفق و الگویی مناسب برای سایر کشورهای جهان باشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید