احیاى سازمان ملى جوانان، احیاى آینده

امروز مجلس شوراى اسلامى قرار است درباره به احیا سازمان ملى جوانان تصمیم گیرى کند. سازمان ملى جوانان که در دولت اصلاحات و پس از تشکیل شوراى عالى جوانان در دولت سازندگى گام به عرصه وجود نهاد، از جمله اقدامات درخشان پس از انقلاب اسلامى ایران بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پس از سالها بالاخره جوانان ایرانی صاحب سازمانى شدند که فقط براى آنان در سطح کلان مدیریت کشورى فعالیت میکرد و میتوانست در تعیین سیاست هاى توسعه ى کشور در بلند مدت براى جوانان اقدامات موثرى را شروع کند.

در سال ۱۳۸۴ دولت وقت سند چشم انداز بیست ساله اى را براى حوزه جوانان به سازمان ملى جوانان ابلاغ کرد که بر اساس آن راهبردهاى حوزه جوانان مشخص و تبیین شده بود.

اما با تغییر دولت و روى کار آمدن دولت محمود احمدى نژاد، سازمان ملى جوانان به سرنوشت سازمان برنامه و بودجه دچار و با سازمان تربیت بدنی ادغام و وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد.

از کارکرد فشل وزارت ورزش و جوانان در تدوین برنامه هاى توسعه چهارساله برای جوانان که بگذریم و به کارنامه این معاونت چه در دولت قبل و چه در دولت فعلى نگاه کنیم، جز حسرت فرصت هاى از دست رفته، دستاورد دندان گیرى نصیبمان نمی شود. یک نمونه فقط آنجاست که سهم هر جوان از بودجه اوقات فراغت وزارت ورزش و جوانان که جمعاً ٦میلیارد تومان است به ٢٤٠ تومان می‌رسد، کمتر از یک هزار تومان.

خوشبختانه دولت یازدهم تصمیم به احیاى سازمان ملى جوانان گرفته و رییس هم مصرانه این اقدام را پیگیرى کرده است. با این حال،‌ سوالات مهمى وجود دارد که دولت محترم و احتمالاً رئیس سازمان ملى جوانان آینده باید به آن پاسخ دهند؛

- رویکرد دولت دوازدهم در مورد ایجاد تمرکز تصمیم گیرى و اجرا چه خواهد بود؟
- آیا قرار است معاون رئیس جمهور در حوزه جوانان همچنان عضو هیئت دولت نباشد؟
- نحوه تعامل این سازمان با وزارت خانه اى مانند وزارت تعاون، کار ، رفاه و امور اجتماعى چگونه خواهد بود؟
- تکلیف منشور فرهنگى تربیتى نسل جوان که به تائید رهبر معظم انقلاب رسیده بود چه خواهد شد؟
- از همه مهمتر؛ آیا سازمان ملى جوانان قرار است سازمانى عریض و طویل باشد یا نهادى هدفمند با تعریف مشخص وظایف؟

 

دیدگاه تان را بنویسید