نقش مناطق حفاظت شده دریایی در کاهش تاثیرات تغییرات اقلیمی

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که مناطق حفاظت‌شده دریایی می‌توانند به کاهش تاثیرات تغییرات اقلیمی کمک کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در این بررسی یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به بازبینی نتایج ۱۴۵ مطالعه مشابه پرداخته و نتیجه گرفته‌اند مناطق حفاظت‌شده دریایی می‌توانند جهت کاهش تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی مفید باشند.

یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه دولتی ایالت «اورگن» آمریکا گفت: مناطق حفاظت‌شده دریایی نمی‌توانند مانع از تاثیرات فزاینده تغییرات اقلیمی شوند اما می‌توانند اکوسیستم دریایی را در برابر تغییرات مقاوم‌تر و در برخی شرایط میزان تغییرات اقلیمی را کند کنند.

در سراسر جهان کشورهای ساحلی متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۲۰ از ۱۰ درصد منابع آبی خود حفاظت کنند اما تنها ۳.۵ درصد از این منابع به مناطق حفاظت‌شده اختصاص داده شده‌ است. برخی از کارشناسان معتقدند که برای حفظ اکوسیستم دریایی در طولانی‌مدت باید ۳۰ درصد از اقیانوس‌ها جزء مناطق حفاظت شده قرار گیرند.

به گزارش ایسنا به نقل از «مونگابی»، محققان اظهارکردند: مناطق حفاظت شده دریایی به حفظ اکوسیستم‌ها کمک و مردم را از پنج تاثیر تغییرات اقلیمی یعنی اسیدی شدن اقیانوس‌ها، افزایش سطح آب، افزایش شدت توفان‌ها، تغییر در پراکندگی گونه‌ها و کاهش بازدهی اقیانوس‌ها - که در حال رخ دادن است- حفظ می‌کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید