امام خمینی: بزرگ‌ترین شاخصه علی ابن ابیطالب، بنده خدا بودن است

امام خمینی خطاب به کنگره نهج البلاغه: کدام شخصیت مى‏ تواند ادعا کند که عبد اللَّه‏ است و از همه عبودیت ها بریده است، جز انبیاى عظام و اولیاى معظم که على- علیه السلام- آن عبد وارسته از غیر و پیوسته به دوست که حجب نور و ظلمت را دریده و به معدن عظمت رسیده است، در صف مقدم است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در بیست و هفتم اردیبهشت سال ۶۰ امام خمینی در پیامی خطاب به کنگره نهج البلاغه، با اشاره به اینکه با کدام مؤونه و سرمایه می توان راجع به حضرت امیر (س) سخن گفت، مرقوم داشت: درباره شخصیت على بن ابی طالب، از حقیقت ناشناخته او صحبت کنیم، یا با شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلًا على- علیه السلام- یک بشر ملکى و دنیایى است که ملکیان از او سخن گویند یا یک موجود ملکوتى است که ملکوتیان او را اندازه ‏گیرى کنند؟ اهل عرفان درباره او جز با سطح عرفانى خود و فلاسفه و الهیون جز با علوم محدوده خود با چه ابزارى مى‏ خواهند به معرفى او بنشینند؟ تا چه حد او را شناخته‏ اند تا ما مهجوران را آگاه کنند؟ دانشمندان و اهل فضیلت و عارفان و اهل فلسفه با همه فضایل و با همه دانش ارجمندشان آنچه از آن جلوه تام حق دریافت کرده‏ اند، در حجاب وجود خود و در آینه محدود نفسانیت خویش است و مولا غیر از آن است. پس اولى‏ آن است که از این وادى بگذریم و بگوییم على بن ابی طالب فقط بنده خدا بود، و این بزرگترین شاخصه اوست که مى‏ توان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیت‏ شده پیامبر عظیم الشأن است، و این از بزرگ ترین افتخارات اوست، کدام شخصیت مى‏ تواند ادعا کند که عبد اللَّه‏ است و از همه عبودیت ها بریده است، جز انبیاى عظام و اولیاى معظم که على- علیه السلام- آن عبد وارسته از غیر و پیوسته به دوست که حجب نور و ظلمت را دریده و به معدن عظمت رسیده است، در صف مقدم است.

ایشان در بخش دیگری از این پیام آورده: کدام شخصیت است که مى‏ تواند ادعا کند از خردسالى تا آخر عمر رسول اکرم در دامن و پناه و تحت تربیت وحى و حامل آن بوده است جز على بن ابی طالب که وحى و تربیت صاحب وحى در اعماق روح و جان او ریشه دوانده. پس او بحق عبد اللَّه است و پرورش‏ یافته عبد اللَّه اعظم است.

صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۳۴۷-۳۴۸

دیدگاه تان را بنویسید