امام به قم بازگشت

امام خمینی (س): از قم علم منتشر می‌شود

دهم اسفند ماه، یادآور بازگشت امام خمینی (س) به شهری است که تبعید از کشور موجب سال ها دوری از آن شد؛ شهری  که آن را نمونه خواندند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: سخنرانی تاریخی امام خمینی (س) بر علیه قضیه کاپیتولاسیون، سرآغاز تبعید وی به ترکیه و گشاده شدن دفتر دوری از وطن و مرکز مبارزه شد. در تمامی این سال ها امام، از راه دور رهبری انقلاب مردم ایران را بر عهده گرفت و به رصد همه آنچه در داخل و خارج می گذشت، پرداخت تا اینکه با رفتن شاه، مقدمات برای بازگشتشان به کشور فراهم شد. حدود یک ماهی از این قضیه گذشت که ایشان عزم خود را برای بازگشت به شهری که خود را از آن می دانستند جزم کردند و در دهم اسفندماه وارد قم شده و در مدرسه فیضیه در جمع طلاب و مردم قم و سایر شهرها حضور یافته و به تبیین نتایج مبارزات مردم پرداختند.

ایشان در این سخنرانی از عواطف مردم قم تشکر کرده و بیان داشتند: «من از عواطف ملت ایران و از عواطف هموطنی هاى خودم، قمی ها [تشکر مى‏کنم‏] من قبلًا گفته بودم که از قم «عِلم» منتشر مى‏ شود، از قم «قدرت» منتشر شد. قم نمونه بود و من مفتخرم که در قم هستم. من پانزده سال- یا قدرى بیشتر- از شما دور بودم لکن دلم اینجا بود؛ با شما بودم. شما غیرتمندان، شما پاک جوانان، سرمشق همه شدید. و الحمد للَّه تمام‏ ملت ایران، سرتاسر ملت ایران، با هم هم صدا شدند. و این قدرت الهى بود که طاغوت را شکست؛ این قدرت الهى بود که ابرقدرت ها را از بین برد، و خواهد برد. ما دیگر اجازه نمى‏ دهیم ابرقدرت ها دخالت در مملکت ما بکنند».

صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۲۷۷-۲۷۸

دیدگاه تان را بنویسید