اولین بانوی ایرانی که پا به آلرت گذاشت، که بود؟

سرد بود و زمخت؛ ترس داشت و خشک بود؛ اما عشق عباس بود و برایم دوست داشتنی شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: مدتی بود که به علت وجود دزدها پایگاه ناامن شده بود. من تنها بودم و آن شب عباس[۱] شیفت بود. وقتی می خواست برود، گفت: پتو و بالشی با خود بردار که برویم. آنها را زیر بغل زد و رفتیم. انگار پیک نیک می رفتیم. به محل کارش رسیدیم. برای کابین عقب ماجرا را توضیح داد. مرا کنار هواپیما برد. دست کشیدم، سرد و ترسناک بود اما وقتی یادم افتاد این غول پیکر خشن، عشق عباس است، برایم دوست داشتنی شد. به داخل کابین رفتم. مات و مبهوت به آن نگاه می کردم. عباس خنده ای کرد و نگاه متعجب مرا با توضیحاتش به دانستنی هایی درباره هواپیمای جنگی تبدیل کرد. مدتی گذشت، گفتم اگر همین الان آژیر بزنند چه کنیم؟ خندید و گفت: در کابین را می بندیم و با هم پرواز می کنیم. از کابین بیرون آمدم و به اتاق پشت آلرت[۲] رفتم تا صبح آنجا ماندم و عباس هم با دوستانش در کابین عقب بودند. همکاران شیفت صبح آمدند و مرا آنجا دیدند. با خجالت سلام و احوالپرسی کردم و بیرون آمدم و عباس ماجرا را برایشان شرح داد.[۳] اما بعدها از اینکه اولین زنی بودم که با همسرم به آلرت رفته بودم احساس غرور می کردم.[۴]

  1. شهید عباس دوران، خلبان تیزپروازی که در سحرگاه روز سی ام تیر ماه سال ۶۱ به سالن برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در بغداد حمله کرد و بقایای پیکرش در تاریخ تیرماه ۸۱ به کشور بازگشت و در مراسمی ویژه در شیراز به خاک سپرده شد.
  2. اتاق خلبان آماده برای مقابله هواپیماهای دشمن.
  3. خبر حضور همسرش به همه رسیده بود و فرمانده گردان و جانشینانش برای بازدید آمده بودند. عباس ادای احترام کرد و دلیل آوردن همسرش را برای آنان توضیح داد اما در نهایت این اقدام غیر قانونی اش به توبیخش منجر شد. (این توضیح به نقل از خبرگزاری فارس آورده شد.)
  4. برگرفته از خاطرات نرگس خاتون (مهناز) دلیر روی فرد، همسر شهید.

دیدگاه تان را بنویسید