به گزارش ایرنا، علیرضا ویسه عصر روز دوشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز کنترل ترافیک تونل نیایش و پل صدر در جمع اصحاب رسانه افزود: تکنولوژی ها و ایمنی لحاظ شده در تونل رسالت که افتتاح آن به دهه 90 میلادی باز می گردد نیز مطابق با استاندارهای روز دنیا است.
امیرکبیر، رسالت، توحید، نیایش، شهدای غزه و آرش اسفندیار تونل های شهری شهر تهران است.
وی درادامه به تشریح امکانات و تجهیزات استفاده شده در تونل های شهری تهران پرداخت واظهارداشت: سیستم های تهویه، جت فن ها، حسگرهای حرارتی، جانمایی پست های لوازم اطفا حریق و همچنین خروجی های اضطراری از جمله امکانات تونل های شهری تهران است.
ویسه ادامه داد: میزان دید و همچنین گاز co در 24 ساعت شبانه روز رصد می شود و از طریق دوربین های ثابت و چرخشی تعبیه شده در این تونل ها در صورت بروز حادثه، حریق یا تصادف سریعا اپراتور ها موضوع را به آتش نشانی، اورژانس و پلیس اطلاع می دهند.
وی با بیان اینکه تونل های شهری بسته به طولشان به چند زون(بخش) تقسیم می شوند، خاطرنشان کرد: سیستم پابلیک آدرس(public address) در هر زون تعبیه شده که براساس آن اپراتور با استفاده از اسپیکر در صورت بروز حادثه مراتب را به رانندگان خودروهایی که در تونل هستند، اطلاع رسانی می کند.
این مقام مسئول اضافه کرد: زمانی که بار ترافیک در تونل های شهری سنگین یا خودرویی به دلیل نقص فنی یا تصادف متوقف می شود اپراتور موضوع را به نهادهای خدمت رسان اعلام کرده و علاوه بر آن از طریق تابلوها و نشانگرهای داخل تونل به رانندگان اطلاع رسانی می شود.
به گفته ویسه، نشانگرهای تونل در مواقع عادی سبز است و در زمان وقوع حادثه قرمز شده و راه های خروج از تونل را به شهروندان نشان می دهد.
او ادامه داد: تونل نیایش 9 دسترسی خروج به بیرون در مواقع اضطراری برای خودروها دارد و حتی 3 خروجی نیز برای خودروهای سنگین پیش بینی شده است.
ویسه در مورد سیستم برق رسانی تونل های شهری تهران نیز گفت که سیستم برق اضطراری(یو پی اس) زمانی که برق منطقه قطع شود به صورت خودکار فعال می شود.
مدیربخش حمل و نقل هوشمند پل ها و تونل های شهری در زمینه سیستم تردد شمار در تونل های شهری تهران افزود: این سیستم به صورت یک لایه 5 سانتی متری در زیر آسفالت تونل ها جاگذاری شده است و تردد انواع وسایل نقلیه در شبانه روز در داخل این تونل ها را رصد می کند.
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی براینکه چرا برخی تونل های شهر تهران شب هنگام بسته است، خاطرنشان کرد: یک شب در هفته برای سرویس فنی جت فن ها و چک کردن عملکرد تجهیزات تونل ها بسته می شود که در خصوص تونل نیایش این امر تا 3 شب در هفته ممکن است رخ دهد.

* تردد روزانه 60 هزار خودور در هر مسیر تونل نیایش
در ادامه مدیر مرکز کنترل ترافیک تونل نیایش و پل صدر نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این تونل در سال 91 به بهره برداری رسید، گفت: طول بخش شمالی این تونل 3 هزار و 400 متر و بخش جنوبی آن 3 هزار و 100 متر است و روزانه 60 هزار تردد خودرو در هر بخش تونل نیایش انجام می شود.
ابوالفضل هاشمی در تشریح امکانات تونل نیایش افزود: تردد وسایل نقلیه در این تونل توسط 115 دوربین ثابت و ای آی دی(تشخیص خودکار حادثه) رصد می شود و در هر 150 متر فایرباکس (کپسول آتشنشانی و آب) برای مواقع اضطراری و بروز آتش سوزی در تونل پیش بینی شده است.
وی افزود: علاوه بر سیستم پابلیک ادرس هر 150 متر یک تلفن اضطراری برای ارتباط با اپراتور پیش بینی شده است.
به گفته هاشمی، 62 جت فن برای تهویه هوا در سراسر تونل نیایش جانمایی شده که به صورت مستمر عملکرد آنها چک می شود.
مدیر مرکز کنترل ترافیک تونل نیایش و پل صدر در خصوص تامین برق و سیستم روشنایی این تونل خاطرنشان کرد: برق تونل نیایش از پست های مراکز شیخ بهایی و ظفر تامین می شود و در صورت قطعی آن نیز سیستم برق اضطراری و دیزل به کار می افتد.
تهرام/9343 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.