«کارتخوان پذیرفته نمی شود» همین یک جمله کافی است تا اشک بیمارانی که با هزار زحمت پله‌های مطب را طی کرده‌اند و بالا آمده اند دربیاورد.
این جا مطب یکی از پزشکان قلب و عروق تهران است. پزشکی که نسبت به بقیه اسم و رسم دارد و مطبش هم شلوغ است.
یکی از بیماران همین که نوبتش می‌شود، سراغ منشی می رود و همین که می‌گوید باید پول ویزیت 120 هزارتومانی را نقدی پرداخت کند، عصبانی می‌شود و کار به داد و فریاد می‌رسد.
ناگهان خانم منشی یک دستگاه پوز از زیر میزش بیرون می‌آورد تا پول ویزیت را با دستگاه کارت خوان حساب کند.
برخی از بیماران که روی صندلی‌های انتظار تکیه زده‌اند چشم دوخته‌اند به صحبت‌های خانم منشی و مرد جوانی که او هم از این وضعیت ناراحت است، گوش می دهند.
زن میان سالی که کناری نشسته شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند به تجزیه و تحلیل و فرضیاتش را از نبود دستگاه کارت خوان می گوید: «اینا از قصد کارت خوان توی مطبشون نمی‌گذارن، می‌دونی چرا؟ به‌خاطر این که پول زیادی از بیمارها بگیرن.
توی روزنامه خوندم هزینه ویزیت پزشکان فوق‌تخصص 45 هزار تومانه ولی این جا 60تومن می‌گیرن. برای اینکه خلافشون معلوم نشه کارتخوان روی میزشون نمیذارن.»
حرف‌های پیرمرد را دختر جوانی که او هم بیماری قلبی دارد ادامه می دهد: «به‌نظرم زیاد ربطی به اضافه پول گرفتن نداره. اینا برای اینکه مشخص نشه چقدر درآمد دارن کارتخوان استفاده نمی‌کنن.
خانم می‌دونی این دکترها چقدر درآمد دارن؟ حساب کن از عصر تا ساعت 9شب چندتا مریض میاد و میره. تازه این دکتر جای دیگه هم مطب داره.
روزی 60-50 تا مریض ببینه میشه 4میلیون تومن. ماهی فقط 30 میلیون تومن از مریض‌ها ویزیت می‌گیره.
چندتا هم عمل جراحی داره که پولش از پارو می‌زنه بالا. خب با این درآمد هیچ‌وقت نمیاد کارت خوان بذاره که فردا اداره مالیات بخواد ازش مالیات بگیره به خصوص پزشکان زنان و زایمان تقریبا80 درصد شون کارتخوان ندارند.»
این‌ها دردو دل‌های بیمارانی است که مدت‌هاست به مطب‌های پزشک‌ها مراجعه می‌کنند و با دیدن این پیغام که باید ویزیت‌شان را نقدی پرداخت کنند، مواجه می‌شوند.
یکی از پزشکانی که او هم در مطبش از دستگاه کارت خوان استفاده نمی‌کند به قانون می‌گوید:« مالیات بر درآمد چیزی است که ما باید در هر شرایطی پرداخت کنیم اما اینکه بیایند از ما مالیات بر ارزش افزوده بگیرند درست نیست.
این اعتراضی است که پزشکان برای دادن مالیاتی می‌کنند که پول زور است.»
این در حالی است که طبق مصوبه رسمی وزارت بهداشت، هزینه تعرفه ویزیت پزشکان متخصص 38 هزار و 400 تومان و برای پزشکان فوق تخصص 49 هزار و 900 تومان است.
در قانون جدید مالیاتی برای همکارانی که زیر 156 میلیون تومان در سال درآمد دارند قانون جدیدی نوشته شده است.

داغ شدن یک #هشتگ
اما چند روزی است که هشتگ پزشکان فراری از کارت خوان در شبکه‌های مجازی راه افتاده است و کاربران تجربیات خود را در این بار می‌نویسند.
کاربرانی که عده ای از آن‌ها با وجود درد و بیماری نتوانسته‌اند ویزیت خود را با کارتخوان پرداخت کنند.
یک کاربر نوشته: «یه بار رفتم دکتر دیدم کارتخوان داره، کشیدم، وقتی کشیدم دیدم نوشته میوه‌فروشی جلالی!»
حاج سروش هم نوشته: «یه کارگری که حقوقش زیر 2 هزار تومنه، همون اول مالیاتش از حقوقش کسر میشه، ولی پزشکایی که درآمد هر روزشون 2 میلیون تومنه می‌خوان مالیات ندن. این شرم‌آور نیست؟ ادعای فرهیختگی‌شونم می‌شه» کاربر دیگری یکی از تجربیات خود را نوشته: «رفتم دندونپزشک، معاینه کرد، دستور نوشت اومدم بیرون، منشی گفت سه روز دیگه با یک‌میلیون تومان پول نقد بیاید برای قالب‌گیری! گفتم من مدت‌هاست که یک میلیون پول نقد از نزدیک ندیدم، روزی 200 تومن هم بگیرم از atm میشه 600 تومن، گفت دیگه هرجور صلاحه! برنگشتم دیگه»
و یا کاربر دیگری نوشته است: «باید به جای ربیعی این قاضی زاده هاشمی، وزیربهداشت استیضاح می‌شد.
پزشک فراری از کارت خوان، نمونه بارز فرار از مالیات و دزدی تو روز روشن است.
این آشفته بازاری را گردن تحریم نندازید. از ماست که بر ماست.»
یکی دیگر از کاربران نیز نوشته است: «پایم را عمل کرده بودم و با عصا و درد و آه رفتم مطب پزشک معروفی که پایم را عمل کرده بود. یادم افتاد مطبش آسانسور ندارد. با زحمت بالا رفتم و موقع حساب کردن پول ویزیت یادم افتاد که او هم مثل بقیه پزشکان دستگاه کارتخوان ندارد. باید با تاکسی تلفنی خودم را به عابربانک نزدیک می رساندم. نمی‌دانستم چه کار کنم. وسط مطب نشستم به گریه کردن.»
کاربر دریگری نیز نوشته است:«سر داستان کارت خوان مطب پزشک‌ها فکر می‌کنم همه دارند اشتباه فکر می‌کنند.
مالیات بر درآمد را که همه دکترها پرداخت می‌کنند.
در حال حاضر از دستگاه‌های پوز مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند.
درستش این است که ما هم به دادن مالیات اعتراض کنیم. چه از بقال و چه از پزشک. حتی می‌شود این کار پزشک‌ها را از منظر اتحاد صنفی، مثبت دید.»

اعتراض پزشکانی که بی چشمداشت درمان کردند
اعتراض به نداشتن کارت خوان در مطب پزشکان در حالی از سوی کاربران فضای مجازی مطرح می‌شود که تعدادی از آن‌ها از پزشکانی نام می‌برند که بی چشمداشت و تنها به صرف داشتن وظیفه انسانی، انسان‌های زیادی را ویزیت کرده‌اند و عده زیادی را از مرگ نجات داده‌اند.
عده ای نیز معتقد هستند که راه افتادن این هشتگ تنها می‌خواهد وجهه پزشکانی را خراب کند که به هر حال جان مردم در دست‌شان است.
دکتر ایرج فاضل، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در گفت و گو با «قانون» با اشاره به اینکه نظام پزشکی در جریان نبود کارت خوان در بعضی از مطب‌های پزشکان قرار دارد، می‌گوید:« این که یک پزشک در مطبش دستگاه کارت خوان بگذارد یا نه یک موضوع اختیاری است.
این کار مربوط به نظام پزشکی نیست که ما روی آن صحبت کنیم این موضوع مربوط به سازمان مالیاتی کشور است و اگر قانون شد آن وقت نظام پزشکی هم به آن ورود می‌کند.»
او در ادامه با بیان اینکه داشتن یا نداشتن کارت خوان در مطب پزشکان یک موضوع اختیاری است،‌ می‌گوید:« این موضوع باید در شورای عالی نظام پزشکی مطرح شود و در صورتی که آن را تصویب کنند می‌توانیم به عنوان قانون آن را لازم‌الاجرا کنیم.»
رئیس سازمان نظام پزشکی درپایان به پیگیری سازمان و ارائه نتایج این پیگیری به مردم اشاره می‌کند و می‌گوید:« به خاطر رفاه حال مردم هم که شده این موضوع را پیگیری و حل می‌کنیم»

نداشتن کارتخوان، غیرقانونی نیست!
دکتر محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور نیز در گفت و گو با «قانون» تاکید می‌کند که هیچ قانونی برای استفاده اکید از کارتخ وان در مطب پزشکان وجود ندارد و الزامی هم برای آن نیست.»
او لازمه به نتیجه رسیدن این موضوع را که مدتی است مطرح شده است تصویب قانون برای آن می‌داند و می‌گوید:«‌اگر قانونی تصویب شود نظام پزشکی حتما آن را به پزشکان منتقل خواهد کرد و آن را اجرا می‌کند.
از سوی دیگر ما بارها با سازمان امور مالیاتی این موضوع را مطرح کرده‌ایم و نتیجه این بوده که دستگاه‌های پوز هیچ ربطی به دادن مالیات‌ها ندارد.»
جهانگیری نیز داشتن دستگاه پوز را لازمه رفاه مردم و بیماران در مطب پزشکان می‌داند و می‌گوید:« سازمان نظام پزشکی برای رفاه حال بیماران و مردم توصیه می‌کند که پزشکان حتما دستگاه پوز در مطب‌های‌شان داشته باشند اما اصل دادن مالیات به دستگاه‌های پوز برنمی‌گردد و این موضوعی است که سازمان امور مالیاتی نیز بارها آن را مطرح کرده است.» معاون سازمان نظام پزشکی در ادامه با بیان این که به هر حال هر پزشکی یک حساب مالی دارد که تراکنش‌هایش را در آن انجام می‌دهد افزود:« این تراکنش‌ها در نظام مالیاتی معلوم و مشخص شده است.
اگر بخواهند مالیاتی بگیرند بر روی همه این حساب ها کار ‌کنند و از آن‌ها مالیات می‌گیرند. البته نظام پزشکی این بحث را به صورت سیستماتیک دنبال می‌کند.»
جهانگیری نداشتن دستگاه پوز در مطب پزشکان را موضوعی قدیمی عنوان می‌کند و می‌گوید:«البته این موضوعی است که از مدت‌ها پیش اتفاق می‌افتاده و معلوم نیست که چرا ناگهانی این قدر داغ شده است. ما هم تصمیم داریم که آن را رفع کنیم تا مردم رفاه بیشتری داشته باشند».
او همچنین از نشست‌های سازمان نظام پزشکی و سازمان مالیاتی کشور و صحبت‌هایی درباره این موضوع خبر می‌دهد و می‌گوید:« ما در هفته‌های گذشته با سازمان امور مالیاتی نشست‌هایی داشته‌ایم و درباره این موضوع هم صحبت کرده‌ایم. حال این که هشتگی را در فضای مجازی راه انداخته اند و هدایت کننده آن هم معلوم نیست چه کسانی هستند. اما باید ما بتوانیم میان پزشکان و مردم اعتمادی 2 طرفه را ایجاد کنیم. دادن بعضی از القاب به پزشکان درست نیست.»
روزنامه قانون
1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.