لطف الله هنگی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشکر از رسانه ها در طرح مسائل و مشکلات جامعه ازجمله موضوع نشت نفت در اطراف پالایشگاه این موضوع را تایید و بیان کرد: چندین شرکت نفتی از جمله خطوط لوله و مخابرات نفت، شرکت پخش مواد نفتی (انبار ری)، پالایشگاه تهران و چند شرکت روغن سازی با قدمت بیش از 50 سال در باقر شهر ری فعال هستند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) روز یکشنبه هفته جاری گزارشی از موضوع نشت مواد نفتی در چاههای آب برخی کشاورزان باقرشهر شهرستان ری منتشر کرد و به تبعات این موضوع پرداخت.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران در ادامه گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: به دلایل مختلف در زمان های گذشته نشت مواد نفتی بخشی از منطقه را آلوده کرده و از زمانی که آلودگی زیرزمینی مشخص شد پالایشگاه تهران نیز بازبینی و نوسازی تمامی تاسیسات خود را آغاز کرد.
هنگی اظهارداشت: بررسی های علمی ما تاکنون نشان می دهد که منشا عمده این آلودگی ها مربوط به پالایشگاه نفت نیست و باتوجه به قدمت 80 ساله تاسیسات شرکت خطوط لوله و نفت تهران به احتمال زیاد از آنجا نشات گرفته باشد که بررسی ها با حضور تیم های دانشگاهی جریان دارد.
وی به اقدامات شرکت پالایش نفت تهران در راستای مقابله با نشت نفت در منطقه اشاره و بیان کرد: استحصال روزانه مواد نفتی از 360 حلقه چاه از لایه آبخوان محدوده تاسیسات نفتی و به کارگیری خدمات فنی و مهندسی دانشگاهی از مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران گفت: پالایشگاه به مدت بیش از 11 سال بر اساس نتایج مطالعات مشاوران خارجی و داخلی پاکسازی آلودگی را انجام می دهد ولی وجود چند حلقه چاه کشاورزی عمیق غیرمجاز در مجاورت پالایشگاه باعث تغییر سیستم جریان آب زیرزمینی و اخلال در فرآیند پاکسازی آلودگی شده است.
وی اضافه کرد: انجام مطالعات ژئوفیزیک به روش توموگرافی ژئوالکتریک (یک روش تخصصی و علمی)، انجام آنالیزهای پیشرفته بر روی نمونه های مواد نفتی به منظور منشایابی نشت نفت و برگزاری جلسات متعدد با شرکت های نفتی همجوار از دیگر اقدامات بوده است.
هنگی با بیان اینکه پالایشگاه تهران از زمان مشخص شدن آلودگی تاکنون ضمن جبران خسارت، عملیات پاکسازی را انجام داده و با جدیت بیشتری دنبال خواهد کرد، گفت: عملیات پاکسازی کامل آلودگی علاوه بر مشارکت کامل شرکت های نفتی مسئول، همکاری جدی سازمان های زیرربط در خصوص مسدود کردن چاه های غیرمجاز را نیز می طلبد.
وی ادامه داد: به همین منظور همچنین 16 هکتار باقی مانده زمین های اطراف پالایشگاه در شرف خریداری است.
شرکت پالایش نفت تهران ظرفیت پالایش ۲۳۵ هزار بشکه در روز دارد؛ این پالایشگاه سال ۱۳۴۷ تأسیس شده و اینک مشتمل بر دو پالایشگاه جنوبی و شمالی است.
1970/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.