به گفته محمدرضا بختیاری، چنانچه شهروندان مصرف آب را مدیریت نکنند ممکن است در روزهای آینده با مشکل روبه‌رو شویم چون مصرف آب در تهران در نقطه سربه‌سر تولید و مصرف قرار دارد.
مدیرعامل آبفای استان تهران همچنین روز گذشته اظهار داشت: هماهنگی لازم با شورای شهر انجام شده است تا قیمت آب برای مشترکین پرمصرف تا حدی افزایش یابد‌ ولی همچنان تا قیمت واقعی فاصله بسیاری دارد.
وی افزود: قیمت تمام‌شده آب‌ فقط در بخش توزیع در شهر تهران حدود 1200 تومان است‌ در حالی که به طور میانگین 600 تومان از مردم دریافت می‌کنیم که گستره آن از 400 تومان در جنوب تهران تا 900 تومان در شمال تهران است.
وی با بیان اینکه در وزارت نیرو طرحی را برای قطع طولانی‌مدت آب مشترکان پرمصرف پیگیری می‌کنیم، افزود: این امر نیازمند قانون است که متاسفانه هنوز قانونی در این زمینه وجود ندارد، چون نگاه قانونگذار به مقوله آب شرب قدری محتاطانه است.
مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: برای کاهش مصرف، علاوه بر فرهنگ‌سازی، باید قیمت آب به سمت واقعی‌شدن برود اما فعلا دولت اجازه این کار را نمی‌دهد.
بختیاری تاکید کرد: چنانچه شهروندان مصرف خود را مدیریت نکنند ممکن است در روزهای آینده با مشکل روبه‌رو شویم چون مصرف آب در تهران در نقطه سربه‌سر تولید و مصرف قرار دارد.
وی افزود: روز جمعه پنجم مردادماه با سه میلیون و 450 هزار مترمکعب، بیشترین میزان آب در طول امسال مصرف شد.
این مقام مسوول تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون شهروندان تهرانی حدود 370 میلیون مترمکعب آب مصرف کرده‌اند که تقریبا معادل یک‌سوم آب شرب شهر تهران است.
بختیاری افزود: سال گذشته مصرف آب شهر تهران حدود یک میلیارد و 60 میلیون مترمکعب بوده است و پیش‌بینی می‌شود با این روند، میزان مصرف آب شهروندان تهرانی تا پایان سال به یک میلیارد و 80 میلیون مترمکعب برسد.
وی ادامه داد: تا قبل از اردیبهشت امسال، سدهای تهران حدود 45 درصد کسری داشت، بعد از بارندگی‌ها به 25درصد رسید یعنی حدود 20 درصد آن جبران و باعث شد از خطر جیره‌بندی در تهران عبور کنیم.
این در حالی است که ایران طی یک دهه اخیر به صورت مداوم بارندگی‌های کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده و نزولات جوی روند نزولی به خود گرفته است که این شرایط موجب شده ایران در 10 سال گذشته گرفتار کم‌بارشی شدید و کاهش محسوس منابع آبی شود.
میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی 97-96 (ابتدای مهرماه) تاکنون به 168 میلیمتر رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 27 درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود 31 درصد کاهش داشته است.
نگاهی به روند بارندگی‌های 50 سال اخیر کشور حکایت از وضعیت نامطلوب نزولات جوی سال آبی جاری دارد. سال آبی 97-96 با ثبت 168 میلیمتر بارندگی رتبه 48 بارش‌های نیم‌قرن اخیر را به خود اختصاص داده است.
در 50 سال اخیر تنها سال‌‌های آبی 79-78 با ثبت 149 میلیمتر و سال آبی 87-86 با ثبت 134 میلیمتر بارندگی به مراتب وضعیت نامناسب‌تری را نسبت به سال آبی جاری تجربه کرده‌اند و در انتهای جدول بارندگی‌های نیم‌قرن اخیر کشور قرار گرفته‌اند.
بارندگی‌های 10 سال گذشته کشور
در این بین سال آبی 72-71 نیز با ثبت 348 میلیمتر پربارش‌ترین مقطع زمانی کشور در طی نیم‌قرن اخیر بوده است و پس از آن سال آبی 55-54 با ثبت 342 میلیمتر و سال آبی 75-74 با ثبت 339 میلیمتر پربارش‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر کشور بوده است.
تقریبا از حدود 10 سال قبل کشور به صورت مداوم بارندگی‌های کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده و گرفتار خشکسالی شده است. از سال آبی 87-86 که کشور بدترین شرایط بارش‌ها را در آن زمان تجربه کرده بود، وضعیت به گونه‌ای پیش رفته است که تاکنون ایران هیچگاه بارشی فراتر از میانگین بلندمدت را تجربه نکرده و نزولات جوی روند نزولی به خود گرفته است به طوری که پربارش‌ترین مقطع زمانی یک دهه اخیر کشور مربوط به سال آبی 94 با ثبت 237 میلیمتر بارندگی بوده است.
میانگین بلندمدت بارش‌های کشور حدود 242 میلیمتر است که بررسی آمار نزولات جوی 50 سال گذشته نشان می‌دهد طی نیم‌قرن اخیر کشور ما در 23 سال بارندگی‌های فراتر از میانگین بلندمدت و 27 سال بارش‌هایی کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده است.
خشکسالی شدید تهران و 20 استان دیگر
در همین راستا رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز گفت: در بازه 120 ماه اخیر منتهی به تیرماه سال جاری، 97 درصد مساحت ایران به خشکسالی انباشته و بلندمدت دچار شده است و همین موضوع وضعیت ذخیره آبی کشور را در مناطق مختلف نشان می‌دهد.
صادق ضیاییان افزود: بر اساس شاخص 120 ماهه منتهی به پایان تیر، حدود 97 درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی بلند‌مدت مواجه هستند که از این میان 5/5 درصد خشکسالی خفیف، 5/28 درصد دچار خشکسالی متوسط‌، 50 درصد خشکسالی شدید و 13 درصد خشکسالی بسیار شدید را تجربه می‌کنند و تنها 3/0 درصد از مساحت کشور دارای ترسالی ضعیف و 1/0 درصد ترسالی متوسط و مابقی نواحی از شرایط نرمال هستند.وی در مورد آخرین وضعیت خشکسالی کشور اظهار کرد: پهنه‌بندی خشکسالی 120 ماهه منتهی به پایان تیرماه 1397 حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌ای از مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید بلندمدت است. در بخش‌هایی از استان‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان‌شرقی، زنجان، فارس، خراسان‌رضوی، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان و قسمت‌هایی از کرمانشاه، لرستان، یزد، سمنان، قم، سیستان‌و‌بلوچستان همچنین بخش‌هایی از اصفهان و چهارمحال‌و‌بختیاری خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید وجود دارد.
روزنامه جهان صنعت
3225
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.