دشت ورامین شامل شهرستان های ورامین ، قرچک و پیشوا با بیش از دو هزار هکتار زمین زیرکشت گلخانه ای شامل گلخانه های خیار، صیفی جات و گل های شاخه بریده از مهمترین قطب های کشاورزی استان تهران به شمار می رود.
هر چند قطع برق ضرر زیادی متوجه گلخانه داران محصولاتی مانند خیار درختی نکرده است ولی گلخانه داران گل های شاخه بریده که به صورت صنعتی اداره می شوند و تنظیم هوا در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است می گویند به دلیل افزایش بیش از حد دما حاصل از کار افتادن سیستم های تهویه و سرمایشی زیان دیده اند.
گرمای این روزهای ورامین برپایه اعلام هواشناسی تا 45 درجه سانتیگراد می رسد.
ساعات قطع برق در ورامین طی روزهای اخیر از دو ساعت، به دو ساعت و نیم و سه ساعت افزایش یافته و این امر بر مشکلات کشاورزان بویژه گلخانه داران افزوده است.

**خسارت گلخانه داران
صاحب یکی از بزرگترین گلخانه داران دشت ورامین که گل های «آنتوریم» تولیدی واحد وی مستقیم به اروپا و هلند صادر می شود می گوید قطع برق به وی خسارت مادی زیادی وارد کرده است.
' م. ک' به خبرنگار ایرنا گفت: هر چند صدور مجوز گلخانه های صنعتی منوط به تأمین برق و ژنراتور است و بدون آن تسهیلات بانکی به گلخانه دار اعطا نمی شود ولی این ژنراتورها نیز نمی توانند به طور کامل سیستم برودتی گلخانه ها را پشتیبانی کنند و تنش دمایی مشکلات زیادی را برای بوته های گل به وجود می آورد.
وی بیان کرد: پایه های گل گلخانه ها از واریته های( نوعی از ساختارهای گیاه شناسی) خارجی و نیازمند رسیدگی مرتب از نظر رطوبت و دما است که هرگونه تنش دمایی می تواند خسارات جبران ناپذیری را به وجود آورد.

**تنش دمایی گلخانه ها
مدیر جهادکشاورزی ورامین با اظهار نگرانی از وضعیت گلخانه داران شهرستان، خسارات ناشی از قطعی برق در واحدهای گلخانه تولیدگل شاخه بریده و تولید قارچ را جبران ناپذیر اعلام کرد.
محمدحسین تاجیک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشاورزی شهرستان ورامین در سال زراعی جاری با مشکلات عدیده ای از جمله کمبود آب و توفان آخر فصل برداشت غلات و کلزا مواجه شد که به این مشکلات ، قطعی برق نیز افزوده شده است.
وی مهمترین راهکار مدیریت مصرف آب را گذر از شیوه کشت روباز و روی آوردن به کشت گلخانه ای دانست تا ضمن صرفه جویی در مصرف آب کنترل آفات زراعی و علف های هرز نیز با موفقیت بیشتری همراه شود.
وی تصریح کرد: قطع برق همچنین فعالیت چاه های آب را نیز با مشکل مواجه کرده است.

60 درصد برق برای کشاورزی و صنعت
رئیس اداره برق منطقه ای ورامین 60 درصد مصرف برق شهرستان را مربوط به حوزه کشاورزی و صنعت اعلام و بیان کرد: 36 درصد از مصرف برق در حوزه کشاورزی و 24 درصد در حوزه صنعت است که این میزان نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد دارد.
مسلم حاجی مزدرانی گفت: این میزان مصرف در حالی صورت می گیرد که مشترکان حوزه کشاورزی و صنعت تنها کمتر از سه درصد از کل مشترکان شهرستان را شامل می شوند.
وی بیان کرد: از مجموع 104 هزار مشترک برق خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی یک هزار و 100 مشترک مربوط به بخش کشاورزی و یک هزار و 800 مشترک مربوط به بخش صنعت و مابقی مشترکان خانگی و تجاری هستند.
رئیس اداره برق منطقه ورامین گفت: مشوق های بسیاری از سوی شرکت برق برای کشاورزان در نظر گرفته شده به گونه ای که اگر این افراد چاه های آب خود را در ساعت 12 تا 16 خاموش کنند هزینه استفاده از برق در 20 ساعت مابقی برای آنان رایگان خواهد بود.
مزدرانی افزود: در صورتی که گلخانه داران نیز در ساعات اوج مصرف از ژنراتورهای خود استفاده کنند علاوه بر اینکه در مصرف برق صرفه جویی می شود شرکت برق کیلواتی 300 تومان برق تولید شده را از آنها خریداری می کند.
وی گفت: واحدهای صنعتی نیز اگر تعطیلات تابستانی خود را به ایام اوج مصرف منتقل کنند و به جای تعطیلی جمعه یک روز از ایام هفته را تعطیلی اعمال کنند از تشویق های قابل توجهی برخوردار می شوند.
رئیس برق منطقه ای ورامین بیان کرد: به منظور فعالیت اقتصادی شهرک های صنعتی ورامین ساعت خاموشی به طور ثابت از13:30 تا 15:30 اعمال می شود تا این افراد بتوانند برنامه ریزی منظم برای فعالیت خود داشته باشند.

زمان بندی دقیق خواست همگان
معاون برنامه ریزی فرمانداری ورامین مهمترین خواسته مردم، فعالان اقتصادی و کشاورزی را زمان بندی دقیق قطعی برق اعلام کرد.
مجتبی بوربور گفت: برای صرفه جویی در مصرف برق لازم است مصرف مدیریت یا خاموشی هایی اعمال شود ولی بی نظمی در قطعی مشکلات عدیده ای را برای مردم بویژه صنعتگران و کشاورزان به همراه می آورد.
وی افزود: مسئولان استان تهران باید با توجه به حساسیت های منطقه بویژه در حوزه صنعت و کشاورزی برنامه زمان بندی دقیقی را اعلام کنند تا این افراد بتوانند فعالیت خود را بر اساس زمان اعلام شده تنظیم کنند.
مسئولان استانداری تهران و سخنگوی صنعت برق کشور پیشتر گفته بودند که فرسودگی شبکه انتقال برق سبب برخی خسارت ها و قطعی های خارج از برنامه می شود.
سالانه بیش از 55 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا زیرکشت محصولات زراعی و باغی می رود.
تهرام/7254/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.