یک روز هفته مختص معلولان است؛ نه فقط معلولان، کارتن خواب ها، کودکان کار، زنان بی سرپرست، بی بضاعت ها و کسانی که به هرنوعی نیازمند محسوب می شوند.
بیماران سرطانی، اوتیسم، سندروم داون، معلولان جسمی و حرکتی، و کودکان کار بیشترین مخاطبان این سفره هستند که فعلا روزهای چهارشنبه هرهفته در لواسان مهمان «محمود قائی» نیکوکار تهرانی هستند.
فردی که می گوید حدود 20 سال است یک روز یا چند روز در هفته را صرف غذا دادن به این اقشار، دادن هدیه به آنها و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری این رویداد می کند.
محل فعلی باغی که در لواسان به این مهمانی اختصاص دارد در محله جائیج واقع شده است؛ جایی که روز گذشته از نزدیک آن که رد می شدی سروصدای جیغ و فریاد شادی کودکان در طنین موسیقی گروه هنرمندان درهم آمیخته بود.
می گوید این باغ متعلق به خودش نیست و از یکی از دوستانش تحویل گرفته تا محلی برای اجتماع این بیماران و معلولان در کنارهمدیگر باشد و طی پنج سال گذشته در این محل حداقل یک روز هفته میزبان این افراد بوده است.
خود را برای خبرنگار ایرنا یک تاجر حوزه واردات تجهیزات خودرو معرفی می کند و می گوید هفت سال پیش خودش را بازنشسته کرده تا با فراغ بال بیشتری بتواند وقتش را برای کودکان و بیماران بگذارد.
اهل تهران است اما در لواسان هم محلی برای اقامت دارد؛ می گوید نخستین بار این فعالیتش را از کهریزک شروع کرده است.
این نیکوکار تهرانی درباره نحوه شروع به این کارش اینچنین توضیح می دهد: همان 20 سال پیش برای شست و شوی کودکان بیمار و مددجو به کهریزک می رفتیم و هنگامی که می دیدم بچه ها در فضاهایی بسته و کوچک نگهداری می شوند ناراحت شدم.
وی ادامه داد: از همان زمان محلی در لواسان تدارک دیدیم تا حداقل یک روز از هفته فضایی شاد و مناسب برای آنها تدارک ببینیم.
به گفته وی، کار پذیرایی و اجرای برنامه برای این کودکان و معلولان از 50 نفر شروع شد و گاه به یکهزار نفر هم رسیده است.
قائی در پاسخ به خبرنگار ایرنا می گوید که در هر روز حدود 30 میلیون ریال برای پذیرایی، اهدای هدیه، کرایه اتوبوس این افراد و سایر برنامه های این رویداد هزینه می شود.
وی درباره انتخاب روزهای چهارشنبه برای برگزاری این مراسم توضیح می دهد: سال های گذشته روزهای پنجشنبه و جمعه برای این رویداد اختصاص می دادیم اما باتوجه به حضور جمعیت و پارک خودروهای همراهان مقابل ویلاهای مردم در لواسان برایشان مزاحمت ایجاد می کرد که سعی کردیم این مراسم را به روز چهارشنبه که خلوت تر است بیاندازیم.
این نیکوکار تهرانی افزود: قرار نیست برگزاری مراسم جشن برای کودکان بی سرپرست و معلولان به ایجاد مزاحمت برای همسایگان منجر شود.
وی که می گوید دو پسر و دو دختر دارد درپاسخ به علت های شروع به این نوع فعالیت می گوید: این کار، میراثی از پدرم است.
قائی افزود: پدرم در زمان حیات مرد دست به خیری بود، هرجا معتادی می دید او را ترک می داد، جهیزیه دختران دم بخت نیازمند را تهیه می کرد و هرچه در تلاش داشت برای بیماران به کار می گرفت.
وی می گوید: مهم نیست ما در برنامه هایمان برای معلولان چه چیزی یا کادوی گرانبهایی به کودکان بدهیم، مهم این است که آنها یک روز را شاد می گذرانند و از بودن در این فضای متفاوت با محل نگهداری شان لذت می برند.
به گفته وی، بسیاری از گروههای هنری اجرای تئاتر یا موسیقی، به صورت رایگان و به عشق این افراد به این محل مراجعه و برنامه اجرا می کنند.
قائی اظهار می دارد که ایام زمستان به علت سردی هوا در لواسان امکان برگزاری این برنامه ها در باغ نیست به همین دلیل به مراکز نگهداری این کودکان می روند و همین برنامه ها را در آنجا برگزار می کنند.
لواسان یکی از شهرهای شهرستان شمیرانات در استان تهران است که در شمال شرق پایتخت واقع شده است.
گزارش از بهار تقی زاده
تهرام/1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.