حسن محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کمبود نیروی انسانی را مهمترین چالش آموزش و پرورش تهران عنوان کرد و افزود: یکهزار و 600 معلم متخصص تربیت بدنی در حوزه آموزگار و دبیر تربیت بدنی مشغول به کار هستند که از این تعداد امسال 19 نیروی زن و 19 نیروی مرد بازنشسته می شوند و با توجه به کمبود نیروی انسانی امیدواریم که تعدادی از این نیروها به فعالیت خود ادامه دهند.
وی با بیان اینکه در آزمون استخدامی سهمیه نامناسبی برای معلم تربیت بدنی اختصاص داده شده، اظهار داشت: متاسفانه آموزش و پرورش شهر تهران در حوزه کمبود نیروی انسانی با عقب ماندگی تاریخی مواجه است و در طول 2 برنامه توسعه ای و به حکم برنامه توسعه پنج ساله، حدود 10 سال شهر تهران و بعضی از کلان شهرهای کشور از جمله تبریز، مشهد، شیراز و اهواز، از ورود نیرو به صورت انتقالی و استخدام منع شدند.
محمدی گفت: براین اساس آموزش و پرورش شهر تهران، تعداد زیادی از نیروهای خود را به دلیل بازنشستگی از دست داد و نتوانست جایگزینی متناسب با این تعداد نیرو را به کار بگیرد.
وی با اشاره به کمبود نیروی متخصص تربیت بدنی به خصوص نیروی مرد در آموزش و پرورش شهر تهران افزود: این نهاد نیازمند 800 نیروی مرد و 200 نیروی خانم متخصص برای تمامی پایه های تحصیلی است.
محمدی، ارائه آموزش لازم به آموزگاران دوره ابتدایی برای برگزاری کلاس های درس تربیت بدنی، ترغیب به ادامه فعالیت نیروهای بازنشسته، جذب نیروهای انتقالی به تهران و جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی و فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان را از جمله راهکارهای جبران کمبود نیرو در این نهاد عنوان کرد.

*فعالیت 44 انجمن ورزشی در آموزش و پرورش تهران
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به فعالیت 44 انجمن ورزشی شامل 25 انجمن در حوزه پسران و 19 انجمن در حوزه دختران افزود: نیروهای فنی رشته های مختلف ورزشی در این انجمن ها حضور دارند که به عنوان مرجع فنی شناخته شده و در برگزاری مسابقات، فعالیت های فوق برنامه و دوره های آموزشی برای نیروهای تربیت بدنی از این انجمن ها بهره مند می شویم.
وی درباره اضافه شدن یک ساعت درس تربیت بدنی در سال تحصیلی جاری گفت: با توجه به اهمیت و تاثیر این درس و سواد حرکتی در ارتقای سلامت و آینده جامعه، از 2سال گذشته، در پایه سوم دبیرستان (پایه یازدهم فعلی) به جای 2 ساعت در هفته، یک تک زنگ درس تریت بدنی در برنامه درسی دانش آموزان این پایه تحصیلی گنجانده شده بود که با تلاش های انجام شده و باتوجه به مشکلات و کمبودهایی از لحاظ نیروی انسانی در سال تحصیلی 97-96، این تک زنگ تبدیل به زنگ کامل درسی شد.
محمدی افزود: سال های گذشته، در دوره پیش دانشگاهی، درس تربیت بدنی به عنوان یک برنامه درسی رسمی وجود نداشت که در سال تحصیلی 98-97، با استقرار پایه دوازدهم، دانش آموزان این پایه، 2ساعت درس تربیت بدنی خواهند داشت و در مجموع طی 2 سال اخیر در دوره متوسطه، سه ساعت درس تربیت بدنی به برنامه رسمی اضافه شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران درباره برگزاری المپیادهای ورزشی در سطح مدارس و مناطق اظهار داشت: در برنامه درس تربیت بدنی مانند سایر دروس، معلم سرفصل های آموزشی داشته و برنامه ها و فعالیت هایی را با توجه به پایه تحصیلی دانش آموزان در طول سال اجرا می کند که این برنامه ها پاسخگوی نیازهای فیزیولوژی و رشدی دانش آموزان نیست.
وی گفت: براین اساس المپیادهای ورزشی به عنوان برنامه های مکمل درس تربیت بدنی در راستای افزایش فعالیت بدنی دانش آموزی و براساس علاقه مندی آنان به صورت فوق برنامه برگزار می شود.
محمدی با اشاره به وجود فقر حرکتی در دنیای امروز افزود: با توسعه تکنولوژی و فناوری ضمن تغییر سبک و شیوه زندگی، تحرک، فعالیت بدنی و کار فیزیکی افراد برای انجام کارهای مختلف حتی کارهای روزمره کاهش پیدا کرده و آنان دچار فقر حرکتی شدند و ما در آموزش و پرورش سعی می کنیم با فعالیت هایی همچون کلاس های درس تربیت بدنی، المپیادها و مسابقات ورزشی، حیاط پویا، فقر حرکتی را جبران کرده و نسلی را تربیت کنیم که نسبت به تحرک و فعالیت بدنی دید خوبی داشته باشند و آن را به عنوان یک ارزش، فعالیت مفید و ابزاری برای بهبود و ارتقای سلامت جسمی مورد توجه قرار دهند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران درباره اختصاص برنامه های ویژه تربیت بدنی برای دانش آموزان دختر گفت: فعالیت های این نهاد برای همه دانش آموزان دختر و پسر است اما با توجه به وضعیت فرهنگی جامعه که به نظر می رسد محدودیت های بیشتری برای بانوان وجود دارد، در همه فعالیت های تربیت بدنی سعی می کنیم، اولویت را به دختران اختصاص دهیم تا آنان از امکانات بهتری برای فعالیت های ورزشی برخوردار شوند و در این زمینه نسبت به پسران احساس کمبود نداشته باشند.
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.