به گزارش ایرنا ، علیرضا کارگری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: فصل تابستان ، مهمترین زمان برای مدیریت مصرف آب است تا بتوان از ایامی که بیشترین میزان مصرف آب در مناطق مختلف شهری و روستایی است را بدون تنش آبی گذر کرد.
وی اظهار کرد: اقدامات اطلاع رسانی و آموزشی شرکت آب و فاضلاب جنوب شرقی در طی سال های اخیر باعث تثبیت مصرف آب طی سال های 95 و 96 شده است.
وی میزان توزیع سالانه آب در شهرستان های جنوب شرق تهران شامل ورامین ، قرچک ، پیشوا و پاکدشت را 73 میلیون متر مکعب اعلام کرد.
کارگری گفت : سالانه 16.5 میلیون متر مکعب آب در شبکه توزیع تلف می شود که این میزان شامل تلفات ظاهری مربوط به مشترکینی که آب را مصرف کرده ولی در حساب آن ها ثبت نمی شود ، انشعابات غیر مجاز ، خرابی سیستم و با نبود کنتور و بخش دیگر مربوط به شکستگی سیستم انتقال آب و آب مصرف شده در شستشوی مخازن است.
وی بیان کرد: ایران در اقلیم خشک جهان قرار دارد و در مقایسه با میانگین جهانی بارش 860 میلی متر در سال ، ایران در بازه بلند مدت تنها 250 میلی متر در سال بارش دارد.
وی تصریح کرد: ایران 17 سال خشکسالی را تجربه کرده و میانگین بارش طی این سال ها تنها 241 میلی متر است که این کمبود بارش با تغییر زمان بارش نزولات جوی و کمبود بارش برف تشدید شده است.
مدیرعامل شرکت آبفای جنوب شرقی گفت: کمبود نزولات جوی سطح آب های زیرزمینی را به شدت کاهش داده به طوری که در مناطق شمالی جنوب شرق استان تهران سطح آب چاه ها به عمق 250 متر و در جنوب به 110 متر کاهش یافته است.
وی از بروز پدیده فرو نشست به عنوان بخشی از مشکل کمبود آب در سفره های زیرزمینی یاد کرد و افزود: با کاهش سطح آب های زیرزمینی و برداشت بی رویه آب از این مخازن ، شاهد بروز پدیده فرونشست در دشت ورامین هستیم ، پدیده ای که آبخوان ها را نابوده کرده و باعث ایجاد شکاف های عمیق در اراضی کشاورزی شده است.
کارگری با اشاره به استاندارد مصرف آب در کشور گفت: در بخش خانگی ، سرانه مصرف آب در ایران 190 لیتر به ازاء هر نفر در طول شبانه روز است در صورتی که این میزان در شهر تهران 276 لیتر و در جنوب شرق تهران 201 لیتر است و این در حالی است که بر اساس مصوبه هیأت وزیران ، سرانه مصرف آب در ایام خشکسالی باید به 105 لیتر در شبانه روز کاهش یابد.
وی گفت : وقتی در این ایام ما به ازاء هر نفر 201 لیتر آب در شبانه روز مصرف می کنیم ، یعنی عملا میزان مصرف دو برابر شده است .
وی 30 درصد مصارف خانگی را مربوط به استحمام ، 28 درصد را مربوط به شستشوی ظروف و 42 درصد را دیگر بخش ها اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب جنوب شرقی تهران افزود : شیر معمولی در هر دقیقه 12 لیتر آب را هدر می دهد و اگر این شیرهای آب با ادوات کاهنده تجهیز کنیم ، میزان مصرف به نصف کاهش می یابد.
وی تصریح کرد: دوش حمام نیز در هر دقیقه 18 لیتر آب هدر می دهد که با استفاده از ادوات کاهنده ، میزان مصرف به 8 لیتر در دقیقه کاهش می یابد بنابراین با هزینه ای اندک می توان فقط از محل مصرف بهینه آب در دوش حمام و شیر آب ، میزان مصرف آب را به نصف کاهش داد.
وی با بیان این که بیشترین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است اظهار داشت : هر چند که با اعمال شیوه های نوین آبیاری ، در مصرف آب صرفه جویی شده است ولی این صرفه جویی با افزایش سطح زیر کشت محصولات زراعی ، نمود چندانی نداشته است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.