در این مطلب آمده: بیش از 9 ماه است که یکی از تیترهای اصلی رسانه ها و مباحث جدی در مدیریت شهری، تغییر در اجرای طرح ترافیک تهران و مدیریت سلیقه‌ای آن است که صدای اعتراض بسیاری از افراد را درآورده است.
از اعضای شورای شهر گرفته تا عموم مردم، بیماران و رسانه ها و هرآنکه فکرش را کنید، انتقاد به طرح پرحاشیه شهرداری تهران کرده اند اما گوش چندانی بدهکار این انتقادها نبود.
یکی از مهم‌ترین عللی که مسئولان ترافیکی شهرداری در ایجاد تغییر در شیوه اجرای طرح ترافیک مطرح کردند، آنچه آن‌ها رانت طرح ترافیک و ضرورت حذف آن می‌خواندند، بود که شاقول این رانت نیز در طرح ترافیک خبرنگاری بود که مدیریت شهری ادعای حذف جدی آن را داشت.
از این رو، شرایطی به ظاهر سفت و سخت برای ارائه طرح ترافیک خبرنگاری اعمال شد و مدیریت شهری نیز وعده داد که خیلی محکم آن را اعمال کرده و نام دریافت کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری را منتشر می شود.
سرانجام نیز اسامی دو هزار و 240 خبرنگاری که توانسته اند از سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری استفاده کنند منتشر شد. مرور سطحی این اسامی نشان می دهد شهرداری تهران امسال هم نتوانست آرم طرح ترافیک خبرنگاری را به خبرنگاران واقعی بدهد و درحالی که بسیاری ازخبرنگاران نتوانستند از این سهمیه استفاده کنند، مدیران مسئول و خانواده های‌شان مانند سابق از تخفیف های ویژه خبرنگاری استفاده کردند.
روزی که محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک اعلام کرد برای برقراری عدالت و حذف رانت قصد دارد تمام سهمیه های سالانه ورود به محدوده طرح ترافیک را حذف کند و همه برای ورود به این محدوده باید هزینه یکسانی بپردازند، کمتر کسی باور داشت که او می‌تواند این وعده اش را محقق کند.
طرح اولیه معاونت در جریان تصویب تغییرات بنیادی کرد اما این تغییرات نیز باعث نشد او از اجرای زودهنگام این طرح کوتاه بیاید.
پورسید آقایی در نخستین نشست خبری و رونمایی از طرح جدیدش اعلام کرد شیوه توزیع آرم های خبرنگاری را قبول ندارد واین طرح ها به ابزار قدرت مدیریت شهری سابق تبدیل شده که او قصد دارد داوطلبانه از این ابزار قدرت چشم پوشی کند اما در عمل اتفاقی دیگر افتاد و انتشار اسامی افرادی که طرح ترافیک خبرنگاری گرفته بودند، نشان داد که همچنان رانت و تبعیض در اعطای طرح خبرنگاری وجود دارد.
از نمایندگان مجلس گرفته تا افراد بستگان مدیران نشریات در اسامی منتشرشده از سوی شهرداری تهران وجود داشت تا بیانگر عدم توفیق درحذف آنچه رانت خوانده می شد، باشد.
از سویی، کاهش چشمگیر سهمیه خبرنگاران و اعطای بخشی از آن به افراد خاص سبب شد تا در عمل امسال بیش ازسال های گذشته خبرنگاران از حق خود محروم شوند.
حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر که پیگیر موضوع طرح ترافیک خبرنگاران بود و در آخرین تذکر خود درخواست کرد معاونت حمل و نقل هر چه زودتر اسامی خبرنگارانی که طرح ترافیک گرفته اند را منتشر کند، گفت: در خصوص طرح ترافیک جدید شهر تهران چندین بار در صحن شورا از سوی اعضای شورای شهر تذکراتی داده شد، ازجمله اینکه من درخواست کردم هر چه زودتر اسامی خبرنگارانی که از طرح ترافیک خبرنگاری استفاده کرده‌اند، منتشر شود که در هیچ کدام از تذکرات پاسخی به شورا ارسال نشد و تنها مشاور معاونت شفاهی به من اعلام کرد که این اسامی منتشر می‌شود.
وی ادامه داد: یک پاسخ کلی نیز به صورت کتبی در خصوص ابهامات طرح ترافیک به شورا ارائه شد که بیشتر به مقاله شبیه بود تا پاسخ به سوالات اعضای شورا ی شهر تهران.
نظری در خصوص اینکه آیا هدف اولیه طرح ترافیک جدید که حذف رانت و شفافیت در ارائه طرح ترافیک به خبرنگاران بود محقق شده، گفت: اگر بخواهم صادقانه این موضوع را ارزیابی کنم طرح ترافیک جدید به حذف رانت کمکی نکرد.
وی در خصوص اینکه پس از انتشار اسامی چطور می توان اسامی را راستی آزمایی کرد، توضیح داد: اگر به شورا اطلاعاتی برسد که اسامی منتشر شده خبرنگار نیستند، شورا ورود می کند و به موارد تخلف رسیدگی خواهد کرد اما اینکه خود شورا به موضوع ورود کرده و تحقیق و تفحص داشته باشد، در حال حاضر این تصمیم را نداریم اما اگر داده هایی به ما برسد که بعضی از افراد تنها به خاطر داشتن وابستگی هایی مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک با تخفیف خبرنگاری را گرفته اند به این موضوع ورود می کنیم.
بتازگی شنیده ام به جز افرادی که در مصوبه شورا مانند خبرنگاران و خانواده ایثارگران سهمیه گرفته اند، مجوزهای دیگری نیز صادر شده است.بر اساس این شنیده های غیر رسمی مجوزهایی به برخی نهادها داده شده که تعداد آن هم کم نبوده است البته صحت و سقم این سخنان را باید معاون حمل و نقل و ترافیک تایید کند.
این سخنان با ادعای اولیه که حذف هرگونه رانت بود همخوانی ندارد.نظری در پاسخ به این درخواست که چرا همه سهمیه بگیران نام‌شان منتشر نمی شود و تنها باید نام خبرنگاران در سامانه شفافیت قرار بگیرد هم گفت: این پیشنهاد خوبی است که قابل پیگیری است.
محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم معتقد است، طرح ترافیک جدید به هیچ کدام از اهداف خود نرسیده است.
او می گوید :دادن آرم طرح ترافیک به خبرنگاران رانت نیست، آرم طرح ترافیک آژانس ها، وانت ها و اقشار محروم رانت نیست، رانت نیست.
با انتشار اسامی بسیاری از خبرنگاران از هم نامی اسامی با مدیران مسئول، نام نمایندگان مجلسی که صاحب روزنامه هستند، مشاوران رسانه ای برخی نهادها، روزنامه نگارانی که سال‌هاست در رسانه فعالیت نمی‌کنند، مدیران تبلیغات، ناظران چاپ، اسامی ناشناسی که تاکنون اثری از آن‌ها در مطبوعات دیده نشده، مشخص شد که معاونت حمل و نقل نتوانسته رانت و تبعیض را ازروند توزیع آرم طرح ترافیک خبرنگاران حذف کند.
هرچند اعلام شده اگرخبرنگاران اسامی که به اشتباه طرح ترافیک گرفته اند را با سند به معاونت حمل و نقل معرفی کنند، این سهمیه حذف و به یک خبرنگار جا مانده اختصاص داده می‌شود اما نمی توان به این وعده نیز خوشبین بود؛ وقتی هنوز مسئولان این حوزه در برابر اضافه کردن نام رسانه در کنار نام خبرنگاران مقاومت می کنند و امکان راستی آزمایی این لیست را از اهالی رسانه می گیرند.
روزنامه قانون
تهرام/1735/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.