به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر نعمت بنی آدم روز سه شنبه در نشست خبری بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران و اختتامیه جشنواره های خیرین مدرسه ساز سراسر کشور اظهار داشت: بیشتر مدارس فرسوده تهران در مناطق 9، 10، 11 و 12 واقع شده و اولویت خیرین نیز این مناطق است و تعدادی از مدارس نیز مهرماه در این مناطق افتتاح می شود.
وی با بیان اینکه تهران بعد از استان های سیستان و بلوچستان و البرز، تهران جز استان فقیر کشور از لحاظ فضای آموزشی است، افزود: در شهر تهران 6 هزار مدرسه با 60 هزار کلاس درس نیاز دانش آموزان به فضای آموزشی را تامین می کند اما این تعداد مدرسه کافی نیست.
بنی آدم با اشاره به فرسودگی 25 درصد از مدارس شهر تهران گفت: نوسازی این مدارس نیازمند 40 هزار میلیارد تومان اعتبار است و در شرایط فعلی کمک دولت برای ساخت فضای آموزشی کفاف نمی کند.
رئیس هیات‌ مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ ساز شهر تهران با تاکید بر ساخت فضای آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه افزود: 6 هزار دانش آموز با نیاز ویژه در 60مدرسه تحصیل می کنند اما با توجه به نیاز این دانش آموزان به همراه و مربی امکانات موجود برای آنان کافی نیست و باید امکانات ویژه را برای آنان فراهم کرد.
وی با تاکید بر ایجاد فضای آموزشی مناسب برای دانش آموزان اتیستیک گفت: در ساخت فضای آموزشی باید امکاناتی همچون آب درمانی، بازتوانی را برای دانش آموزان درنظر گرفت و خیرین در این زمینه سرمایه گذاری کنند.
بنی آدم درباره کمبود مدرسه در منطقه 22 تهران اظهار داشت: تا چهار سال آینده 500 هزار نفر در این منطقه ساکن می شوند و شاید تعداد مدارس، 10 بنا نباشد که ما در این منطقه نیازمند 180 تا 200 مدرسه هستیم و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
رئیس هیات‌ مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ ساز شهر تهران گفت: خیرین در ساخت مدارس علاوه بر بنا و فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات آموزشی مدارس را مورد توجه قرار می دهند و سعی می کنند این امکانات به روز باشد.

*فعالیت 3هزار و 200 مدرسه در شهرستان های استان تهران
سیدهادی موجانی رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان های استان تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه اولین جلسه مجمع خیرین مدرسه ساز با هفت نفر آغاز به کار کرد، گفت: امروز 655 هزار خیر مدرسه ساز در کشور و یک هزار خیر در خارج از کشور فعالیت می کنند و در تلاش هستیم تا تعداد پنج مجمع خیرین مدرسه ساز فعلی را به هشت مجمع افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه تهران جز محروم ترین استان های کشور از لحاظ فضای آموزشی است، افزود: بیش از شهر تهران اکنون شهرستان های استان تهران با توجه به مهاجرت افراد از سایر استان ها وضعیت وخیم تری از تهران دارند.
موجانی با اشاره به فعالیت 3هزار و 200 مدرسه در شهرستان های استان تهران اظهار داشت: 4هزار و 200 شیفت دانش آموز در این مدارس تحصیل می کنند و بیش از یکهزار مدرسه 2شیفت هستند.
رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان های استان تهران گفت: 950 هزار دانش آموز در 21 شهرستان استان تحصیل می کنند که نسبت به تعداد مدرسه تناسب نامتوازن دارد و همچنین بسیاری از مدارس قدیمی هستند.
وی افزود: طی 2 سال گذشته 215 مدرسه توسط خیران در شهرستان های استان تهران ساخته شده و 40 مدرسه در حال ساخت است و این آمار نشان دهنده آن است که همچنان کمبود فضا داریم.

*ساخت حدود 107هزار کلاس درس در کشور توسط خیرین
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران نیز در این نشست با اشاره به قدمت 20 ساله مجمع خیرین مدرسه ساز اظهار داشت: این مجمع به عنوان انجمن مردم نهاد اقدامات قابل توجهی انجام داده و حدود 107 هزار کلاس درس از 530هزار کلاس درس در کشور و از بیش از 53 هزار کلاس درس در استان تهران، بیش از 18هزار کلاس درس معادل 34درصد توسط خیرین یا مشارکت آنان ساخته شده است.
علی شهری با اشاره به وضعیت نامطلوب فضای آموزشی در استان تهران افزود: دولت به کمک مجلس و خیرین در بازسازی مدارس فرسوده اقدامات قابل توجهی انجام داده اند و نیمی از کلاس های تخریبی بازسازی شدند هرچند همچنان تعداد قابل توجهی از کلاس های درس نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره اولویت بندی تخلیه فضاهای فرسوده گفت: در این زمینه مقاومت ساختمان در برابر زلزله، سن و قدمت بنا، جمعیت دانش آموزی، مطلوب بودن معماری با روش های علمی و نظر نخبگان اولویت بندی شده و مدارس تخلیه، تخریب و بازسازی می شوند.
وی اظهار داشت: سال تحصیلی 98-97، 44 مدرسه با بیش از 418 کلاس درس در استان افتتاح می شود که 67درصد آنها توسط خیرین ساخته شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره تغییر کاربری مدارس خیرساز گفت: این اقدام طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ممنوع است و هرگونه تغییر کاربری بدون هیچگونه اغماضی پیگیری خواهد شد تا نیت واقف یا خیر طبق خواسته اش فعالیت کند.
شهری با بیان اینکه نوسازی و بازسازی مدارس فرسوده به صورت کامل در صورت تامین اعتبار نیازمند 15سال زمان است، درباره تجهیز مدارس اظهار داشت: در ساخت مدارس ایمنی، معماری و کارکرد فضا مورد توجه است و متناسب با منابع اعتباری تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مدنظر قرار می گیرد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: از سال 92 برای ایمنی سیستم های گرمایشی مدارس برنامه ریزی شد و متاسفانه اکنون یکهزار کلاس درس از لحاظ گرمایشی تجهیز نیستند.
وی با اشاره به اجرای طرح ساخت مدارس سبز افزود: این طرح در راستای مدیریت سبز در یک مدرسه به صورت آزمایشی اجرا می شود و در این طرح در معماری و تاسیسات مدرسه مسایل زیست محیطی و کاهش مصرف انرژی مورد توجه قرار می گیرد و دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس باید در این زمینه مشارکت کنند.
شهری درباره بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران گفت: این جشنواره با رویکرد رویش جوانان خیر مدرسه ساز 10 تیرماه با حضور 900 خیرمدرسه ساز و مقامات کشوری در سالن اجلاس سران برگزار می شود و در این آیین از 47 خیر تجلیل خواهد شد.
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.