به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، تقویت وحدت و همگرایی میان مسلمانان از جمله دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی به شمار می رود که با عملکرد فرافرقه‏ای و جهانی امام خمینی(ره) به ثمر نشست که اوج این اتحاد و همدلی را می توان در مساله فلسطین مشاهده کرد. در اندیشه بنیانگذار انقلاب، رژیم اسراییل، مقوله ای ضد اسلام و مسلمانان بود. به همین علت با نامگذاری روز قدس و برجسته ساختن این مهم، سبب وحدت مسلمانان جهان در برابر خطر بزرگی به نام رژیم صهیونیستی شد.

مساله فلسطین برای امام خمینی(ره) از اهمیت والایی برخوردار بود چنانچه ایشان در سخنانی در 1358 خورشیدی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را «روز قدس» نام نهادند و دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین را به عنوان تکلیفی اسلامی به همه مسلمانان از فرقه‏ها، ملیت‏ها و زبان‏های گوناگون تاکید کردند و اعلام داشتند که حمایت از رژیم اسراییل، خیانت به اسلام است.

معمار بزرگ انقلاب در این باره فرمودند: «من در سالیان درازی، خطر اسراییل غاصب را گوشزد مسلمین کردم. ... من از عموم مسلمانان جهان و دولت‏های اسلامی می‏خواهم برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‏کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‏تواند تعیین ‏کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و در مراسمی، همبستگی بین‏المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند.»

مسلمانان ایران و جهان هیچ گاه جنایت، تجاوز، کشتارهای جمعی و آوارگی های مردم مظلوم فلسطین را فراموش نمی کنند و در روز جهانی قدس همبستگی خود را با حمایت از آنان به همگان نشان می دهند. بی‏گمان انسجام اسلامی به ویژه در شرایط کنونی، ضرورتی انکارناپذیر در جهان اسلام به شمار می رود. از این جهت به روز قدس باید به دیده دیگری نگریست و بر همه ملت‏های مسلمان واجب است که فراتر از شعارها و اقدام های کم‏اثر، این روز بزرگ را گرامی بدارند. پس در شرایطی که امروز خطر رژیم اسراییل متوجه منطقه خاورمیانه و سرزمین‏های اسلامی است، وحدت مسلمانان درباره موضوع فلسطین و مقابله با خصلت تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، تنها راه سربلندی اسلام و مسلمانان به شمار می رود.

ستاد انتفاضه و قدس شعار «پیروزی جبهه مقاومت، شکست فتنه آمریکایی صهیونیستی، عزم ملت فلسطین برای بازگشت» را برای این روز در سال جاری برگزیده است.

«روح الله مهرجو» عضو کمیسیون جمعیت دفاع از ملت فلسطین و مدرس دانشگاه در گفت وگو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ نگاه به آینده روشن با موضوع قدس را مهمترین دغدغه مسلمانان و آزادی خواهان جهان دانست و گفت: انتخاب روزی به نام قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از طرف امام خمینی(ره) نشان از حمایت جریان مقاومت و مبارزه برای آزادی فلسطین دارد که با رویکردی انقلابی باید شرایط پیگیری آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف را فراهم آورد تا اینگونه در مسیر ساختن آینده ای مطلوب حرکت کرد.

** روز قدس؛‌ روز همبستگی و اتحاد مسلمانان جهان
پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به آن که بسیاری از مسلمانان جهان نسبت به موضوع فلسطین از شناخت لازم برخوردار نبودند و این مقوله از جمله دغدغه های امام خمینی(ره) به شمار می رفت، از این جهت آخرین جمعه ماه رمضان «روز قدس» نامیده شد تا اینگونه فعالیت های فرهنگی ـ تبلیغی و شناساندن درست و دقیق قدس و فلسطین برای جهانیان در صدر فعالیت ها قرار گیرد. در واقع حمایت از مردم مظلوم این سرزمین نماد عزت مندی مسلمانان در جهان اسلام است. دعوت به لبیک امام راحل برای حضور در راهپیمایی باشکوه این روز می تواند همانند سدی در برابر مستکبران باشد و اینگونه تاثیر شگرفی بر گسترش انگیزه مسلمانان نسبت به آزادسازی فلسطین بگذارد.

بزرگترین مانع بر سر راه اتحاد مسلمانان، نبود رهبران بزرگ در جهان اسلام، عملکرد فریبکارانه استکبار جهانی و ایجاد تفرقه و اختلاف در میان مسلمانان به شمار می رفت که امام خمینی(ره) توانستند با تکیه بر اصول محکم دین اسلام و قرآن کریم، بزرگترین تحول را در تاریخ معاصر خاورمیانه ایجاد کنند و راهبردی تاریخی را ضد ستم و طاغوت به وجود بیاورند و مسلمانان را به طرف روشنگری و بیداری اسلامی رهنمون سازند. در واقع انقلاب اسلامی ایران توانست انگیزه و نشاط لازم را در جهت به حرکت درآوردن مسلمانان جهان ایجاد کند.

** شکست اقدامات رژیم صهیونیستی در جهت حذف حقوق فلسطینیان
از جمله دستاوردهای روز قدس شکست تلاش رژیم صهیونیستی در جهت حذف حقوق فلسطینیان است. استقامت و مبارزه با دستان خالی مردم آن دیار نشان می دهد آنان در مسیر مبارزه استوارند تا بدین شکل کشور خویش را از وجود اشغالگران پاک سازند. حدود 70 سال از اشغال فلسطین می گذرد و رژیم صهیونیستی در این مدت کوشیده است با نفوذ در افکار عمومی، هویت فلسطینیان را خدشه دار کند تا اینگونه جامعه جهانی، این رژیم را به رسمیت بشناسند. در این میان سران دست نشانده برخی کشورها و همسویی بعضی دولت ها با این رژیم غاصب نشان دهنده خیانت آنان به آرمان فلسطین و مقدسات اسلام است. مبارزه مردم فلسطین و برگزاری راهپیمایی هایی همچون روز قدس می تواند به عنوان یک فرصت برای وحدت مسلمانان باشد، اتحادی که هدف آن مبارزه با اشغالگران در ابعاد مختلف به شمار می رود. تحلیلگران سیاسی بر این باورند که این گونه راهپیمایی ها می تواند موجب وحدت جامعه فلسطین حول محور مقاومت و مبارزه شود و امنیت را در سطح خاورمیانه برقرار سازد.

** خنثی کردن توطئه استعمار و رژیم صهیونیستی با راهپیمایی روز قدس
رژیم صهیونیستی به دنبال مشروعیت بخشیدن به خود از راه های مختلف است که بر پایه همین موضوع و با توجه به در اختیار داشتن رسانه های گروهی و تبلیغات سوء می کوشد تا این موضوع را به همگان القاء کند و آن را به یک باور عمده و غیر قابل خدشه تبدیل سازد. این توطئه ها با راهبرد امام راحل مبنی بر اعلام روز قدس و تظاهرات امت اسلام و مستضعفان در جهان از میان رفت و اینگونه یکی از اصلی ترین فلسفه های وجودی تشکیل رژیم اسراییل با تزلزل همراه و مشروعیت آن با چالش جدی روبرو شد. تاثیر اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی بر ایجاد وحدت و مشارکت عمومی این مهم را به همراه داشت تا در ماه مبارک رمضان نوعی اراده جمعی میان مسلمانان حاصل شود و آنان برای مبارزه با هرگونه تجاوز و اعاده حق خود با وحدت کلمه به هرچه باشکوه برگزار کردن این راهپیمایی بیاندیشند.

** تصرف قدس شریف؛ اقدام نمایشی رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی همواره در رویای اشغال سرزمین های عربی به سر می برد و با اینکه توانسته بخش هایی از سرزمین هایی همچون سوریه، مصر، لبنان و اردن را تصرف کند اما با فشارها و تهدیدهای رو به افزایش به اشغال خود پایان داده است. در این میان آمریکا با حمایت های خود سعی دارد تا یاری گر رژیم صهیونیستی باشد و با کارهایی چون انتقال سفارت خویش به بیت المقدس پایبندی خود را به بقای این رژیم نشان دهد و بگوید که رژیم صهیونیستی همواره قدرتمند است. به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی برخلاف مقررات بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت محسوب می شود که این خود نشان دهنده اقدام نمایشی رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا است. با این عمل آمریکا در انتقال سفارت خود به بیت المقدس موجی از انزجار در میان مسلمانان به وجود آورد که این کار سبب می شود تا منافع سیاسی، اقتصادی و نظامی دولت آمریکا در منطقه به خطر بیفتد.

دولت دونالد ترامپ با این اقدام سعی در حفظ ماهیت رژیم صهیونیستی در منطقه دارد و می خواهد امنیت آن را حفظ کند. جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورها نیز این اقدام را محکوم کرده اند و آن را تناقض با قطعنامه های شورای امنیت می دانند و تصمیم رییس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اقدامی توجیه ناپذیر و غیرمسوولانه خوانده اند.

*پژوهش**9131**2002**9131
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.