سید اصغر برائی نژاد روز دوشنبه در آستانه ماه مبارک رمضان و در تشریح جزئیات طرح نظارت بهداشتی دامپزشکی استان در جمع خبرنگاران افزود: در ماه مبارک رمضان امسال 45 تیم ثابت و سیار دامپزشکی استان تهران در قالب 90 همکار دولتی و 350 نفر روحانی و دامپزشک در مراکز عمده مصرف، سردخانه ها، کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی فعالیت می کنند.
وی تصریح کرد: امسال برنامه ویژه ای برای ماه مبارک رمضان داریم که تفاوت هایی با سال های گذشته دارد چرا که تاکید شده تلاش بیشتری در زمینه نظارت انجام شود، ضمن اینکه برنامه ریزی کرده ایم از توان بخش خصوصی در این زمینه بیشتر استفاده کنیم.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران ادامه داد: در مجموع 450 نفر دامپزشک، روحانی و کارشناسان بخش دولتی و بخش خصوصی در زمینه نظارت های بهداشتی در ماه مبارک رمضان فعالیت می کنند.
وی تاکید کرد: امسال با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و تعزیرات گشت های ویژه بر فعالیت رستوران ها نظارت خواهند داشت.
برائی نژاد خاطرنشان کرد: در زمینه نظارت بر واردات گوشت قرمز و فرآورده های دامی از فرودگاه امام خمینی (ره) و گمرکات استان تهران نیز برنامه ریزی خوبی انجام شد و قرار است و تیم های ویژه دامپزشکی در این مراکز مستقر شوند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر شیوع تب کریمه کنگو در سطح استان تهران اظهار کرد: در سال گذشته تنها یک مورد مشکوک ابتلا به این بیماری در سطح استان داشتیم که منتفی شد و امسال تاکنون موردی در این زمینه گزارش نشده است.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران به مردم توصیه کرد با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال شیوع تب کریمه، فرآورده های گوشتی موردنیاز خود به ویژه گوشت قرمز را از مراکز مجاز و مطمئن تهیه کنند و حتما به تاریخ تولید و انقضای فرآورده های گوشتی دقت زیادی داشته باشند.
وی یادآور شد: در سطح استان تهران تمامی کشتارگاه های مجاز و نیمه صنعتی به سیستم سردخانه مجهز است و پس از کشتار حتما 24 ساعت گوشت در سیستم سردخانه قرار می گیرد و این اقدام از بروز بیماری تب کریمه کنگو جلوگیری می کند و همچنین همکاری مردم نیز در این زمینه مناسب است و مردم نیز فرآورده های گوشتی خود را از کشتارگاه های غیرمجاز تهیه نمی کنند.
برائی نژاد در مورد مراکز عرضه جگر فروشی بصورت دوره گرد در سطح استان به ویژه شهر تهران نیز اظهار کرد: اگر گزارشی به ما برسد حتما با آن مورد برخورد می شود اما متولی برخورد با این مراکز غیرمجاز نهاد شهرداری است و از مردم می خواهیم که فرآورده های گوشتی خود را از مراکز غیرمجاز تهیه نکنند.
وی خاطرنشان کرد: رویکرد اداره کل دامپزشکی استان تهران این است که با شورای شهر و شهرداری تهران درباره عرضه دام در مناسبت های مختلف تفاهم نامه ای تنظیم کنیم تا در این راستا شهرداری به تحقق وظایف و اهداف دامپزشکی کمک کند.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران در بخش دیگیری از سخنان خود با اشاره به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: در سال گذشته نزدیک به 60 واحد مرغداری درگیر این بیماری شدند که در نهایت مجبور شدیم 5.5 میلیون قطعه طیور در استان تهران را معدوم کنیم.
وی بیان کرد: با اقدامات انجام شده حدود 40 درصد این واحدهای مرغداری یا به چرخه تولید بازگشته یا در شرف بازگشت به چرخه تولید هستند.
برائی نژاد همچنین درباره فعالیت غیرمجاز مراکز فرآورده های خام دامی در استان تهران نیز اظهار کرد: در سال گذشته یک هزار و 800 پرونده قضایی در این زمینه تشکیل شد که 450 پرونده منجر به صدور حکم شد.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک هزار و 980 تن فرآورده های ضبطی داشتیم که نزدیک به 870 تن از این فرآورده ها معدوم و مابقی اصلاح و به مصرف صنعتی رسید.
به گفته برائی نژاد، همه محصولات توقیفی غیربهداشتی نیستند و برخی قابلیت اصلاح و ورود به چرخه های صنعتی و یا حتی انسانی را دارند.
وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون جمعیت دامی استان تهران علیه بیماری تب برفکی گفت: در سال گذشته در مجموع 6 میلیون دوز انواع واکسن های دامی به جمعیت دامی استان تزریق شد که نزدیک به 2 میلیون دوز آن مربوط به تب برفکی بوده است.
برائی نژاد خاطرنشان کرد: امسال نیز تاکنون300 هزار رأس دام سبک و سنگین در استان واکسینه شدند.
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.