براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، این پرنده مهاجر در چند روز گذشته در مناطقی از شهر کرمانشاه که پوشش گیاهی بیشتری همچون طاقبستان و سراب قنبر دارد، مشاهده شده است.
پری شاهرخ ها که فصل زمستان را در قسمت های جنوبی زمین سپری می کنند در فصل بهار به اروپا، جنوب روسیه و ایران می آیند.
این پرنده که مرغ انجیرخوار نیز نام دارد، جزء پرندگان درخت زی قرار می گیرد و معمولا از میوه درختان و حشرات تغذیه می کند.
یک زیست شناس در باره این پرنده به خبرنگار ایرنا گفت: این پرندگان معمولا با رسیدن اولین میوه های بهاری در بخش هایی از رشته کوه های زاگرس و البرز مشاهده می شوند و در اواخر تابستان ایران را ترک می کنند.
دانیال نیک مهر اظهار داشت: پری شاهرخ پرنده ای با رنگ آمیزی منحصر به فرد است که پرنده بالغ نر به وسیله رنگ زرد درخشان سر، سینه و سایر نواحی اندامش به راحتی تشخیص داده می شود، سر، گردن و سطح شکمی پرنده نر زرد است.
وی افزود: این پرنده خوش صدا نوار چشمی سیاه و پهنی، بال ها و دمی سیاه رنگ دارد و انتهای پرهای کناری دمش زرد رنگ است؛ همچنین منقاری ضخیم صورتی و پاهایی خاکستری رنگ دارد.
این زیست شناس اضافه کرد: پرنده ماده نیز پر و بالی به رنگ سبز زیتونی مایل به زرد دارد که تشخیص آن در میان شاخه برگ درختان را دشوار می کند.
نیک مهر اظهار کرد: پری شاهرخ معمولاً نزدیک به نوک درخت خود را در بین شاخ و برگ ها پنهان می کند و با انگشتانش به راحتی از شاخه درختان بالا و پائین می رود؛ منقار تنومند این پرنده در گرفتن انواع حشرات، جدا کردن میوه از درختان و پاره کردن گوشت مهره داران کوچک بسیار مؤثر است.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.