به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا محجوب عصر یکشنبه در هشتمین جشنواره فرهنگی، هنری کارگر ایرانی که در مرکز آموزش های اجتماعی شهید حیدری منطقه 9 شهرداری تهران برگزار شد اظهار کرد: آنچه که باید به فرهنگ کارگری اشاره کرد مربوط به 150 سال قبل باز می گردد که این کارگران با فرهنگ اعتراضی، ادبیات، شعر و گفت و گو و کلام خشن خود توانستند این روز را در عرصه بین المللی ایجاد کنند.
وی ادامه داد: موضوع روز جهانی کارگر به سال 1886 باز می گردد که تعدادی از کارگران معادن فیکاگو آمریکا به علت کارهای سخت و طاقت فرسا دست به اعتراض زده که توسط نیروهای پلیس کشته و مجروح شدند.
محجوب با بیان اینکه در سال 1919 سازمان بین المللی فعالیت کار را برای کارگران 8 ساعت در روز اعلام کرد افزود: با این اقدام سازمان بین الملل حمایت خوبی از جامعه کارگری انجام شد.
همچنین شهردار منطقه 9 تهران در این مراسم طی سخنانی افزود: شعار امسال تاکید بر فرهنگ اشتغال، کار و کارگری است و به همین منظور در تاکید مقام معظم رهبری حمایت از کالاهای ایرانی شده چرا که کارگران زحمت کش می توانند چرخ تولید و اقتصاد کشور را شکوفا کنند.
سید علی مفاخریان ادامه داد: منطقه 9 شهرداری تهران نگاه ویژه ای به بحث اشتغال و کارآفرینی مردم داشته که با دستور شورای اسلامی شهر تهران در سالجاری دهکده کارآفرینی برای حمایت از کالا و تولیدات ملی در این منطقه برگزار می شود.
وی با بیان اینکه در این دهکده کارآفرینی بیش از 300 نفر بصورت مستقیم و بیش از یک هزار نفر بصورت غیر مستقیم فعالیت خواهند داشت گفت: در این دهکده، کارآفرینان و هنرمندان می توانند بصورت مطلوب تولیدات و فعالیت های خود را برای عموم جامعه به فروش برسانند.

** یک هزار کارگاه صنایع دستی در استان تهران فعال است
همچنین معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این مراسم گفت: در حال حاضر یک هزار کارگاه دائمی صنایع دستی در سطح استان فعال است که بیش از 4 هزار هنرمند در این مراکز مشغول فعالیت هستند.
محمد انشایی ادامه داد: یکی از برنامه های مهم ما در سالجاری حمایت از تولیدات و دستاوردهای هنرمندان و صنعتگران استان تهران است چرا که در نظر داریم با تقویت این مراکز هنری عرضه و صادرات محصولات را از بعد ملی به سمت بین الملل سوق دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در 10 ماه سال گذشته 25 میلیون دلار ارز از طریق فروش محصولات صنایع دستی استان تهران وارد کشور شد که پیش بینی می شود امسال این میزان 15 درصد افزایش یابد.
انشایی همچنین از تفاهم نامه همکاری میان سازمان میراث فرهنگی استان و سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران خبر داد و گفت: در نظر داریم با انعقاد تفاهم نامه بین این نهاد 400 فضای فرهنگی و صنایع دستی را برای حمایت از هنرمندان در استان تهران ایجاد کنیم.
وی یادآور شد: این تفاهم نامه می تواند به آینده و فروش آثار هنرمندان منجر شود.
همچنین در این مراسم دبیر هشتمین جشنواره کارگر ایرانی افزود: این جشنواره از سال 1390 در سطح شهر تهران آغاز شده که هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی توجه به هنرمندان و دستاوردهای آنان بوده است.
رویا فتحی اظهار کرد: در هشتمین جشنواره کارگر ایرانی 258 اثر از هنرمندان سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که 216 اثر مورد ارزیابی داوران قرار گرفت.
وی ادامه داد: 27 اثر منتخب در بخش ادبیات، شعر، ترانه، شعر سپید، داستان کوتاه، موسیقی ، صنایع دستی، تعالیف و پژوهش معرفی و افراد منتخب مورد تقدیر قرار گرفتند.
فتحی همچنین از افتتاح اولین مدرسه صنایع دستی کشور همزمان با روز کارگر 11 اردیبهشت ماه در منطقه 9 شهرداری تهران خبر داد و گفت: این مدرسه صنایع دستی در بوستان المهدی آغاز بکار کرده است تا در جهت تقویت تولیدات و کالاهای ایرانی گام خوبی بردارد.
هشتمین جشنواره کارگر ایرانی عصر امروز (یکشنبه) با حضور جمعی از مدیران شهرداری تهران در مرکز آموزش های اجتماعی شهید حیدری شهرداری منطقه 9 برگزار شد.
تهرام/7247/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.