محمدحسین تاجیک روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت : گیاه کلزا باعث پایداری کشت محصولاتی نظیر گندم و جو می شود و لازم است که این گیاهان در تناوب با کلزا کشت شوند .
وی افزود : کاشت این گیاه باعث حاصلخیزی خاک شده و نقش موثری در کنترل آفات و بیماری های گیاهان بازی می کند.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه های دولت در تأمین نیاز کشور به روغن و کنجاله، توسعه کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا در تناوب با گندم است و شهرستان ورامین ، یکی از مناطق پیشرو استان تهران در کشت این گیاه استراتژیک است و در سال زراعی جاری بیش از 810 هکتار از اراضی ورامین زیر کشت کلزا رفته است.
تاجیک گفت : سال گذشته نیز همین میزان از اراضی کشاورزی ورامین زیر کشت کلزا رفته بود ولی بیش از 200 هکتار این محصول به دلیل سرمای شدید از بین رفت و در زمان برداشت ، 600 هکتار اراضی زیر کشت برداشت شد.
وی متوسط برداشت محصول کلزا در شهرستان ورامین را یک هزار و 800 کیلوگرم در هکتار اعلام کرد.
وی اظهار کرد: شهرستان ورامین با برداشت 7 هزار و 100 کیلوگرم محصول کلزا در مزرعه نمونه ، رکورد برداشت محصول در کشور را در اختیار دارد.
تاجیک بیان کرد: خرید محصول کلزا از سوی دولت تضمین شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین همچنین از آغاز مبارزه با پوره سن غلات در اراضی کشاورزی ورامین خبر داد.
وی اظهار کرد: عملیات مبارزه با سن مادری آفت غلات در بیش از 21 هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم و جو ورامین اجرا شد و با اتمام این مرحله ، از امروز کار مبارزه با پوره سن غلات در این اراضی آغاز می شود.
تاجیک تأکید کرد: با توجه به این که خرید گندم امسال در بورس صورت می گیرد ، محصولات سن زده در بورس پذیرفته نمی شود.
ورامین بیش از 80 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل محدودیت منابع آبی ، تنها 38 هزار هکتار آن زیر کشت محصولات زراعی می رود.
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.