محمدحسین تاجیک روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت : کاهش شدید بارش نزولات جوی باعث شده تا سطح آب های زیر زمینی شهرستان با افت شدید مواجه شود به گونه ای که سطح بیشتر چاه های شهرستان بیش از 60 درصد افت داشته و کشاورزان برای تأمین آب مورد نیاز خود با مشکل شدید مواجه شده اند.
وی بیان کرد: روز گذشته در بازدید از یک حلقه چاه که مجوز برداشت 40 لیتر در ثانیه آب داشت مشاهده شد که به دلیل افت شدید سطح آب ، مالک چاه تنها قادر به برداشت 7 لیتر آب است که این میزان آب جوابگوی نیازهای کشاروزی نیست.
وی افزود : از ابتدای پائیز تا کنون حتی یک میلی متر باران در ورامین نباریده و تنها منبع ورودی آب به شهرستان ورامین ، کانال شمالی و پساب تصفیه شده فاضلاب جنوب تهران است که این کانال 3.5 مترمکعب آب به دشت ورامین منتقل می کند که این آب اندک نیز بین سه شهرستان ورامین ، قرچک و پیشوا توزیع می شود.
تاجیک گفت: قرار بود تا به منظور جبران کمبود آب ، سهم اضافه ای از آب سد ماملو به دشت ورامین اختصاص یابد که این مهم تا کنون محقق نشده است.
وی بیان کرد: به دلیل کمبود آب ، مزارع گندم و جو ورامین تُنَک شده اند و این امر می تواند به افت تولید محصول منجر شود.
مدیر جهاد کشاورزی ورامین بیان کرد: با توجه به کشت پائیزه کلزا در ورامین ، عملیات داشت این محصول نیز با مشکل مواجه شده است.
وی اظهار امیدواری کرد طی روزهای آتی بارش های جوی ، مشکل بحرانی کمبود آب که کشاورزی ورامین را درگیر خود کرده برطرف شود.
ورامین بیش از 80 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل محدودیت منابع آبی ، تنها 38 هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی می رود.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار : سید حسن میری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.