هادی طهرانی پور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا به برداشت محصول سیب درختی در شهرستان اشاره و اظهار کرد: شهرستان دماوند دارای 9 هزار و 112 هکتار باغ میوه است که از این میزان 6 هزار و 800 هکتار مربوط به محصول سیب درختی است که در میان باغ‌ها، 20 نوع سیب تجاری با کیفیتی عالی که شهرت ملی و جهانی دارد، برداشت می شود.
وی ادامه داد: حدود یک هزار هکتار از میزان محصول سیب درختی به روش پایه رویشی کشت می‌شود که تراکم کشت بالاتری نسبت به محصول سیب سنتی دارد.
وی ادامه داد : این روش هم دارای محصول بیشتر و هم توجیه اقتصادی بهتر برای بهره‌برداران است و بر این اساس پیش‌بینی ما این است که در سال جاری 220 هزار تن محصول سیب درختی از باغ‌های شهرستان دماوند که حدود 8 درصد از تولید سیب کشور است، برداشت شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: برداشت محصول سیب درختی در شهرستان دماوند به ازای هر هکتار بیش از میانگین کشوری و استانی است و از لحاظ آماری در سطح کشور 16 تن در هکتار، در استان تهران 30 تن در هکتار و در شهرستان دماوند 35 تن در هکتار است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند اضافه کرد: در سال‌های گذشته حدود 150 تن محصول سیب درختی از 100 هکتار باغ‌های شهرستان دماوند برداشت شد که میزان جمع آوری این محصول رکورد خوبی را برای شهرستان به همراه داشت.
وی افزود: این رکورد برداشت محصول سیب درختی باعث شد تا از بهره‌برداران این شهرستان در سه دوره به عنوان تولیدکنندگان نمونه کشوری در زمینه محصولات کشاورزی تقدیر به عمل آید.
این مقام مسئول عنوان کرد : حدود 50 درصد از اراضی باغ‌های تحت کشت محصول سیب درختی در شهرستان دماوند تحت بیمه محصولات کشاورزی قرار دارند و بهره‌برداران می‌توانند، در صورت بروز خسارت احتمالی از بیمه خسارت خود را دریافت کرده و جبران خسارت کنند.
همچنین رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از برگزاری جشنواره سیب درختی همزمان با فصل برداشت این محصول در شهرستان دماوند خبر داد و اظهار کرد: جشنواره سیب درختی با هدف معرفی قابلیت ها و توانمندی های کشاورزی شهرستان دماوند به ویژه در زمینه تولید محصول سیب برگزار خواهد شد و با توجه به اینکه شهرستان دماوند یکی از قطب های مهم تولید سیب کشور است، برگزاری این جشنواره می تواند زمینه عرضه گسترده سیب تولیدی در این شهرستان را به بازارهای داخلی و خارجی فراهم کند.
طهرانی‌پور اضافه کرد: همچنین در راستای برگزاری این جشنواره، همه بهره‌برداران و عموم مردم می‌توانند، نظرات و پیشنهادات خود را از تصویری که با موضوع ویژه از شهرستان دماوند در کارت‌های دعوتنامه ارسالی قرار دارد، بیان و به دبیرخانه این جشنواره در اداره جهاد کشاورزی این شهرستان ارسال کنند و این نظرات بررسی شده و به بهترین نظردهی جوایزی اهدا خواهد شد و حتی در صورت لزوم از فرد منتخب به جهت نوشتن مقاله در این خصوص دعوت به عمل می‌آید.
وی تاکید کرد: این دعوتنامه به سراسر کشور ارسال خواهد شد و از سایر استان‌ها به خصوص مناطق تولیدکننده محصول سیب درختی انتظار داریم ما را در این زمینه یاری کنند و با شرکت در این جشنواره دستاوردهای خود را ارائه نمایند.
لازم به ذکر است، جشنواره سیب درختی همزمان با فصل برداشت این محصول در شهرستان دماوند از 25 مهرماه سال جاری آغاز و تا 28 مهرماه ادامه خواهد داشت.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: الهام حیدری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7246/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.