«وقوع آتش‌سوزی در بیش از150 هکتار از جنگل‌های شمال در ایام نوروز»، خبر نگران‌کننده‌ای بود که قلب دوستداران محیط زیست و مردم خطه شمالی کشور را به درد آورد.
سرهنگ «قاسم سبزعلی» فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد: این میزان آتش‌سوزی در ایام نوروز در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در این ایام همچنین آتش‌سوزی‌های پراکنده‌ای در استان‌های غیر شمالی داشتیم که قابل توجه نبود.
هر چند گرمای هوا زمینه‌ساز وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های استان‌های شمالی بود، اما این مسئول سازمان جنگل‌ها تأکید کرد که در 100 درصد این آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی دخیل بوده و سهل‌انگاری مسافران در خاموش کردن آتش عامل اصلی آتش‌سوزی شناخته شده است.
سبزعلی گفت: هر وقت که سفرهای بین استانی افزایش می‌یابد متأسفانه شاهد افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع هستیم و این یک چالش بزرگ پیش روی منابع طبیعی است. در چند روز گذشته بسیاری از دوستداران محیط زیست با راه‌اندازی فراخوان‌هایی از مسئولان خواسته‌اند با آن دسته از مسافران و گردشگرانی که اقدام به روشن کردن آتش در جنگل‌ها می‌کنند برخورد قانونی کنند.
این مسأله را با فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشوردر میان گذاشتیم که وی تصریح کرد: ای کاش برخی از مردم به‌جای اینکه با آنان به صورت قهری برخورد قانونی شود سعی کنند یاور ما در حفاظت از این سرمایه ملی باشند. با وجود فرهنگسازی‌های صورت گرفته و تذکرات و حتی خواهش‌های مکرر ما و دوستداران طبیعت از مسافران برای خاموش کردن آتشی که خود برای درست کردن چای یا تهیه غذا روشن می‌کنند، باز هم شاهد چنین رقم فاجعه باری هستیم.
به‌گفته وی آتش‌سوزی در 150 هکتار از جنگل‌های شمال منجر به آسیب جدی به 15 هکتار از این سرمایه‌های ملی شد که قطعاً خسارت جبران‌ناپذیری برای منابع طبیعی کشور به شمار می‌رود.
معمولاً در ایام نوروز نیروهای یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در آماده باش کامل هستند تا علاوه بر کنترل آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع از تخلفات و تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی نیز به‌دلیل تعطیلی ادارات جلوگیری کنند. امسال نیز 3 هزار تیم گشت و مراقبتی یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از 25 اسفندماه سال 96 درعرصه‌های منابع طبیعی کشور در حالت آماده‌باش بودند.
اما فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تأکید کرد: درست است که با کمبود نیروی متخصص در بحث اطفای حریق جنگل‌ها روبه‌رو هستیم و حتی از کمبود امکانات در مضیقه هستیم، اما واقعیت این است تا زمانی که با این فرهنگ به‌منابع طبیعی نگاه کنیم باید شاهد تکرار چنین فجایعی باشیم. بارها گفته شده منابع طبیعی متعلق به خود مردم است و ما فقط امانتداری هستیم که باید آن را به نسل‌های آینده منتقل کنیم، اما بازهم شاهد سهل‌انگاری در خاموش کردن آتش توسط مسافران و گردشگران هستیم.
این در حالی است که به نظر نمی‌رسد خاموش کردن آتشی که خود مسافران از آن استفاده می‌کنند بیشتر از چند دقیقه از وقت آنان را بگیرد و این درحالی است که این سهل‌انگاری موجب می‌شود تا ما به محل آتش‌سوزی برسیم وسعت آتش به 20 کیلومتر برسد. امیدواریم فضایی فراهم شود تا با کمک مردم ضمن استفاده از منابع طبیعی کشور، حداقل خسارت به آن وارد شود.

پیگیری طرح جامع حفاظت، پیگیری و مقابله با حریق در جنگل‌ها
در همین حال، سبزعلی از پیگیری جدی طرح جامع حفاظت، پیگیری و مقابله با حریق درجنگل‌ها در دولت و مجلس از سوی این سازمان خبر داد و تصریح کرد: این طرح با همکاری ما، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت بحران کشور تدوین شده و مهم‌ترین بحث آن ایجاد ناوگان اطفای حریق است.
گفتنی است، در حال حاضر یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در کنار وظایف دیگر خود به اطفای حریق نیز می‌پردازد، اما بدون شک کنترل حریق در جنگل‌ها نیاز به نیروهای متخصص دارد که تنها به این مهم بپردازند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پاسخ به این پرسش که داشتن یگان متخصص اطفای حریق و تجهیزات کامل مانند بالگرد به چه میزان اعتبار نیاز دارد، گفت: این موارد نیاز به اعتبار چند صد میلیارد تومانی دارد، اما در حال حاضر نیز در بحث اطفای حریق در قالب تفاهم چند جانبه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سالانه 100 میلیارد تومان وام از صندوق کوثر داده می‌شود.
وی در خصوص کنترل آتش‌سوزی منطقه «کجور» مازندران که حدود 4روز به طول انجامید، افزود: این منطقه سخت گذر بود و برای مهار آتش با مشکلات بزرگی روبه‌رو بودیم.

گلستان در روز ششم فروردین 35درجه دما داشت
گلستان یکی از استان‌های شمالی کشور است که حدود 452 هزار هکتار جنگل و 860 هزار هکتار مرتع و 21 هزار هکتار اراضی ساحلی دارد و همه ساله در ایام نوروز به‌دلیل طبیعت زیبا پذیرای مسافران زیادی است.
«ابوطالب قزلسفلو» مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: گلستان، جزو استان‌هایی است که بخشی از جنگل‌های آن سوزنی برگ دست کاشت است و این نوع درخت نسبت به حریق حساس‌تر است و در واقع یک جرقه می‌تواند منجر به آتش‌سوزی بزرگی شود.
گلستان حدود 50 هزار هکتار جنگل سوزنی برگ دست کاشت دارد. وی با اشاره به اینکه دمای هوا در روز ششم فروردین ماه در این استان به 35 درجه سانتیگراد رسیده بود، افزود: این دمای هوا در چنین ایامی غیر عادی بود و همین دمای بالا زمینه ساز بروز آتش‌سوزی شد، زیرا موجب کم شدن رطوبت نسبی محیط شد و متأسفانه سهل‌انگاری مسافران در خاموش کردن آتش به این مسأله دامن زد.
به‌گفته قزلسفلو در ایام نوروز حدود 20 هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی گلستان در منطقه حفاظت شده جهان نما و 8 هکتار در سایر مناطق دچار آتش‌سوزی شده بود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در خصوص بروز آتش‌سوزی درکل سال 96، گفت: در سال گذشته در مجموع 463 مورد حریق در جنگل‌ها و مراتع استان رخ داده بود که مساحت آن 482 هکتار بود که خوشبختانه با کاهش 20 درصدی سطح نسبت به سال 95 همراه بود.

برش
آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی 13 شهر گیلان
در همین حال، در نوروز 97 آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی گیلان بی‌سابقه بود، به گونه‌ای که در این ایام جنگل‌ها و مراتع حومه 13 شهرستان از 16 شهرستان این استان طعمه حریق شد.
«مرتضی یوسف پور» مدیرکل منابع طبیعی گیلان در گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص خاطرنشان کرد: در ایام نوروز در 60 نقطه از منابع طبیعی استان که بیشتر شامل جنگل می‌شد آتش‌سوزی داشتیم که مساحتی حدود 134 هکتاررا در برگرفت.به‌گفته وی همکاری مردم، ستاد مدیریت بحران استان، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها موجب شد حریق بموقع کنترل شود و تنها 13.5 هکتار از اراضی آسیب جدی ببیند.
گیلان دارای 564 هزار هکتار عرصه جنگلی و 224 هزار هکتار عرصه مرتعی است که حدود 70 هزار هکتار از جنگل‌های آن دست کاشت است. یوسف‌پور تصریح کرد: گرمای بالا و باد گرمی که پدیده کم سابقه‌ای در چند سال گذشته بود موجب شد هر عاملی که در مواقع عادی جزو عوامل آتش‌سوزی نبود، خود به عامل بروز آتش‌سوزی تبدیل شود ضمن اینکه سرعت وزش باد در برخی روزها مانند چهارم فروردین ماه به بیش از 35 کیلومتر رسید که عامل مضاعفی بود.
تهرام 7243**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.